Viggo skrev:
Men der er én ting som genere mig ved bilen og det er en irriterende bankelyd ved tomgang, det lyder som om der er gået et leje men den gør det ikke under acceleration eller normal kørsel kun i tomgang. Den føles kvik (meget kvik

under accelaration. Jeg har læst "volvosnak´s" forum at det kan skyldes "defekte takhjul" hvad er det for et takthjul og hvor sidder det..??
Den har også lidt ventil-tikken ved kold motor men det siger min mekaniker er normalt så det må jeg jo stole på

Så har jeg læst og søgt en masse viden om min motor og fundet ud af at den er lavet i 3 versioner. På den første version står der kun B230FT på blokken den næste står der et "K" under nummeret og den sidste står der ingen "K" men man kan se det på datomærkningen i topstykket ved cyl. 4 og det skal være en sen ´89´er eller nyere for at være sidste model. De skulle gradvist være forbedret en del gennem tiden og den sidste skulle være den stærkeste. På min er der ingen "K" og datomærkningen siger 2-3-89 kan jeg så gå ud fra at det er den sidste version..??
Mvh.
'
Viggo
Først og fremmest vilde jeg søge en anden mekanikker med noget erfaring med ældre Volvo motorer.
Da en motor med mekaniske løftere ikke skal tikke kold.
Få målt olietrykket i tomgang, og vær forberedt på det værste.
Aka slidte lejer, og en revet krumtap.
Det bedste kan være en o ring ved oliepumpens rør der er skredet.
Få det undersøgt snarest før motoren siger endeligt kabum.
Topstykket kan være skiftet, så det duer ikke til at årgangsbestemme blokken.
Blokkens støbedato sidder inde bag h. motorophæng.
Men det er relativt ligegyldigt, om man har den stærke eller svage udgave.
Så længe man ikke ønsker at øge effekten.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html