Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Hej alle ms-folk...
Så fik jeg MS hjem og samlet. Boardet passerede alle tests under samlingen, så jeg var en glad knægt inden sidste test skulle udføres. Desværre skete der intet, udover en gang røg fra C30, der er en 4.7 uF kondensator :cry:
Typisk, i min iver har jeg vendt den forkert, så minus røg i plus-benet og omvendt...
Jeg har bestilt en ny der kommer i morgen, men mit spørgsmål er så, har jeg brændt mere af, end netop kondensatoren? Jeg er klar over det er et svært og lidt uhåndgribeligt spørgsmål, men hvad er det "normale" der sker når en sådan bliver vendt forkert? Er det kun kondensatoren der brænder af, eller tager det normalt andet med sig? Pisse irriterende, når det hele ellers er lavet rigtigt, og alle test's kører som det skal, at man så ikke har været helt opmærksom nok...
Håber på svar,
på forhånd tak,
Daniel.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Med C30 afbrændt, så har du nok efterfølgende taget en del af levetiden på FET driveren. Normalt når ting brænder af, så tager det nemligt andet med sig undervejs.

Virker den,så virker den......

Hmm....tror der står ganske udførligt at man skal tjekke disse elektrolytkondensatorer, i step-by-step vejledningen :shock:

Tjek nu lige resten. :wink:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg ved det, derfor hænger det mig også langt ud af halsen, de pointerer det endda flere gange...
Hvilke andre ting, mener du jeg skal teste?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Rolig nu.....
Det var under testen med stim'en, ikke ?
Altså med en forsyningsspænding uden den store ripple/støj ?

C30 sidder der for at stabilisere forsyningen til FET-driveren. Afbrændingen af kondensatoren er højst sandsynligt det eneste problem du har.
Jeg har ihverfald MEGET svært ved at se, hvorfor driveren skulle have taget skade af det.

Havde det nu været i bilen med en støjfyldt/ripplet forsyning, kunne man godt forestille sig, at driveren var feset af men ikke på stim-drift....

Men check nu lige resten af printet inden du knalder spænding på igen. Der altså en del andre komponenter, der kan skabe en del ravage hvis de vender forkert.

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jo, det var på stim'en. Jeg tjekker at de andre komponenter i den sidste serie sidder rigtigt, det tror jeg nu de gør, men må hellere lige være sikker. Den foregående og alle de andre test's har kørt uden problemer, så det er først i den sidste serie sidst på dagen igår, at det er gået galt, måske siddet med det for længe...
Forresten, så får jeg en elektrolyt i stedet for tantal kondensator i stedet for, manden der leverer den sagde, at der ikke var nogen forskel, blot de begge er på 4.7uF samt mindst kunne tåle 25v, som den fra digikey kan. Har han ret i det?
Daniel.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Saab-Daniel skrev:
Forresten, så får jeg en elektrolyt i stedet for tantal kondensator i stedet for, manden der leverer den sagde, at der ikke var nogen forskel, blot de begge er på 4.7uF samt mindst kunne tåle 25v, som den fra digikey kan. Har han ret i det?
Daniel.

Naaahhh .....
Jeg bruger godt nok også el-lyt på min men egentligt burde man nok bruge tantalen. En tantal er af flere grunde bedre til spændingsstabilisering end el-lyt'en men nu havde jeg altså lige el-lyt'er i skuffen....

Ud fra devisen; Det går nok..... Så går det nok.

Mvh
Nolan

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ok, tak for hjælpen, begge to... Nu kørte jeg lige damen hjem, og så har posten naturligvis været her i mellemtiden med kondensatoren. Jeg må bare vente til kl. 15 med at hente den så... Jeg har tjekket resten af boardet, og det var kun C30 der var vendt forkert. Jeg prøver at smide den ny kondensator på, og ser hvad der sker...
Vender tilbage med nyt...
Daniel.

Titel:
Moderator

Ok, hvis det kun er prøvet med stimboardet, så er det sikkert nok med C30. Ellers er FETdriveren ikke så voldsomt dyr, hvis den skulle være død(eller døende!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tja, så røg den anden kondensator i, uden resultat, desværre... Jeg får et kort blink på stim'en når jeg sætter batteriet på den, men ingen reaktion fra dioder på MS-boardet eller i Megatune... Så ved sgu ikke lige hvad der er galt nu... Nogen ideer? Kan jeg have brændt en transistor af, samtidigt med C30?
Og som sagt herover, så HAR jeg tjekket at alle andre ting sidder som de skal...
Daniel.

Titel:
Moderator

ved hvilken test fejler printet?

Du har vel samlet det step-by-step?(incl tests?)

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time