HenrikGM skrev:
Det er bestemt ikke "dårligt" med sekventiel INDSPRØJTNING(du får det lige blandet sammen med tænding, hvilket er en helt anden diskussion, der ikke kan relateret til "sekventielt"), men det er svært at køre ind, især for en nybegynder.
De to triggerindgange har MS såmen også, men det sekventielle er bestemt af at hver enkelt dyse, på hver cylinder har hver sin dysedriver, der hver især har mulighed for individuelt styret indsprøjtningsmængde, og krumptapsvinklen hvor dysen begynder sin indsprøjtningstid kan ligeledes justeres individuelt for hver dyse.
DET er definitionen på sekventielt indsprøjtning, og det har ikke så meget med tændingen at gøre. Tænding er RET nød til at være sekventielt, ellers duer det ligesom ikke rigtigt(!).
Så sekventiel og wastedspark, eller coil-on-plug har ikke rigtigt nogen sammenhæng.
Ja okay, dårligt formuleret
. Du har rat i at sekventiel indsprøjtning ikke rigtig er et most på nogle motorer, men de funktioner med to triggerindgange og de flere udgange gør det muligt at styrer tændingen på en motor med coil-on-plug "sekventielt", alså uden at skulle fyre tændspolerne 2 og 2 for hver omdrejning.
HenrikGM skrev:
Ang. de små baner; Jeg har fikset en del print for folk der har "glemt" en sikring, eller dummet sig på forskellige måder. Her er MS utroligt robust, og meget nemt at lave. Dette er dog ved at blive ændret, da sidste version MS fra B&G nu er udstyret med 4lag, dvs, går noget galt er det over højre skulder, meget lig et printkort i en PC. Den "gamle" MS kan man fikse næsten uanset hvor galt folk får brændt den af. Derfor er jeg modstander af alt for små baner. Med hensyn til "i tilfælde af", så har jeg det egentligt glimrende med at vide printet kan tåle noget seriøst misbrug/forkert tilslutning, osv, uden at det får "smid-væk" konsekvenser for ejeren. De fleste ejere af MS er ikke særligt velhavende, og har ikke uden videre råd til at kyle deres motorstyring væk fordi de lige kom til at kvaje sig en enkelt gang. Det er set tilfældet med en ikke helt billig Autronic styring, som ikke kunne reddes, og det er sguda ærgeligt blot for en enkelt misser.
Nå, ja selvfølgelig er det trælst at blive nød til at skulle smide et helt print væk pga en fejl man laver, det er bare ikke noget jeg har været udsat for og brandte printbaner er generalt ikke noget jeg har stød på før selv om jeg arbejder med print hvor banerne er så små som de næsten kan være.
HenrikGM skrev:
Hvis man VIRKELIGT vil spare alt hvad den kan trække, så kan man søge forskellige steder på nettet efter gratis vareprøver. Vil tro at 80% af een Megasquirt kan samles som vareprøver hvis man gider surfe nettet tyndt efter det, bygger man så selv en kasse(!) og samler det hele selv så kan prisen nok holdes omkring en plovmand hvis man er dygtig nok. Ikke alle slipper afsted med dette, langtfra. At mene en MS kan bygges for 500dkr er en kæmpe tilsnigelse. De folk der spørger på priserne kan ihvertfald ikke, for så havde de næppe spurgt overhovedet.
Skal man på regulær vis købe stumperne som førstegangselektronikfusker, (som de fleste MS brugere er) så er der ikke mange der kan få en MS monteret i boks for under 2k og en weekends arbejde, plus det løse. Det er nok lavt sat!
Men det er der selvf. en udfordring i, og har man modet, så skal man dæleme gøre det, men det er ikke for "jeg skal være færdig om 20minutter typen".
Ja MS kan nok laves på flere måder og priser men VEMS er et forbrikslavet og monteret print (og testet) som hvis man køber færdig samlet (transistorer, map-sensor, kasse osv) også kan fås med det HW setup der passer til ens trigger osv. F.eks også til 5 cylindrede audi'er.