Hej Michael Den olie du vil skifte til er en tyndere olie Du vil så få et lavere olietryk. Viskositet måles ved at man måler den tid som en væske tager om at løbe ud af et viskositetsbæger. Dvs. jo lavere tal, des hurtigere løber det ud. En forskel på 0,5 bar betyder ingenting. En ting er trykket en anden er mængden. Bruger man en tykkere olie får man et højere tryk, men en lavere mængde. Har man for lidt tryk i tomgang er det ofte udtryk for slidte lejer osv. Så er du nødtil at bruge en olie med høj viskositet, ellers er det teoretisk bedst at bruge en let (tynd) olie i en super kvalitet. I ældre motortyper kan man ofte mindske olieforbruget og hæve olietrykket ved at bruge en gammeldags olie som f.eks. Duckhams laver. Det bør ikke være nødvendigt i din da den oliepumpe der sidder i din motor har en høj ydelse. Jeg har et dokument som Opel's ingeniører har udarbejdet da de lavede en rally version af C20LET altså turbo motoren, til en Calibra (samme oliepumpe) Den monterer de med oliekøling under stemplerne med 4 dyser der bruger 1,5 liter pr stk. i minuttet, uden at ændre på oliepumpen !!! Mvh Claus A
|