Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Tror ikke der er mange biler med eftermonteret turbo,og godt med ladetryk,der holder til en rask tur igennem tyskland.
Enig, men det skyldes nok at folk monterer gamle turboer på udslidte motorer med dårlig,(eller slet ikke) justeret motor, uden at bekymre sig om hverken køling, smøring, eller nogen form for mådehold, for mere ladetryk kan jo som bekendt løse alle tuningsproblemer.
Hvis lortet er lavet til en tur i tyskland med hanen åben, så kan det selvf. holde, men den går selvf. ikke på en std sugemotor der bare har fået pindsvejst en gammel turbo på siden, og så iøvrigt ellers ikke ret meget andet.
Min gamle 240 har for mange år siden spist en tur tværs over en lille ø med "den store ventil" pivåben. Aka ca. 50minutter for fuld hane med enkelte nedbremsninger, i højt solskin med både vandtemp under 96grader og olietemp i karret uden 90grader.
Omvendt kender jeg een der for ligeså mange år siden ofrede over 100kkr på en opel 2,0E + turbointercooler. Den holdt 19km for fuldgas, og efter 9km viste EQUUS olietermometeret fuldt udslag(over 150grader).
Da de 19km var omme var motoren stendød. Alt sammen fordi man ikke lige syntes en oliekøler var nødvendigt.
Men det er rigtigt nok at ikke mange laver lortet færdigt. Det er og bliver lort(til tysklandsbrug). Er det til en dragbil er det selvf en anden sag.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!