Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 maj 2025, 15:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hejsa.
De ovennævnte tal med begrænsningerne på drejningsmoment er da også lidt spøjse... så vidt jeg ved er en Rekord og en Commodore karrosse kun forskellige m.h.t. udsnittet til køleren i fronten på en Commodore... og så har Commodore'rne kraftigere for/bagtøj. Men selve karrosserne skulle være ens.... så vidt jeg ved! Alligevel er der 100 nm's forskel.

M.h.t. Manta A Turbo : Opel overvejede at bygge en Manta A med turbo og fik bygget en håndfuld sammen med det tyske firma May. De havde 140 hk. Der blev lavet tests med dem til Auto, Motor Und Sport bl.a. men Opel fik kolde fødder, specielt da de ikke var såååe meget hurtigere end en standard 1,9s og de var dyrere at køre i og producere. Desværre blev de så vidt vides alle tilbagekaldt og destrueret.

Det engelske Broadspeed byggede så 28 turbomodeller baseret på den lavkomprimerede USA version af 1,9 motoren. Den motor har 156 hk. Og af dem er det også kun en håndfuld der har overlevet.

Manta A TE2800 er ombygget af Transeurop Engineering i Belgien, med en 2,8 Commodore GS motor. Man ville oprindeligt have brugt GS/E motoren men GS motoren var nemmere at indstille til forskellige forureingskrav mente man. Tilfældigvis har 2,8 GS motoren også kun lige knap 220 NM, hvilket er "grænsen" for en Manta A karrosse... om det så er for at kunne overholde grænsen eller fordi man aldrig har fået godkendt karrossen med mere effekt - da det ikke har været på tale - skal jeg ikke kunne sige.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Hej jeg står lidt i samme dilemma, skal jeg smidde en større motor i min bil eller skal jeg bare smække en turbo på, turboen kan hurtigt lave lidt mere effekt end den større motor jeg har kikket på, da min bil er så gammel at forureningskrav og støj krav er til at have at gøre med har jeg frit spil, dog skal der foreligge en tüv rapport eller en skrivelse fra bilfabrikanten som siger at karossen/bremser kan tage den større effekt, da jeg ikke kan få fat i hverken eller er jeg bundet til 20% reglen, og da turbo eller kompressor (eller begge :wink: ) anses for at være mere en 20% er den vej lukket :( . men så var det jo at jeg havde den anden større n/a motor i tankerne, men nej :cry: fra min 1,6 til den 2,0L motor jeg har i tankerne er der mere en 20%. så jeg er kommet frem til en anden motor jeg må smide i min bil og det er en rover V8 (jeps en V8 på 3,6L benzin fra landrover :twisted: ) hvorfor må jeg smide en 3,5L V8 i min bil når jeg ikke må smide min 2,0L 4cyl motor der forurener mindre og bruger mindre benzin, høre jeg den vakse læser, det er fordi landroveren kun yder 90hk, hvilket gør at den faktisk har færre hk en min std 1,6'er. har jeg lyst til at smide denne større motor i min bil, da den er i alluminium og ikke vejer meget mere en min 1,6'er? ja, men også for at se synsmandens ansigt når han kiker under hjelmen for at finde en 4 cyl 1,6 men finder en 3,5L V8. vil en 3,5L 90hk V8 kunne køre fra en 1,6L 124HK 4cyl ? muligvis da den sandsynligvis har 3x så meget drejningsmoment, så hvis den geares rigtigt er det vel muligt (elers så kan den da komme til det, der må da være potientiale til lidt mere en 90HK).

så 20% reglen der siger at jeg kun må hæve effekten med 20% (og ikke siger noget om momentet) gør, så vidt jeg kan læse loven, at jeg skal på jagt efter en benzinsulten 3,5L V8 istedet for en 2L 4cyl, men hvad loven er jo på min side

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
tjaaae, både og... der er årgangen på bilen først. er den fra efter 84 skal du kunne dokumentere at den ikke forurener mere end den der oprindeligt ligger i. der skulle være en smutvej mellem 94 og 90 med at man frivilligt kan montere en katalysator, men jeg er ikke helt inde i den regel.

derefter er der vægten. sådan en motor er nok pænt tungere end din 1,6, så den rare synsmand vil nok gerne har importørens garanti for at det ikke forringer køreegenskaberne på skrift.

hvad bil, motor og årgang er det?

www.slavteren.tk

Titel:
min bil skal bare stå under 4% i co
og vægten af v8 er ikke meget større end min r4 da sen er bygget helt i alluminium, desuden vil den sandsyneligvis ligge lidt lavere i motorrumet men det er en anden snak

ps. jeg er stadig ret varm på mit 2.0 projekt og regner med at gå denne vej, jeg skal ikke have en forslugen v8 i min bil.

Titel:
Dette siger vist det meste, sakset fra Fstyr.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
ja, men med forurening fra før 84 er det kun co i tomgang der blir set på. det var simpelthen de eneste krav der var dengang.

www.slavteren.tk

Titel:
Jakobsen..... skrev:
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

hvis det bare var så vel, en turbo dæmper "støjen" (musik i mine øre) og en racer kat dæmper co'en på min gamle bil, så hvis det du siger er rigtigt kan jeg uden de store problemer forøge min effekt med 300% :twisted:

den eneste hindring jeg åbenbart havde indbildt mig var at jeg ved en 20% effektforøglse skal være istand til at fremvise et dokument fra tüv (eller anden teknisk bilprøvningsinstans) som beviser at mit chassis er i stand til at kapere denne effektforøgelse både hvad angår hk men også nm, derudover skal de godtage at undervogn deriblandt bremser etc. enten i std. form eller i opgraderet form kan klare mosten,

ps. den lette ironiske og satirske udtryksform er ikke personligt ment, jeg er bare træt af de danske myndigheders forsøg på at virke liberale, de kunne sku bare skrive en linie hvor der står NIX PILLE!!
Men så er det jo godt man ikker bor i regel rytternes hjemland Sverige hvor man ingenting må, men hvor man kan få synet en sæbekassebil med 800 hk og så er de jo også ramt af en enorm afgift på bilerne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time