HenrikGM skrev:
Det er en meget interessant diskussion.
Lige før bankning er ofte tæt på max effekt. Kun et rullefelt kan give dig det rigtige svar, men ofte går folk til bank, og trækker så 2-3 grader fra. Rullefelt....
Ja, det kan være mere givende at sænke trykket lidt, men det afhænger af en masse ting.
Ja den er interessant, men den dør nok hurtigt ud, hvis der ikke er flere, som vil være med.
Det kan ikke være tæt på maks. effekt, hvis man har sat fortændingen 15gr. tilbage, men man vil få en fandens god temperatur i udstødningen.
Hvis man gør, som du siger. På rullefelt og 3gr. tilbage. Derefter tager man noget benzin med et oktantal på 110-115 prøver igen, viser det sig, at man kan øge fortændingen, måske op til de 34gr. som før omtalt og vil dette medføre en effektforøgelse, så vil jeg mene, at man ikke køre med optimal fortænding.
Er det så ikke bedre at justere ladetrykket til fortændingen?
Der er mange, som er meget fokuseret på min. 1 bar og helst mere, de fleste vil opnå næste den samme effekt med 0,4-0,5 bar.
Der må være en måde at finde den optimale fortændingen for en given motor.
Henrik, du nævner det Dynamiske komp. forhold og jeg mener at have lært at ved omkring 14:1 er det ikke mere power at hente i en benzin motor, men husker ikke lige teorien bag dette.
Havneren har i sine indlæg noget, som siger: Golf 145hk 1,2 bar, hvis det betyder han laver 145hk med 1,2bar, kan jeg kun sige, at det vil også være muligt med 0,3bar, hvis det er en 1,8l. Med 1,2bar skulle effekten være tættere 245hk. Det er nok som Henrik siger, det afhænger af mange ting. (dette er på ingen måde en hån, så tag det ikke ille op)
Bemmer