Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Moderator

Anonymous skrev:
[og det vist sig at den turbo som kun var olie kølet brugte en del mere olie, faktisk brugte den olie kølede (garret t3)3-4 gange så meget olie på et minut i forhold til den vand og oliekølede. (kkk03) kkk03ern brugte omkring 1/4 l i min hvor garreten brugte omkring 1 l. min egen lille konklusion blev at en olie og vand kølet ikke har brug for al den olie til at køle med, kun til smøring og selvfølgelig trykket til at støtte akslen hvis man kan sige det. en olie kølet turbo har brug for langt mere olie da det både er til smøring og køling.

Der er en grund til at en turbo både er vand og olie kølet. sæt vandet til hvis det er der. Bare lige min lille mening :D

Er også viser det at en KKK lader bruger mindre olie end en Garrett....hmmm.....Er du ikke enig i at dit grundlag er tyndt for at konkludere noget på det?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: vandkøling
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg spurgte hos atpturbo.com da jeg havde samme problem som dig, jeg var dog bange for at vandet ville bliver for varmt da der kun er 4,5 liter på min. De sagde at jeg godt kunne men at levetiden ville blive reduceret kraftigt. Jeg har bare skåret retur slangen over og sat den i hver ende af turboen. Det virker perfekt, og den kører ikke varmere af det.

Peter E

Nu med audi S2 avant.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Skal jeg, hvis jeg vælger at undlade vand til turboen, blot lade de propper Scanturbo har sat i, sidde i hhv. vand ind og udgang?

De smelter sgu nok..

Medlem

Geografisk sted: østjylland
Er også viser det at en KKK lader bruger mindre olie end en Garrett....hmmm.....Er du ikke enig i at dit grundlag er tyndt for at konkludere noget på det?[/quote]

jo det var to forskellige turboer og jeg kan da ikke bevise at min egen lille konklusion er 100 % korekt. men forskellen i olie forbruget var nu så markant at jeg personligt syntes at jeg godt kunne konkludere at hvis jeg pillede vandet af min kkk03'er ville der stort set ikke være noget køling på den da den lille mængde ikke ville kunne køle en bjælle, smører ja det ville det kunne men ikke køle.(skriver også at det er min egen lille konklusion) men jeg er nu med ret stor sikkerhed overbevist om at det ikke er for sjov skyld at man har valgt at lave turboer med vand køling og jeg er også ret overbevist om at hvis de er lavet med vand køling så er det meningen at de skal køre med vand køling. om man kan få dem til at køre uden er jo tilsyneladende muligt, men jeg tvivler meget på at det overhovedet kommer tæt på optimalt. og som jeg også skriver så er det altså ikke voldsomt svært at montere hvis man tager den simple løsning med t stykker.

personligt har jeg boret et hul i vandpunpen, derfra over i turboen og tilbage i et t stygge på den slange som kommer ud af motoren og til termostaten.

Titel:
Mester Medlem

Aaaa... Det markante olieforbrugs forskel kan jo skyldes 1000 ting + det faktum at der rent faktisk ER forskel på de to modeller som andre også nævner og slet ikke er utænkeligt.

-Under hvilken belastning har de to turboer kørt?
-Hvor langet har de to turboer kørt.
-Hvor godt er lejerne dimentioneret i forhold til den belastning de har været udsadt for.
-Hvilken og hvor godt egnet olie har de to turboer kørt med?
-Oliekølingsforhold (oliekøler på bilen)?
-Hvor slidt har motorerne været(olietryk)?
-Hvor effektivt har oliefilteret været og hvor tit har filteret/olie været skiftet?
-Hvor mange koldstarter har motorene lavet? (Vand og benzin i olien ved koldstarter).

SÅ mange faktorer der spiller ind i, hvor slidt en turbo, ud over det lille faktum, at den ene turbo har kørt med vand og den anden ikke har...

Personligt ville jeg overhovedet ikke være nervøs over, at droppe vandet. Der er SÅ mange der gør det og slipper godt afsted med det. Der ud over vil turbinen levere mere effekt uden vandet tilsluttet (ikke meget). At proppen den af ville jeg heller ikke gå så meget op i. Lige meget hvad der kan kommer der ind er det ikke noget det kan komme i kambolage med.

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hej Christian,

Som jeg kan se det, når jeg fjerner de røde propper i plastic, er ind og udgang bare et par huller ind til den hule del af midten af varmsiden af laderen, og intet andet end gennemgang til vandet. Det ser hermetisk adskilt ud og ligemeget hvad der kunn sætte sig derinde burde der ikke ske noget.. right?

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
duckstardeluxe skrev:
Det ser hermetisk adskilt ud og ligemeget hvad der kunn sætte sig derinde burde der ikke ske noget.. right?

Korrekt!

.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

John; noget du har erfaringer med?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det er simpel logik.
Hvis det ikke er tæt så ville du have en vandlækage fra turboen.
I bedste fald drypper det bare ned på jorden, eller ud af udstødningen.
Worst case vand i indsugningen, eller olien.

Jeg forstår bare ikke denne diskusion.
Hvis man har tilgang til en vandkølet turbo, så hvorfor ikke bruge det ?
Da det er nemt at koble op.
Og kan redde turboen hvis der er en der ikke ved hvordan man skal køre en såddan.
Eller hvis motoren beslutter sig for pludseligt at stoppe, så kan det redde lejerne i turboen.
Vi snakker maks 4 timers arbejde og et par hundrede kr. For øget driftsikkerhed.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Morten;

Kan du så fortælle mig hvor det er bedst at tage vandet ud til laderen? Det kan jeg nemlig ikke helt gennemskue. Returslangen ved jeg fra min tidl. bil med fabriksmonteret vandkølet turbo huske bare gik retur til ekspansionsbeholder, så den del mener jeg at have styr på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time