Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Jeg overvejer kraftig at investere i en kompressor til min bil.
Nu har jeg siddet og bladret 30 sider igennem her på siden for at finde hjælp, og specs, men uden det store held. Dog var der lidt på side 27 (tror jeg det var), et indlæg skrevet af 0-100, hvor der stod lidt om de forskelliges biler, tryk, effekt og opbygninger.

Min bil er en hyundai, 2.0 16V med en kompression der hedder 10.1:1
Bilen yder standart 138.9hk v. 6000rpm, og har 180nm v. 4500rpm.

Bilen skal under lidt tryk, formentlig 0.5, målet er ca 180hk.

Hvilke indgreb skal gøres, jeg vil helst undgå at skifte stempler eller dreje af dem. Kan jeg nøjes med dobbelt toppakning, eller skal få fjernet noget af forbrændings kammeret? (hvor får man det gjort, og pris)

Jeg er selv mekaniker så kan selv lave det meste, bortset fra når det kommer til indkøring af ecu.

Hjælp søges. På forhånd tak. :D

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
dobbelt toppakning kan efter min bedste overbevisning saktens holde dog evt med en plade i mellem... hvis du bare sørger for at den får godt med benzin så burde stemplerne også holde...

Titel:
tak for det grydesvamp.

Hvor langt skal jeg sænke min kompression? Hvilket tryk er muligt.?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Min motor er standard med kompression på 10,9:1 og er sænket til 9:1 med smedede stempler med større "udhulning" i midten. Jeg lader 0,75 bar uden problemer.

Titel:
Mester Medlem

lad vær med at sænke komp! målet med 0.5 i tryk burde være 200hk....1.5 gange 140=210hk-10 til drev af kompressor=200HK. med en god motorstyrring og min 95oktan benzin BURDE det ikke være det store problem. har selv ladet på motor med 11-1 i komp... med turbo.... intet problem. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Intet problem ind til den smadrede motoren :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg mener ikke man kan skære over en kam og sige at alle motorer kan holde til 95 oktan og 0,5 bar..

Min motor holdte til 0,3 bar i 3 mdr. så begyndte underkompressionen. - og det endda med tilskudsbrændstof, intercooler, 98 oktan osv.

Det endte med smedede stempler, tilhørende tilpasning af cylindre, nye lejer osv. men til gengæld også 0,75 bar hvilket er endda noget sjovere ;)

Titel:
Mester Medlem

hvem er det der skærer over en kam....? hvad har underkompression efter 3mdr. kørsel med emnet at gøre? MVH. ,der ikke forstår hvorfor man per automatik skal drosle sin motor før man vil tune den...

Titel:
Mester Medlem

Tror sku det har meget med forbrændingskammerets udformning, blandingskvalitet osv. at gøre... Kan man holde tændingsbanken fra dørene er det ingen problem.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Hey sutter

Vil lige blande mig lidt i diskutionen, det ladetryk der nårmalt snakkes om når folk snakker ladetryk, er det tryk der er i indsugningsmanifold, dette har intet at gøre med hvor god en fyldning der er i cyllinderne, og det er faktisk det, der har noget af sige med hensyn til hvor højt et ladetryk, man kan køre med, man kan have en motor der har 11-1 i komp. men hvis motoren har en meget mild knast og dermed en lav fyldning af cyllinder, kan man sagtens køre med 1 bars tryk.

hvis man har en motor hvor der er eftermonteret turbo, og giver den lidt rigeligt ladetryk, kun så den banker en lille bitte smule, vil man faktisk opdage, at det er i det omdrejningsområde hvor fabrikken opgiver maks effekt, nemlig det område hvor motoren er mest effektiv, eller sagt på en anden måde, det område hvor motoren har den bedste fyldning,

det effektive kompresionsforhold er så igen afhængig af tænding, benzin kvalitet og mængde, forbrændingskammer udformning, ladeluft temp.osv

mvh rsv

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time