Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 13:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej rødder.
-jeg har lige købt en gammel Corolla 1.3 fra 87 - og til prisen er jeg rigtig glad for den :o)

Selv om at der er tale om en "brug-til-næste-syn-og-smid-væk-bil", er der stadig et par ting der er FOR nedtur at køre rundt med.

Der er ingen problemer med at starte når den er kold - men når den er varm er det svært. Og når motoren endelig kommer i gang sker det meget langsomt, som om at den ikke tænder på alle cylindre.

Den tager ikke ordentligt i mod gassen - hverken kold eller varm.

Den bliver aldrig rigtig varm - nålen sniger sig kun lige over "C" mærket - og der er ikke rigtig blæs på varmen.

Tomgangen er kritisk lav, allerede efter 1 minuts kørsel.

- og så kører den 7 kilometer på en liter benzin ;o)

Jeg tænker at der kan være noget auto-choker bøvl, noget temeperaturføler bøvl og / eller termostat bøvl.

Alle forslag modtages med kyshånd (specielt de billige ;o)

/Nikolaj

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Start fra en ende.
Tændrør-kabler- rotor-strømfordelerdæksel.
Dernæst en thermostat, da din åbenbart er i stykker.
Dernæst benzin og luftfilter.
Det var så de almindelige sliddele.
Hvis du er i besiddelse af en repmanual, og er lidt modig, og har lidt mekanisk snilde så skiller du karburatoren ad og renser denne, og justere- kontrollere svømmer standen.
tilsidst får du justeret co%
Hvis det ikke virker så kan man begynde at mistænke chokeren, og ander mekaniske opfednings systemer.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Hej igen - og tak for svaret!

Og jo - jeg er totalt modig, da jeg har kørt i gamle skodbiler de sidste 10 år - uden nogensinde at have været på værksted. (Har tilgengæld været sparet for den slags problemer og alene rodet med mere grov-mekaniske ting)

Anyways - og jeg vil slå fast at jeg ikke har meget erfaring med kaburatorer - ud over at justere tomgang og blanding på slump -
men det undrer mig at et problem der tilsyneladende er varme afhængigt, samt det ekstreme benzinforbrug,
skulle ligge andre steder end termostat/choker/temperaturføler.

Venligst - og endnu en gang tak

Nikolaj

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
roilamaz skrev:
Jeg tænker at der kan være noget auto-choker bøvl

/Nikolaj

TYPISK!!!! 2E fejl

drop alt det andet og gå lige til sagen en hurtig måde at kontrollere det på er at næste gang den ikke vil starte med det samme så får du en kammerat til lige at holde det første spjæld åbent så skal du se så hopper den igang med det samme.... (skift karbunaden det er nemmest...)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
tinasmartin skrev:
roilamaz skrev:
Jeg tænker at der kan være noget auto-choker bøvl

/Nikolaj

TYPISK!!!! 2E fejl

drop alt det andet og gå lige til sagen en hurtig måde at kontrollere det på er at næste gang den ikke vil starte med det samme så får du en kammerat til lige at holde det første spjæld åbent så skal du se så hopper den igang med det samme.... (skift karbunaden det er nemmest...)

Jeg bøjer mig for specefik viden,
men det løser jo ikke hans andet problem manglende varme.
Aka en måske defekt thermostat.
Og den er utroligt nem at kontrollere.
MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Morten VJ skrev:
men det løser jo ikke hans andet problem manglende varme.
Aka en måske defekt thermostat.
Og den er utroligt nem at kontrollere.
MVH

Morten

det er rigtigt så er det vejen at gå med det...

skal lige sige det var min første bil så jeg kender de fleste kroge på den og havde selv den dejlige fejl med karburatoren på min også..... og når man står og skal på arbejde og jo er alene på parkeringspladsen HVER gang den gør det tja så fandt man jo hurtigt ud af at jogge en isskraber ned i karburatoren til at holde spjældet mens man drejede nøglen og når den så stor og hakkede (på grund af for meget luft...) så lige hive skraberen ud og på med filteret så var man på vej på job :lol: :lol:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Jææs sir - tak for den meget specifikke diagnostisering!

Hvad er den BILLIGSTE måde at fikse det på?
(Jeg tænker at en ny brugt karburator hurtigt løber op i en tusse... og så er der 20 meters garantil).

Hvis jeg læser dig rigtigt handler det om, at chokeren ikke slår fra ? - kunne man lave et hurtigt lille snoretræk - eller blokerere en eller anden slange - og så leve med at den er svær at starte når den er kold, men til gengæld kører dobbelt så langt på literen?

Jeg har netop hentet en reparationshåndbog på biblioteket - der er en masse snak om en TVSV (thermostatisk vakuum skifteventil) - kunne det være den der er den store synder?

Bonus info (det er en 12 ventilet motor - aner ikke et hak, ud over at den ikke er magen til den i bogen 83-87, selv om det er en 87´er).

På forhånd tak - og byd endelig ind med løsningsforslag.

/Nikolaj

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time