hybrid turbo

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
ba

hybrid turbo

#1 Indlæg af ba »

hybrid turbo hvad er det endelig og hvordan virker den. og har hørt man selv kan bygge den.
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Nu er hybrid vel et vidt begreb, men normalt forbinder man det med en turbine og en kompressor side egentligt ikke er tiltænkt hinanden. Somregel en lidt mindre tubineside og en lidt større kompressorside end hvad fabrikkerne siger vi skal køre med. F.eks. den velkendte T3/T4 som bestør af et T3 tubinehus og et T4 kompressorhus.

Bygge det selv... Det kommer an på mange ting - Bla. hvor afvejningen sidder og om aksler passer og sådan. Taler ikke af erfaring, men som udgangespunkt kan alt jo lade sig gøre - Jeg ville nok betale mig fra det ved en proff.

V/h Chr.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#3 Indlæg af Saab-Daniel »

Og når man forsøger at samle en turbo, bør den altid afbalanceres. Selvom delene er afbalanceret hver for sig, skal det hele afbalanceres sammen også... Det kan man ikke selv...
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#4 Indlæg af Ferrari Killer »

Saab-Daniel skrev:Og når man forsøger at samle en turbo, bør den altid afbalanceres. Selvom delene er afbalanceret hver for sig, skal det hele afbalanceres sammen også... Det kan man ikke selv...
Daniel.


Det er ikke helt korrekt Daniel. :D

Når man afbalancerer en turbo i maskinen, er det i princippet selve akslen med begge skovhjul på, der skal afbalanceres. Og når man gør det, har man nogen gange hverken turbine eller kompressor hus på.

Man afbalancerer kun selve lejehuset med aksel og skovhjul!

Du kan jo også sagtens afmontere både turbine og kompressor hus, og montere det igen uden at der er behøv for afbalancering igen.

Så derfor kan man godt lave en hybrid turbo, uden at afbalancere den, hvis den er blevet det i forvejen.

Man skal bare IKKE komme til at røre sin aksel, med ret meget mere end et My tryk, for så ryger afbalanceringen!
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#5 Indlæg af Saab-Daniel »

Men for at bygge en større turbo, er vi vel enige om at skovlhjulet på kompressor siden er større end standard-delen hvis vi f.eks bygger en t03/04 hybrid ikke?? Så har du også haft skovhjulet af ;)
Selvom delene er afbalanceret tidligere individuelt, bør den (ifølge min bror der arbejder hos en cylinder-service hvor de afbalancerer turbo'er) stadig afbalanceres. Og hvorfor ikke, det koster en plov... :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#6 Indlæg af Ferrari Killer »

Saab-Daniel skrev:Men for at bygge en større turbo, er vi vel enige om at skovlhjulet på kompressor siden er større end standard-delen hvis vi f.eks bygger en t03/04 hybrid ikke?? Så har du også haft skovhjulet af ;)
Selvom delene er afbalanceret tidligere individuelt, bør den (ifølge min bror der arbejder hos en cylinder-service hvor de afbalancerer turbo'er) stadig afbalanceres. Og hvorfor ikke, det koster en plov... :)
Daniel.


Jeg tror et eller andet sted, at vi er enige og mener det samme?! :D

Vi siger det bare på hver vores måde.....

Min påstand var bare, at man sagtens kan tage både kompressor og turbine hus af uden at det er nødvendigt at afbalancere.

Men som du selv siger, så er det jo sjældent at når vi taler hybrid at man ikke også typisk har skiftet til et større kompressor skovhjul!

Og så skal skidtet jo afbalanceres! :D
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#7 Indlæg af Saab-Daniel »

Præcis, der er jo ikke så meget at hente i større hus, uden at skifte skovlhjul ;)
Så længe vi er enige :)
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Besvar