Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
jeg har en Honda crx as fra 86, og jeg må indrømme at jeg er lidt imponeret. den er måæt til 128hk, men da jeg har lavet en lille smule på den efter vil jeg skyde den til omkring 130 nu. standard tiden er 0-100 på 8 sek rent, og min tid på holeby var 10,25 på 200m. det sjove er at den alligevel kører op til 14,5km/l med 215/45-17 dæk...

Men så er det jeg har spekuleret lidt: mine tider er ikke lavet med 17" så jeg har overvejet at skifte ned til nogle 205/40-17 i stedet, da jeg jo ikke rigtig har brug for så brede dæk til hverdag, teoretisk vil det jo gi noget mindre rullemodstand, men samtidig ændre gearingen. kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal, men en ting er helt sikkert, de næste opgraderinger blir vægt gearing, for det er da for fedt at ha en bil der kan være med i lyskrydsene, men samtidig er billig at køre i...

nogle ideer, teorier eller konkret viden om emnet?

www.slavteren.tk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Den bedste økonomi opnåes med den mindste- letteste fælg der kan sidde på bilen, dette kombineret med det smalleste mest let rullende dæk man kan finde.
Hint studer en Lupo 3L.

Et stor fælgdiameter kombineret med et bredt lavprofildæk er det værste man kan gøre imod benzinøkonomien.

1 man har koncentreret al vægten i yderkanten af hjulet, og skal derfor overvinde et større inertimoment når der skal accelreres.
Dette fænomen er mest udtalt ved acc. fra en hastighed til en højere.
Og 0-100 tiden behøver ikke at lide overdrevent, grundet bedre greb.

2 øget rulle modstand et bredere dæk har større trædeflade, ofte lavet af en blødere gummiblanding, og mønstret er ofte optimeret med henblik på maksimalt vejgreb.

3 Øget luftmodstand grundet større front areal.

Så det vi søger er det smalleste dæk med størst profilhøjde, der tilgodeser vores krav om vejgreb.
dette monteret på den letteste fælg vi kan finde.

Og absolut ikke gå efter hvad er de største hjul der kan sidde på min bil.
Det skal man overlade til forside biler i V-Max, og rene udstillings biler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det der sådan set undrer mig er at den kan ha så fin en økonomi med de store hjul. de blir kun brugt til hverdag, og hele teorien med dem er at jeg leder efter en mindre udveksling. på den måde vil den ha ca "normal" udveksling til hverdag og med små hjul og bedre gearing til acc på banen. og så ser det jo pisse godt ud selv om den kører ad helvede til he he... :roll:

kan ikke gøre for det, det er en medfødt fejl...

har lige været en tur i kbh hvor jeg havde lidt travlt, og den har alligevel kørt 13km/l. der er ved at gå helt sport i det økonomi...

www.slavteren.tk

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Bag rattet eller overskrævs på noget med motor
Morten VJ skrev:
...Så det vi søger er det smalleste dæk med størst profilhøjde, der tilgodeser vores krav om vejgreb.
dette monteret på den letteste fælg vi kan finde...

Med det mener du vel ikke at man bør køre 70-profil på 13" fælge istedet for 40-profil på 16" fælge?

Derudover er jeg enig med at jo smallere jo bedre så længe man snakker benzinøkonomi og man ikke snakker vejgreb.

- Neser

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Neser skrev:
Morten VJ skrev:
...Så det vi søger er det smalleste dæk med størst profilhøjde, der tilgodeser vores krav om vejgreb.
dette monteret på den letteste fælg vi kan finde...

Med det mener du vel ikke at man bør køre 70-profil på 13" fælge istedet for 40-profil på 16" fælge?

Derudover er jeg enig med at jo smallere jo bedre så længe man snakker benzinøkonomi og man ikke snakker vejgreb.

- Neser

Jeg har bevist intet nævnt om specefikke størrelser,
Da der er så mange forskellige størrelser at vælge imellem.

Et 22" hjul er meget neutralt på en Range Rover.
Men sæt det på en Golf, og den er totalt ubrugelig.

Der er noget fundamentalt galt med tunings sætningen stor større bedst.
Som mange har en tendens til at bruge.

Se lidt på bilen og dens konktruktion.
Hvis en Ferrari kører med 18 tommer hjul der er 300 mm brede i 20 profil.
Så er det ikke ensbetydende med at det virker på min fiat punto 1,1l
Alt over 14" på en punto 1,1 er kun for bling faktorens skyld.
Medmindre man har bygget seriøst om.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

- Neser[/quote]

Jeg har fået af vide at det med lave profiler faktisk ikke er så godt ved dragracing, så hvis det skal gå ligeud og det 70'er profil er lige så bredt som dit 16" 40 profil, så burde det stå bedre fast. kig på div drag-biler, de kører sjældent med 40" med mindre dækkene er ekstremt brede selvfølgelig. sving er jo til gengæld noget helt andet, og nåt prisk og de andre faktorer spiller ind også, så er det 40 profil måske det bedste valg alligevel.

www.slavteren.tk

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Bag rattet eller overskrævs på noget med motor
Slavteren skrev:

- Neser

Jeg har fået af vide at det med lave profiler faktisk ikke er så godt ved dragracing, så hvis det skal gå ligeud og det 70'er profil er lige så bredt som dit 16" 40 profil, så burde det stå bedre fast. kig på div drag-biler, de kører sjældent med 40" med mindre dækkene er ekstremt brede selvfølgelig. sving er jo til gengæld noget helt andet, og nåt prisk og de andre faktorer spiller ind også, så er det 40 profil måske det bedste valg alligevel.[/quote]

Ja, man ser også sjældent slicks med lav profil, kun med høj/halv-høj profil.

- Neser

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Det eneste jeg ved med sikkerhed er at man kan ødelægge rigtig mange
Bilers køreegenskaber, ved at skamsænke dem sætte et par hjul på en 2-3 tommer mere i diameter, og lægge et par lag isolerbånd på som undskyldning for dæk.

Man vinder højest bedre indstyring, og mindre sidevinds følsomhed ved denne operation.

Man mister meget komfort, og i sidste ende vejgreb, og kan resikere at dækkene bliver slidt underligt.

Rigtigt lavet med afstemte fjedre og dæmpere, med anden geometri i Hjulvinklerne, og afstemte bøsninger, så kan man få fuldt udbytte af sine 2 lag isolerbånd, og ikke før.

Men det er nok svært at finde folk der vil indrømme at de 10-20.000 kr der er investeret i de store hjul er nærmest værdiløs.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg vil gerne indrømme at mine 17" er værdiløse at køre med... dog skal siges at jeg ikke syntes at den har mistet svingegenskaber, men der er heller ikke sat fjedre i der kræver nyrebælte. men komforten er væk, og den er lidt mere lumsk/ vanskelig at køre i forhold til 16 eller 15" til gengæld kører den meget bedre end med standard 14", den falder lige de par hundrede omdrejninger på landevejen der nedsætter støjen lidt, da den er pænt lavgearet, og sidst men ikke mindst så ser det pisse godt ud til den, efter de er kommet på ser den fuldstændig latterlig ud med 15".

min civic kører også 17", men den kører med 205/40 og det kan sagtens mærkes på komforten at de er de par mm lavere end dem på crx'en, men den er skamsænket, og nyrebælte er en nødvendighed og den kører udemærket, har ikke kørt på/ over grænsen i den endnu, da jeg simpelthen ikke vil køre så hurtigt på offentlig vej, men der er også ofret de rigtige komponenter i undervognen, bla røde konier. til gengæld stjæler de MEGET trækkraft og benzin, men jeg tilskriver det den pt lile motor der ligger i.

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time