Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:12

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 11:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Hovsa der var da lige kommet lidt flere svar, imens jeg sad og skrev, tak for det.

Jeg tror jeg dropper den igen.
Men det er nu fristende lige, at prøvemontere den på volvoen, bare for nysgerrighedens skyld. :twisted:
Det bliver nu nok T03/04 el. der løber med sejren.


Mvh
Palle

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 15:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
[quote]Det har du ret i, men det hjælper måske med NOS'en?
Kunne nu godt tænke mig op til 6-7000 omdr. [quote]
Hvorfor alle de omdrejninger, det er jo ikke en momentsvag 16v japaner motor du bygger.
en gammel svesk traktor motor virkrt bedst ved lave omdrejninger, på standart komponenter.
Hvis jeg skulde lave en b23 motor til dette projekt..
Så vilde jeg basere det på en standart bund med en a eller t knast.
Knasten vælges efter gearing.
En udstødnings manifold fra en 940 turbo en passende turbo, der lige er stor nok til den maksimalt ønskede effekt.og en 3 tommer udstødning.
+ en portet standart top eller en 405-531 top.
Og tilsidst et progammerbart sprøjt.
Jeg vilde glemme alt om Nos da plejlstængerne stadig er det svageste led.
På min nye B23 motor har jeg sat makeffekten til 350 hk rent mentalt.
ellers kræver det dyre special komponenter.
300+ hk på standart komponenter er ikke umuligt, men derefter koster det.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 18:41 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Citat:
Hvorfor alle de omdrejninger, det er jo ikke en momentsvag 16v japaner motor du bygger.
en gammel svesk traktor motor virkrt bedst ved lave omdrejninger, på standart komponenter.

Ja, ved nærmere eftertanke er det ikke så meget, de høje omdrejninger jeg mangler, men mere evnen til at holde dem.


Citat:
Hvis jeg skulde lave en b23 motor til dette projekt..
Så vilde jeg basere det på en standart bund med en a eller t knast.
Knasten vælges efter gearing.
En udstødnings manifold fra en 940 turbo en passende turbo, der lige er stor nok til den maksimalt ønskede effekt.og en 3 tommer udstødning.
+ en portet standart top eller en 405-531 top.
Og tilsidst et progammerbart sprøjt.
Jeg vilde glemme alt om Nos da plejlstængerne stadig er det svageste led.
På min nye B23 motor har jeg sat makeffekten til 350 hk rent mentalt.
ellers kræver det dyre special komponenter.
300+ hk på standart komponenter er ikke umuligt, men derefter koster det.


Alt det du nævner der, er dele jeg har på hylden, undt. T knast.
Toppen der sidder på er et 405.
Jeg har ellers hørt fra mange steder, at bunden er meget stærk, den er fra 83, og skulle være med gode plejlstænger og krumtap.
Har bestilt en MS(et sted i midt/vestjylland).
Har også 940 manifold, men jeg vil nu stadig selv bygge manifolden, mest pga. pladsen eller mangel på samme, og selvfølgelig flowet.
Turboen skal vel stadig være en T03/04?
Hvordan vil du lave de 350hk?

Mvh
Palle

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 19:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Der er mange mååder at lave 350 hk på.
men som jeg ville gribe det an er en standart b23 et bund.
med et passende topstykke, portet standart eller et standart 405-531 som du har.
Et portet 940 udstødnings manifold kan understøtte 400 + hk

Ellers læs tråden min historie om Megasquirt, og Volvo 264 gle.
Da jeg er rleativt overbevist om at med min nye motor, en b23 et klon.
er jeg kun en udstødning, turbo og en anden transmission fra at ramme de 300+ hk.
i en gl volvo der kører til dagligt, men det må tiden jo vise.
Forresten er t knasten totalt ubrugelig, nævnte den kun da der var en svensker der havde bremset 305 hk med denne knast.
I sidste ende er det ikke maks effekt man er ude efter, men et bredt momentforløb.
Og så må man gearer der efter.

MVH

MORTEN

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 20:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Mange tak for svaret.

Det lyder jo let :) kender godt til virkeligheden også, men set ud fra at vi ville til at, afbalancere krumtap, afveje plejler og stempler, portet og flowet topstykket, nye manifolde begge steder, osv. osv.(kun fordi vi har adgang til maskinerne), så er det da ikke så galt.
Kan nu godt være vi lige går toppen efter alligevel, tjekker selvfølgelig det hele igennem.

Min nuværende kasse er en M45, og Sachs turbo kobling, skal nu nok byttes til sintermetal.(har hørt den glide en enkelt gang)

Har et par forskellige gearkasser liggende, m40 45 46, bw 55, og en bmw getrag m?, hvilken en ville du/i bruge?
Kunne iøvrigt godt tænke mig en aut. med elektrisk skift og lock up, hvis nogen lige går og sparker til sådan en.

Udvekslingen er forholdsvis nem at komme om ved, jeg bruger toyota Landcruiser aksler, der findes en del forskellige gearinger til.

MVH
Palle

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2005, 21:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Ja det er utroligt nemt at pc tune sin motor :lol:
Men i virkeligheden er det nok noget sværere :shock:
Mht. gearkasse valg er det sværere.En ting er sikkert volvos gearkasser holder ikke, medmindre den hedder m50-51 eller m90.
Getrag gearkassen vil nok holde.
Men fælles for alle er at de har håbløse spredning mellem gearene.
Jeg personligt er blevet mere og mere lun på en fabriksny T5 gearkasse fra en mustang V8,
Da den har rlativt tætte gear, de 4 første, og et stort overgear.
Men det er jo til ren gadekørsel, og det passer med garenti ikke til din bil.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2005, 07:08 
er der noget lattergassen giver, så er det moment nede fra! så langt nede fra man tør.... samtidig sparker gassen gang i turboen tilsvarende tidligere.... simpelthen guds gave til husmandstuneren... taler vi om extrem høj ydelse er det en betingelse at top/turbine og wg flower tilstrækkeligt. ellers flader kurven meget ud.... men det er vel ikke problemet i denne sammenhæng? ANG. gearkasse ville undertegnede vælge GETRAG. MVH. søren


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2005, 08:16 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Jeg tror også det bliver Getrag gearkassen der ryger på, med mindre jeg finder en aut. kasse med elskifte (toyota hilux,landcruiser, el.)

Grunden til jeg går efter 300+hk er, at de fleste andre i min klasse har ca. 400hk og vejer ca. 13-1400kg, jeg vejer lige under 1200kg, så derfor burde jeg kunne klare mig med mindre.(og som Morten VJ skriver, er den rigtige gearing altafgørende)
Jeg vil starte "nedefra" fordi hvis vi starter med 400hk, er jeg bange for vi fjerner bunden for meget.

Derfor kan også meget nemt gå sådan, at der skal hentes lidt flere hk, inden der er gået lang tid.

Det skal måske siges, der er nogle enkelte i min klasse, der har tæt på 1000hk.
Men vi kører kun sjældent tidskørsel, og selv der, er der så mange andre faktorer der spiller ind end hk.

Det vigtigste er at den kan trække hele vejen op af en Grusgravs kant, der til tider er lodrette den sidste meter. :lol:

Mht. gas er der en regel der siger ingen gas under 2000rpm, så belastningen må i mine øjne ikke være så hård, som hvis man bruger det fra starten?

MVH
Palle

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2005, 17:20 
Hvis du sigter efter 400 hk med et skud nos i røven.
Så vilde jeg nok se mig om efter bedre plejlstænger.
Da jeg på det seneste er blevet meget mistroisk overfor de effekt angivelser der findes rundt omkring.
+ vi snakker om en min. 20 år gl plejlstang.

MVH

Morten


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 17 okt 2005, 17:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Jeg sigter først og fremmest efter 300hk, men vil gerne holde muligheden for lidt flere åben, derfor mener jeg ikke det kan skade lige at gå topppen igennem, ikke noget vildt.
Og når man nu kender en der har en flowbænk, skulle man så ikke være et skarn for ikke at benytte sig af det?

Ideen med Nos går på, at skyde Nos'en af Mellem 2000 og 4000rpm, derefter er det op til turboen at klare sig selv.
Nos'en skulle kun "blæse" liv i møllen. (det er kun et lille sæt)
Men det er slet ikke sikkert, jeg monterer Nos anlægget, det var igen bare fordi det er en mulighed jeg har liggende, så jeg leder efter forskellige synspunkter af sagen. og vink og vejledning.

Men jeg kan forstå dine plejlstænger fik en hård medfart, så jeg er helt sikkert obs på dem.
Hvis de nu skal skiftes, hvilke plejlstænger er så gode til fornuftig pris, ved godt de ikke er gratis, men der vil altid bedre køb end andre?

Mvh
Palle

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team