Hej jeg står lidt i samme dilemma, skal jeg smidde en større motor i min bil eller skal jeg bare smække en turbo på, turboen kan hurtigt lave lidt mere effekt end den større motor jeg har kikket på, da min bil er så gammel at forureningskrav og støj krav er til at have at gøre med har jeg frit spil, dog skal der foreligge en tüv rapport eller en skrivelse fra bilfabrikanten som siger at karossen/bremser kan tage den større effekt, da jeg ikke kan få fat i hverken eller er jeg bundet til 20% reglen, og da turbo eller kompressor (eller begge

) anses for at være mere en 20% er den vej lukket

. men så var det jo at jeg havde den anden større n/a motor i tankerne, men nej

fra min 1,6 til den 2,0L motor jeg har i tankerne er der mere en 20%. så jeg er kommet frem til en anden motor jeg må smide i min bil og det er en rover V8 (jeps en V8 på 3,6L benzin fra landrover

) hvorfor må jeg smide en 3,5L V8 i min bil når jeg ikke må smide min 2,0L 4cyl motor der forurener mindre og bruger mindre benzin, høre jeg den vakse læser, det er fordi landroveren kun yder 90hk, hvilket gør at den faktisk har færre hk en min std 1,6'er. har jeg lyst til at smide denne større motor i min bil, da den er i alluminium og ikke vejer meget mere en min 1,6'er? ja, men også for at se synsmandens ansigt når han kiker under hjelmen for at finde en 4 cyl 1,6 men finder en 3,5L V8. vil en 3,5L 90hk V8 kunne køre fra en 1,6L 124HK 4cyl ? muligvis da den sandsynligvis har 3x så meget drejningsmoment, så hvis den geares rigtigt er det vel muligt (elers så kan den da komme til det, der må da være potientiale til lidt mere en 90HK).
så 20% reglen der siger at jeg kun må hæve effekten med 20% (og ikke siger noget om momentet) gør, så vidt jeg kan læse loven, at jeg skal på jagt efter en benzinsulten 3,5L V8 istedet for en 2L 4cyl, men hvad loven er jo på min side