Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 17 jul 2025, 22:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
vi måler surhedens i forbraningen og ikke Co. vi måler om motoren har det godt i forhold til ved vi ved den kan tåle.

Ja, det vil sige sig at stemplerne kan tåle en PH på eks. 16 må verdien ikke være over 16,2 og ikke under 15,8 da det kan give hul i stemplerne og evnt. ødelægge stempelringene / cylinder vægene / ventiler m.m. hvis ens tæning står korekt og den mængde benzin der kommer i kammeret bliver forbrandt og kun udvikler den varme stempler og stempelringene / cylinder vægene / ventiler kan holde til. har du den rigtige PH. men der er en forskaring der er 12 A4 ark lang.

Vi stiller balandt andet ventiler efter flowmeter i kviksølv men grund stiller kun med søgerblade men fin juster efter flow meter. det kan dog kun gøres hvis man har et indsugnings hul i kaburator / insprøjtning. man kan dog juster på to måder efter tryg pr cylinder. under tomgang og ved 3000 omd og ved 6000 omd. eller som de fleste gør ved hjælp af det der kaldes sugerør i manifolden så tæt på indsugnings ventilen som muligt. som giver en måling for hver gang en af cylinderne træker vejret.
da det efter vores mening giver et beder og mere nøjagtigt flow pr. cylinder

Surheden i gasserne er blevet brugt på MC´er i gennem de sidste 10 år på grund af den store belastning på 7,0 til 20,0 til 1

Ventilspillerum justeret på grundlag af flow. kan give på en MC med 116 HK ved finjustering efter flow meter 153 HK på den samme motor uden at skifte noget.
det hele kan Foregår både på rulle og ved stille stående. giver samme resultat.

Og har i en minimum tolerance for at undgå brændte ventiler..

ja, på lige omkring 0,8 % men bruger ikke størere tolerance end 0,2 %

håber du kan bruge det til noget

Takker for oplysningen.

Og det lyder mere fornuftigt med en mere uddybende forklaring.
Men det gør nok ikke at jeg vil gå ud og investere i en rulle PH strimmel.
Jeg bibeholder min WB sensor da den giver real time data, og er dermed nemmere at diagnosticere med.
Feks. Hvorfor tændings banker motoren lige i dette område.
Får den benzin nok?

Jeg er faldet over en oversættelses tabel AFR til Co.
Den er måske brugbar.

http://www.perfectpower.com/Technical_info/afr.asp

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

cooper mini skrev:
vi måler surhedens i forbraningen og ikke Co. vi måler om motoren har det godt i forhold til ved vi ved den kan tåle.

Ja, det vil sige sig at stemplerne kan tåle en PH på eks. 16 må verdien ikke være over 16,2 og ikke under 15,8 da det kan give hul i stemplerne og evnt. ødelægge stempelringene / cylinder vægene / ventiler m.m. hvis ens tæning står korekt og den mængde benzin der kommer i kammeret bliver forbrandt og kun udvikler den varme stempler og stempelringene / cylinder vægene / ventiler kan holde til. har du den rigtige PH. men der er en forskaring der er 12 A4 ark lang.

FAKTUEL INFO:

En meget stærk syre ligger med Ph=0, og en meget stærk base, ligger med en Ph på 14. Det er ikke fysiskt muligt at komme uden for disse grænser, så når din surhedsgrad er opgivet til PH på 16, så er det noget forfærdeligt sludder.
Så den forklaring er ganske rigtigt mindst 12A4sider lang, da vi skal have ændret alle kemibøger, og hele opfattelsen af hvordan syre/baser er strikket sammen. :shock:

Jeg formoder at du med surhedsgrad mener iltindhold(eneste nogenlunde forklaring), men du ved ikke helt hvad det er du måler kan jeg se.... :?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
HenrikGM skrev:
cooper mini skrev:

Jeg formoder at du med surhedsgrad mener iltindhold(eneste nogenlunde forklaring), men du ved ikke helt hvad det er du måler kan jeg se.... :?

Hele problemet lige her tror jeg er dårlig oversættelse. cooper mini, hvor har du betegnelsen surhed fra?

.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
Til HenrikGM
FAKTUEL INFO:

Ph=0 Nej ikke i dette tilfølde så her er du galt på den skalaen gå meget højre. for den PH du tænker på er den aktuele PH som du kan måle i sæbe, vand, på huden. m.m. PH er en forkortelse for noget helt andet er i gang med at finde helt nøjagtigt ud af hvar den måler. så her er det dig der er galt på den. det er en udregning der bliver brugt inden for MC sport, formul 1, Drag og fly. da man kan komme frem til mange flere oplysninger og selve forbræningen samt motorens max efekt. fordi der udvikles en gas i udstødningen der kan fortælle om der er ved at ske skade på Cylindere, stempler, ventiler. mere vil jeg ikke uddybe det nu da jeg skal lige have tid til at læse noget mere om det.

( og HenrikGM )
Hvis du ikke har fundet ud af det endnu. har jeg ikke en pind forstand på de her ting vi snakker om. da det ikke er mig der stiller bilen. da det ikke er mig der har udstyret. jeg laver min bil og min kammerat som er gammel mekaniker inden for superbiks der stiller det. han ved dog ikke en pind om turbo. men han kan få en hver motor til at køre som sug og ved en helt del om hvor man henter HK på sug motor.

og til Carsten 205 GTI 1,9 T
ja, du må være blå øjet, det er meget nemt at få flere hk ud af en motorcykel da de meget ofte er droslet og afstemt efter hvad der skal være standart på en mc. men med fin justering. hvordan f...... tror du at de laver 205 HK på en 250 cc og der mangler ikke et 0 men du ved nok heller ikke at man i 1987 lavede en (renult reno) 1,5L motor og lavede 1100 HK på med 1000 NM den blev lavet til formul 1.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
cooper mini skrev:
Til HenrikGM
FAKTUEL INFO:

Ph=0 Nej ikke i dette tilfølde så her er du galt på den skalaen gå meget højre. for den PH du tænker på er den aktuele PH som du kan måle i sæbe, vand, på huden. m.m. PH er en forkortelse for noget helt andet er i gang med at finde helt nøjagtigt ud af hvar den måler. så her er det dig der er galt på den. det er en udregning der bliver brugt inden for MC sport, formul 1, Drag og fly. da man kan komme frem til mange flere oplysninger og selve forbræningen samt motorens max efekt. fordi der udvikles en gas i udstødningen der kan fortælle om der er ved at ske skade på Cylindere, stempler, ventiler. mere vil jeg ikke uddybe det nu da jeg skal lige have tid til at læse noget mere om det.

Når du snakker om "surheden" og "pH" er det da ganske nærliggende at tro, det er den kemiske pH skala/værdi du snakker om - Du har jo ikke fortalt andet?

cooper mini skrev:
og til Carsten 205 GTI 1,9 T
ja, du må være blå øjet, det er meget nemt at få flere hk ud af en motorcykel da de meget ofte er droslet og afstemt efter hvad der skal være standart på en mc. men med fin justering. hvordan f...... tror du at de laver 205 HK på en 250 cc og der mangler ikke et 0 men du ved nok heller ikke at man i 1987 lavede en (renult reno) 1,5L motor og lavede 1100 HK på med 1000 NM den blev lavet til formul 1.

Jeg kender godt til deres formel1 motor - Er det sådan en du har, siden du blander den ind i debatten?
Du kører jo fuldstændigt af sporet nu.. Men upload gerne den 12 siders A4 forklaring om den surhed i udstødningen, jeg vil meget gerne se den.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg poster lige din PB her, så andre kan følge debatten.

Citat:
jeg syntes du skulle tage og læse hvad der er indlæg fra før du begyndte at skrive så kan det være at du kan følge med. og dine næsvise bemærkninger gider jeg ikke høre på

Jeg kan udemærket godt læse, det kniber vist mere med dig.

Jeg kan ikke se hvor jeg er næsvis - Måske du kan vise mig det?

Titel: debat
Junior Medlem

Hej Alle

Jeg vælger at droppe dette forum. da jeg syntes at, folk her inde er for optaget af at diskuter lige gyldigheder. hvordan man skal forstå udtagelser. Samt hvad der er rigtigt og forkert. istædet for at få en forståelse for at hjælpe hinanden med at finde ud af hvad der er relevant for at finde / få fat i de rigtige oplysninger samt udregninger og hvordan man gør dette på en simpel måde så det er forståeligt for alle. Og til jer gamle rotter. Jeres meget korte forklaringer samt forkortelser. Kan i f…… ikke forvente at alle ved hvad er. En dybere forklaring og der vil være færre misforståelser.

Så jeg takker dem der har bidraget til at jeg har fået mere viden om turbo tuning. Men kan så også konstater at, hvis man ikke har det fineste udstyr og en helvedes masse fint EDB i bilen. er det ikke godt nok. En forkert holdning. Husk at det er ikke alle der deler samme byget. Tænk på at en bil kan tunes for få kr. og stadig være godt. Men måske ikke ser 1,000,000.- kr. vær men virker.

Titel: Re: debat
Mester Medlem
Brugeravatar

cooper mini skrev:
Hej Alle

Jeg vælger at droppe dette forum. da jeg syntes at, folk her inde er for optaget af at diskuter lige gyldigheder.

Du har efterhånden været oppe at diskutere med samtlige brugere herinde - Du tror ikke det er dig selv, der er noget galt med?

Hvem er det der diskuterer ligegyldigheder? Du må da i det mindste forklare din store viden om tændrør vs oktan, og at måle Ph i udstødningen.. Det er ikke noget vi andre er stødt på..

Junior Medlem

Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
cooper mini skrev:
Hej Alle

Jeg vælger at droppe dette forum. da jeg syntes at, folk her inde er for optaget af at diskuter lige gyldigheder.

Du har efterhånden været oppe at diskutere med samtlige brugere herinde - Du tror ikke det er dig selv, der er noget galt med?

Hvem er det der diskuterer ligegyldigheder? Du må da i det mindste forklare din store viden om tændrør vs oktan, og at måle Ph i udstødningen.. Det er ikke noget vi andre er stødt på..

Se det er en af de tig du ikke har læst og opdaget at vi andre er kommet vider med.

ANG. tændrør vs oktan har jeg unskyldt for at jeg har fået fejl oplysninger og det er rettet. takke været henrikMG og Morten VJ
der gav mig info og fik det undersøgt hos levrandør. men det har du ikke læst. din fejl. ikke min. jeg er i det mindste mand nok til at indrøme når jeg tager fejl. er du ???.

her du været inde og se på http://www.morris-mini.dk/Save0037.JPG

og så tror jeg at vi to er færdige med at diskoter

Mester Medlem
Brugeravatar

cooper mini skrev:

Se det er en af de tig du ikke har læst og opdaget at vi andre er kommet vider med.

ANG. tændrør vs oktan har jeg unskyldt for at jeg har fået fejl oplysninger og det er rettet. takke været henrikMG og Morten VJ
der gav mig info og fik det undersøgt hos levrandør. men det har du ikke læst. din fejl. ikke min. jeg er i det mindste mand nok til at indrøme når jeg tager fejl. er du ???.

her du været inde og se på http://www.morris-mini.dk/Save0037.JPG

og så tror jeg at vi to er færdige med at diskoter

Ja - HenrikGM og MortenVJ retter på dig - Men du starter alligevel tråden med at hænge dem ud, som 'uvidende'.. Samt at prøve at skabe en skæv debat, med ALLE der kommenteret tråden..

Og ja - Jeg indrømmer når jeg tager fejl - Påvis gerne fejlen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time