Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 15:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Min nuværende lader er konstrueret helt uden vand, mens den nye har gevindhuller til vand - deraf mit spørgsmål.

Når diskussionen nu er igang, så vil min fornuft sige mig, at vandkøling mest er nødvendig på motorer hvor udstødningsmanifold og lader sidder bag ved motoren, og derfor ikke er luftkølet på samme måde som den er på forsiden af min motor. Er der ikke en vis fornuft i den tankegange?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

På en turbo med vandkøling skal der monteres et olie reduktions mellemstykke(i hvert fald på den Garrett GT2860RS jeg lige har monteret) så den ikke får så meget olie som en uden vandkøling. Det betyder i min verden at den vandkølede model ikke opnår nær så stor køling via olien som en uden.

Titel:
Mester Medlem

det er sandsynligvis pga. det er en kuglelejeturbo. vand/ikke vand er nok ikke grunden til olien skal drøvles. MVH. søren PS. det med de for små dyser var egentlig skrevet som en slags intern joke.... men det plejer at være for lidt benzin der laver huller i stempler... plejer!

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Kan egentlig godt have ret i.

Titel:
Moderator

duckstardeluxe skrev:
Min nuværende lader er konstrueret helt uden vand, mens den nye har gevindhuller til vand - deraf mit spørgsmål.

Når diskussionen nu er igang, så vil min fornuft sige mig, at vandkøling mest er nødvendig på motorer hvor udstødningsmanifold og lader sidder bag ved motoren, og derfor ikke er luftkølet på samme måde som den er på forsiden af min motor. Er der ikke en vis fornuft i den tankegange?

Hvis huset er lavet til vandkøling, så er der nok en mening i galskaben.

Et vandkølet hus uden vand vil sandsynligvist køre varmere end en ren oliekølet, alene fordi du har en ringere varmeledningsvej.

Strøtanke:
Hvis man tapper vandet af en motor så der kun er luft i vandkammeret, bliver det så til en luftkølet motor??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
HenrikGM skrev:
Strøtanke:
Hvis man tapper vandet af en motor så der kun er luft i vandkammeret, bliver det så til en luftkølet motor??

Strøtanke: HenrikGM er en mand med overteoretiske evner ;)

Spøg til side - hvis der er erfaringer der viser at laderen godt kan tåle at køre uden vand, så mener jeg altså ikke din strøtanke kan sammenlignes med at tappe vandet af motoren.

Summa summarum, jeg kan vælge at køre uden vand gennem laderen, men forkorter formentligt levetiden på den.

Tak for de mange svar.

Titel:
Moderator

duckstardeluxe skrev:
HenrikGM skrev:
Strøtanke:

Strøtanke: HenrikGM er en mand med overteoretiske evner ;)

Spøg til side - hvis der er erfaringer der viser at laderen godt kan tåle at køre uden vand, så mener jeg altså ikke din strøtanke kan sammenlignes med at tappe vandet af motoren.

Summa summarum, jeg kan vælge at køre uden vand gennem laderen, men forkorter formentligt levetiden på den.

Tak for de mange svar.

Strøtanken er ment som noget at fundere over, ikke som at jeg sammenligner de to situationer direkte(omend det ud fra et kølingssynspunkt er præcist det samme)

Der er da masser af erfaringer der viser at man godt kan køre uden vandet. Hvad der derimod mangler er info om levetiden, men den er svær at få da mange turboer ikke har så lang levetid at det når at blive relevant.

Så min holdning er bekræftende; ja du kan køre uden vand, men hvor længe er et svært spørgsmål, som ingen kan svare dig på. Kører du derimod MED vandet, så er levetiden typisk længere end resten af både bil og motor(forudsat det hele er rigtigt lavet selvf.)

Har selv krydset 350.000km på oem oliekølet turbo.....med olieskift hver 5kkm.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Nordvestsjælland
Tilføjelse til strøtanke: En bil kan godt runde 200.000km uden at få skiftet olie...

Er der så nogen der praktiserer det herinde? Evt. for at spare deres penge? :shock:

Titel:
Mester Medlem

lqs skrev:
det er sandsynligvis pga. det er en kuglelejeturbo. vand/ikke vand er nok ikke grunden til olien skal drøvles. MVH. søren PS. det med de for små dyser var egentlig skrevet som en slags intern joke.... men det plejer at være for lidt benzin der laver huller i stempler... plejer!

Hehe ja... Jeg fangede den godt S! :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time