Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:39

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 09:36 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hjerneblødning... ja måske! men du er i det mindste ikke alene.... MVH. søren


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 14:05 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ja, jeg tror umiddelbart også han må gi' sig her :D

Men det er jo helt korrekt som morten skriver, og måske bagateliseret, omkring usikkerheden ved tryktabet i rørene, filter og dysebro (ikke regulatoren :wink:). Det kunne jo være interessant at vide hvor stort tryktabet i realiteten er.

Formlen for at udregne tryktap i rørene + 90 graders bøjninger for en given diameter er til at overskue - hvis man vel at mærke har tryk- og friktionsfaktorne for bøjninger og lige længder i de givne diameter. Og de burde være til at finde i en enginørs lærebog eller på nettet. Er der nogen som har dem eller ved hvor de kan findes? - gerne fra Ø4mm og opefter.
Jeg har ikke kunne finde dem.

Filteret + dysbro må man selvfølgelig sjuse sig lidt til, men tryktabet for rørene kunne være sjovt at regne på :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 16:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
der er to ting i det her... tryk og flow.... prøv at lave en opstilling med dyser og regulator, filter mm. mål hvormange ml. du kan fylde i 1.5l flasker på en given tid ved et givet tryk. mål på det der går retur også. pas på mellen cigaren i denne forbindelse.... BUM! AV...AV ... BARBU.... BARBUH...!(brandsårsafd. nyt værksted mm!) det er helt forkert når bla. DAUBJERG opgiver en benzinpumpe til 200l 5bar.... den kan nemli slet ikke lave 200l i timen ved 5bar! langtfra...faktisk også forkert som det står beskrevet i div. opslagsbøger! sådan er der så meget... søg i dette forum, der har tidligere kørt tråd om samme emne. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 17:10 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det bliver først rigtigt interessant når man går Daugbjerg på klingen. De ved det nemligt godt....... :!:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 17:26 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
Daugbjerg er vel egentlig sjældent meget for at skulle af med data på det de sælger... har fået et par turboer til traktorerne der ovre fra men de er kæbt igennem ????cylinderservice på sjæland for han kan rykke lidt tal ud af dem og få lov at snakke med dem der ved noget... mener det er roskildecylinderservice men det er det med hukommelsen når man skal bruge den...

ved han roder en del volvo 810...kan være ole bundgård (wukshady) ved hvem det er..
Man ved jo tit lidt mere om det man selv kører..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2005, 18:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Ja.. Det ved de... Jeg målte den jo og fandt at den ikke engang kunne give 200l ved 0 bar... Det fortalte Søren der ovre. Niels har også fortalt det til dem efter jeg måtte afslør den dårlige nyhed for ham en dag. Har har siden fundet andre opgivelser på den selvsamme pumpe hvor den er opgivet til 200l ved 0 bar.

Det var 910 pumpen

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 nov 2005, 20:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
JakobM skrev:
Morten VJ skrev:
For at nå 300 hk i Na. trim kræver det dyser der samlet har et flow på ca 1683 ml pr min, pumpen giver 2160 ml pr min, tilbage er 500 ml pr min.
Meget groft regnet.


Ok tak, jeg havde ikke lige dyserne med i tankerne/udregningerne.

Morten VJ skrev:
Min bosch pume der er opgivet til 200 l/t ved 5bars tryk, giver i sidste ende 180 l/t ved 4 bars tryk efter regulatoren. så man må påregne et vist tab.
Målingen blev udført på bilen 13,2 volt i spænding målt ved pumpen, og 10 mm rør+ et nyt filter.


Kan godt være jeg har fået en hjerneblødning her en mandag aften. Men hvorfor måler du kapaciteten efter regulatoren - det giver for mig umiddelbart ingen mening. Hvis din pumpe er opgivet til 200L/5bar og din regulator hedder 4bar så vil resultatet til dyserne alt andet lige også være mindre end 200L (resten ryger retur).


Hvor vilde du ellers måle kapaciteten med et simpelt måleglas ?

Jeg målte også returløbet med alle 4 dyser åbne, ved 4,2 bars tryk.
Og dømte pumpen stor nok. aka rigeligt returflow.
Nok den måling man er mest interesseret i.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team