Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Yo all,

Jeg har flere gange hørt at man kan montere en turbo med vandkøling, uden at montere vand til- og udgang, og dermed kun montere olie som på alle andre ladere.. Har de ret? - og hvis ikke, brænder laderen så af hvis man lader være med at montere og blot sætter afblændende studser på ind- og udgangen på laderen?

Tak på forhånd.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hvorfor ikke sæt vand på også? Det kan laves med 2 T-stykker og en omgang slange og lidt spændebånd...
I det mindste på en saab c900 :)
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Sagen er den at jeg har en Fjad med eftermonteret turbo hvor jeg oprindeligt fik monteret en lader med udelukkende olie. Nu har jeg så investeret mine sparekroner i en større lader med både vand og olie, og hvis det i bund og grund ikke er nødvendigt med vand - specielt når laderen er luftkølet på min frontmonterede manifold, gider jeg da ikke rode med det.

Hvor skal jeg i tilfælde af jeg skal lave vand også, T-stykke mig ind.. det kan jeg ikke lige gennemskue nemlig..

Titel:
Admin
Admin

Jeg mener Mads 405 2.2 turbo kørte en T3 uden vand på hans peugeot. Der var heller ikke blindpropper i som jeg husker det.
Mvh Jakob

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
snakkede med yugoturbo om det da min nye t25'er også er med vand og vandet i forvejen er tæt på kogepunktet men han kører ogs også uden propper og uden vand.. (selvom turboen er vandkølet..)

Titel:
Senior Medlem

min kammerats lupo turbo ruller også lystigt deruda' med afblændet vandtilførsel, vi har dog flere gange snakket om at t-stykke os ind, det er trods alt nr.1

svan

duckstardeluxe skrev:
Yo all,

Jeg har flere gange hørt at man kan montere en turbo med vandkøling, uden at montere vand til- og udgang, og dermed kun montere olie som på alle andre ladere.. Har de ret? - og hvis ikke, brænder laderen så af hvis man lader være med at montere og blot sætter afblændende studser på ind- og udgangen på laderen?

Tak på forhånd.

hej.

om man kan montere uden at sætte vand til er der jo tilsyneladende nogen der gør men hvis du spurte mig ville jeg helt klart sætte vandet til da det ikke er voldsomt svært. grunden til at jeg ville sætte vand til er at olien har langt bedre af at turboen er vandkølet da olien bliver knap så varm på en vandkølet turbo. ud oer det vil en vandkølet turbo have langt mindre tendens til at olien brænder sig fast i lejerne og turboen dermed vil sætte sig. havde for et halvt års tid siden en kkk03 turbo(olie og vandkølet) og en garret t3 (oliekølet). ville lige tjekke forskellen i olie forbrug på de to turboer. en halvanden liter cola flaske,et hul i låget med en slangestuds og et hul i bunden til at sætte luftpistolen i.olie i flasken og så 3 bar tryk på. samme olie igennem begge turboer,samme olie temperatur, samme tryk og det vist sig at den turbo som kun var olie kølet brugte en del mere olie, faktisk brugte den olie kølede (garret t3)3-4 gange så meget olie på et minut i forhold til den vand og oliekølede. (kkk03) kkk03ern brugte omkring 1/4 l i min hvor garreten brugte omkring 1 l. min egen lille konklusion blev at en olie og vand kølet ikke har brug for al den olie til at køle med, kun til smøring og selvfølgelig trykket til at støtte akslen hvis man kan sige det. en olie kølet turbo har brug for langt mere olie da det både er til smøring og køling.

Der er en grund til at en turbo både er vand og olie kølet. sæt vandet til hvis det er der. Bare lige min lille mening :D

Medlem

Geografisk sted: østjylland
Anonymous skrev:
duckstardeluxe skrev:
Yo all,

Tak på forhånd.

hej.

om man kan montere uden at sætte vand til er der jo tilsyneladende nogen der gør men hvis du spurte mig ville jeg helt klart sætte vandet til da det ikke er voldsomt svært. grunden til at jeg ville sætte vand til er at olien har langt bedre af at turboen er vandkølet da olien bliver knap så varm på en vandkølet turbo. ud oer det vil en vandkølet turbo have langt mindre tendens til at olien brænder sig fast i lejerne og turboen dermed vil sætte sig. havde for et halvt års tid siden en kkk03 turbo(olie og vandkølet) og en garret t3 (oliekølet). ville lige tjekke forskellen i olie forbrug på de to turboer. en halvanden liter cola flaske,et hul i låget med en slangestuds og et hul i bunden til at sætte luftpistolen i.olie i flasken og så 3 bar tryk på. samme olie igennem begge turboer,samme olie temperatur, samme tryk og det vist sig at den turbo som kun var olie kølet brugte en del mere olie, faktisk brugte den olie kølede (garret t3)3-4 gange så meget olie på et minut i forhold til den vand og oliekølede. (kkk03) kkk03ern brugte omkring 1/4 l i min hvor garreten brugte omkring 1 l. min egen lille konklusion blev at en olie og vand kølet ikke har brug for al den olie til at køle med, kun til smøring og selvfølgelig trykket til at støtte akslen hvis man kan sige det. en olie kølet turbo har brug for langt mere olie da det både er til smøring og køling.

Der er en grund til at en turbo både er vand og olie kølet. sæt vandet til hvis det er der. Bare lige min lille mening :D

Sorry. glemte at logge ind. mig der skrev oven over

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tak for svarene. Hvor er det bedste at tage vandet til indgangen på laderen..? returen skal vel bare tilbage i ekspansionsbeholder..

Senest rettet af duckstar 10 dec 2005, 11:57, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Jeg har også læst mange for og imod om dette emne, men har stadig ikke gjort mig helt klog på det.

[Audi 80 1,8 turbo] Jeg syntes det er et godt initiativ at du laver en go A/B test der er til og føle på, men. Ville du ikke få et mere præcist resultat hvis du brugte den samme turbo, der kunne jo være der var forskel på de 2 turboer mht. olieflow eller andet. (hvis turboen ikke er vandkølet skal der vel mere olie igennem for at køle den)

hvis du nu bruger den vandkølede, først med- og bagefter uden vand. ville testen være lidt mere "fair"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time