Vil ikke starte...

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Gæst

Vil ikke starte...

#1 Indlæg af Gæst »

Hej...

Jeg har lige købt mig en Celica GT4 fra 88.
Den har kørt fint fra jeg fik den (Fredag), men igår da jeg havde kørt en tur stillede jeg den lige for at køle lidt af hvorefter den gik ud.
Så prøvede jeg at starte den igen, men den ville kun starte med hjælp af startkabler og en anden bil.

Så tænkte jeg at jeg ville køre en tur for at få ladet lidt på batt., men det virkede åbentbart ikke, for når jeg f.eks bremsede blev lygterne svaere og radioen gik ud.

Tager jeg helt fejl hvis jeg mener at bilen ikke ville kune køre med en defekt generator, da benzinpumpen osv. jo skal have noget strøm?

Jeg kørte igår fra haslev til københavn uden stop og da jeg prøvede at starte den igen efter jeg var kommet frem, gad den stadig ikke :x

Så indtil videre kører jeg rundt med et ekstra batt i bagsmækken som jeg "lige" hiver frem når jeg skal have startet bilen...

Det skal lige siges at batteriet er helt nyt!!!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, da det er mega ærgeligt at have en lækker ny bil som ikke kan starte :(

På forhånd tak

Olivier
Olivier
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14 dec 2005, 16:33
Geografisk sted: Skårup sydfyn

#2 Indlæg af Olivier »

hov, glemte vist at logge ind inden jeg skrev indlægget...
Sorry...

"Tager jeg helt fejl hvis jeg mener at bilen ikke ville kune køre med en defekt generator, da benzinpumpen osv. jo skal have noget strøm?" -jeg glemte lige at "og batteriet er fladt"
Subaru Legacy 2.0 turbo 4WD fra 92 - nu med gearkasse, kobling trækaksler og bagtøj fra impreza sti 98...
BMW Isetta 3-hjulet kabinescooter fra 61 300ccm encylindret firtaktsmotor -yder ca 13 hk hvis de stadig er der... (skal restaureres)
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

Dårlige forbindelser omkring batteriets polsko.
Du siger jo netop, at batteriet er helt nyt (hvorfor er det egentlig det??), og så kunne man sagttens tænke sig, at det er "kikset" med at få en ordentlig forbindelse ved polskoene.

En anden mulighed er, at generatoren slet ikke lader det, den skal. Prøv at måle med et voltmeter - mens motoren er igang - på batteriets poler.
Spændingen skal være over ca. 13.2 volt.

VH Lars
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Olivier
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14 dec 2005, 16:33
Geografisk sted: Skårup sydfyn

#4 Indlæg af Olivier »

ok, tak, det prøver jeg...

Ihh hvor kunne det dog være lækkert hvis man havde en garage eller bare et halvtag, så man ikke skulle stå udenfor i snevejr og rode med bil... :?
Subaru Legacy 2.0 turbo 4WD fra 92 - nu med gearkasse, kobling trækaksler og bagtøj fra impreza sti 98...
BMW Isetta 3-hjulet kabinescooter fra 61 300ccm encylindret firtaktsmotor -yder ca 13 hk hvis de stadig er der... (skal restaureres)
Olivier
Junior Medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14 dec 2005, 16:33
Geografisk sted: Skårup sydfyn

#5 Indlæg af Olivier »

Så har jeg været ude og måle...

Først målte jeg ved polskoene og det viste ca 12,65
Derefter målte jeg ved generatoren og det viste også ca 12,65

Hvad kan man konkludere ud fra det?

Er generatoren gammel og træt eller?
Subaru Legacy 2.0 turbo 4WD fra 92 - nu med gearkasse, kobling trækaksler og bagtøj fra impreza sti 98...
BMW Isetta 3-hjulet kabinescooter fra 61 300ccm encylindret firtaktsmotor -yder ca 13 hk hvis de stadig er der... (skal restaureres)
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Olivier skrev:Så har jeg været ude og måle...

Først målte jeg ved polskoene og det viste ca 12,65
Derefter målte jeg ved generatoren og det viste også ca 12,65

Hvad kan man konkludere ud fra det?

Er generatoren gammel og træt eller?

Den gode nyhed er at forbindelse mellem generator, og batt + er god.
Den dårlige er et generatoren ikke har det særligt godt.
Dette betinget af at stelforbindelserne er ok.
Mål spændings fald. er det mere end på 5% er de dårlige.
Dvs sæt voltmetret på generator huset, og stelpolen på batteriet.
Måler du mere end 0,6 volt så har du problemer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#7 Indlæg af grydesvamp »

en alm bil gennerator lader den ikke 14,4 volt ved 2500omd ca ?
menes jeg da at huske da den gamles stod af (vw passat 1,8mono) vi kom kun lige ind på falck stationen da den gik ud. og da vi fik den startet igen var der omkring 10volt spænding over polerne...
Fri bane fuld hane! :-)
Escort 3
Senior Medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 16 okt 2004, 19:44

#8 Indlæg af Escort 3 »

grydesvamp skrev:en alm bil gennerator lader den ikke 14,4 volt
Det kommer vel an på hvilken spændingsregulator den bruger...
Bror Fusk
Medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Geografisk sted: Nordjylland

#9 Indlæg af Bror Fusk »

som tommelfinger regel siger man som regel altid 14,4 volt
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
uno
Senior Medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23 aug 2005, 20:25
Geografisk sted: sydjylland

#10 Indlæg af uno »

14.4 er absolut max grænse der er mange biler der kører med spændingsrælæer der ikke går så langt op....der er også en risiko for at koge batteriet ved 14.4... altså at det vil kræve efterfyldning med vand af og til.

sidste model mazda 626 havde det problem at pærerne ikke havde en ret god leve tid, og at batterierne blev tørre -trængte alvorligt til vand når bilen havde kørt 15k og kom til service
Besvar