Udformning af topstykke/indsugning

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gæsten

Udformning af topstykke/indsugning

#1 Indlæg af Gæsten »

Hej alle sammen

Har et teoretisk spørgsmål til jer.

Alm. sund fornuft siger en at jo mindre modstand i indsugning/topstykke jo mere luft = mere effekt

Men hvorfor er det så at ventiler på et alm. topstykke er trompet formet og ikke f.eks. blot er et skydelåg tværs igennem topstykket. Ikke sikkert i kan forestille jer det. Hvis ikke så vil jeg da lige prøve at lave en tegning af det :D

Hvis man gjorde det på den måde ville man få et direkte uhindret flow fra luftfilter til cylinder.

Det eneste jeg lige umiddelbart kan komme på hvorfor man ikke gør det skulle være at man gerne vil sende luften rundt i cylindren??

Håber i kan hjælpe
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#2 Indlæg af Havneren »

Mon dog ikke der er nogle design mæssige problemer i det der... Ikke engang skyde gasspjæld er helt problemfri efter mine oplysninger.
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#3 Indlæg af Mads B (dk) »

nu hvor vi er i gang..... hvad med en ventil der virker ligesom blenden på et kamera ;-)
Billede
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#4 Indlæg af JPP »

Hvad med 2 ventiler formet som halvmåner (mere eller mindre), så burde der være optimal flow i forhold til boring.

Mht. til skydespjæld, blende mm. kan holdbarheden måske være et problem når eksplosionen sker og ikke mindst at få det tæt.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Udformning af topstykke/indsugning

#5 Indlæg af HenrikGM »

Gæsten skrev:Men hvorfor er det så at ventiler på et alm. topstykke er trompet formet og ikke f.eks. blot er et skydelåg tværs igennem topstykket. Ikke sikkert i kan forestille jer det. Hvis ikke så vil jeg da lige prøve at lave en tegning af det :D



Principielt kan alt jo lade sig gøre. Lige indtil det skal sælges.

Prøv at forestille dig hvilke tætningsproblemer der vil være med et skydespjæld, hvilke smøringsproblemer, hvilke knastakselproblemer, etc etc.

Konstruktionen er ekstremt avanceret, og meget skrøbelig, alene fordi det vil indeholde 10x så mange bevægelige dele.

Dertil kommer at bilpriserne konstant skal tæskes ned i niveau, og derfor vil vi aldrigt se din ventil.

Men vi vil da gerne se en tegning ;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Gæst

#6 Indlæg af Gæst »

har været brugt i flymotorer... og MÅSKE F1! MVH. søren
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#7 Indlæg af Havneren »

Hold nu kæft søren!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Det næste vi ser på vejen er nok højst sansyneligt manget aktiverede ventiler... Der udvikles på det og der er nok allerede ganske få biler ude og køre med det. Det i sig selv er da virkelig noget der er interesant!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Havneren skrev:Det næste vi ser på vejen er nok højst sansyneligt manget aktiverede ventiler... Der udvikles på det og der er nok allerede ganske få biler ude og køre med det. Det i sig selv er da virkelig noget der er interesant!


Havner: Nu ved jeg jo at du læser, så her er en opgave:

Prøv at find vægten på en indsugningsventil. Find ud af hvilken acceleration/decelleration den bliver udsat for i feks en Vtec motor.
Nu kender du kræfterne i konstruktionen, og dem skal du så matche med din magnetspole, plus have en vandring på +10mm. Så bør det være en smal sag for en maskinmesterstuderende at dimensionere sådan en spole. Ihvertfald i teorien.

Du vil se at spolen skal enten være lavet af en superleder, ellers skal den være _virkeligt_ stor, for slet ikke at snakke som strømtrækket den vil kræve.

Dernæst kommer så problemet med at placere den spole i topstykket. Der skal banebrydende design til for at løse det problem.

Nok derfor har man brugt pneumatisk aktiverede ventiler i F1 i flere år.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#10 Indlæg af Mads B (dk) »

HenrikGM skrev:
Havneren skrev:Det næste vi ser på vejen er nok højst sansyneligt manget aktiverede ventiler... Der udvikles på det og der er nok allerede ganske få biler ude og køre med det. Det i sig selv er da virkelig noget der er interesant!


Havner: Nu ved jeg jo at du læser, så her er en opgave:

Prøv at find vægten på en indsugningsventil. Find ud af hvilken acceleration/decelleration den bliver udsat for i feks en Vtec motor.
Nu kender du kræfterne i konstruktionen, og dem skal du så matche med din magnetspole, plus have en vandring på +10mm. Så bør det være en smal sag for en maskinmesterstuderende at dimensionere sådan en spole. Ihvertfald i teorien.

Du vil se at spolen skal enten være lavet af en superleder, ellers skal den være _virkeligt_ stor, for slet ikke at snakke som strømtrækket den vil kræve.

Dernæst kommer så problemet med at placere den spole i topstykket. Der skal banebrydende design til for at løse det problem.

Nok derfor har man brugt pneumatisk aktiverede ventiler i F1 i flere år.....



Hva med en "lille" magnet ventil der styre et højt hydr. tryk som så bevæger ventilen :-)
Billede
Besvar