Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 apr 2025, 15:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Hej alle sammen...

Jeg vil lige fortælle om et sjovt eksperiment, som mig og min far lavede her til aften.

Efter fyraften var jeg et smut i Aldi og købte 5 liter madolie (rapsolie).
Først kørte vi bilen driftsvarm på alm. dieselolie, så den var klar til eksperimentet.
Vi hældte 1 liter af rapsolien i en halvanden liters flaske og fastgjorde den i motorrummet.
Derefter pillede vi brændstofslangerne af brændstoffilteret og førte sugeslangen og returslangen ned i vores nye "rapsolietank".

Så startede vi bare bilen og den gik helt fint i tomgang uden at banke eller noget. 8)
Næste skridt var så at køre en tur i bilen... Den gik ligeså godt som på diesel, vi kunne hverken føle eller høre nogen forskel på de 12 km vi kørte i bilen. :)

Det bedste ved det hele var at bilen lugtede af grillbar ud af udstødningen... :P og så forurener den heller ikke meget.

Problemet med rapsolien er at det er lidt tykkere en dieselolie. Så det er bedst for pumpe og dyser at motoren, dyserne og brændstofpumpen og dermed også rapsolien er varmet op så rapsolien bliver mere flydende.

Problemet kan løses ved at lave et system som forvarmer rapsolien inden det sprøjtes ind.
Evt. med et el-varmelegeme omkring brændstoffilteret eller en varmeveksler som sluttes til bilens kølesystem. :wink:

Det her har i hvertfald givet kløe i fingrene og gode idéer til at bygge bilen om selv... 8)

I vil høre mere om mit projekt senere...

Mvh. Bay

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
bay skrev:
og så forurener den heller ikke meget.
Ideen med rapsolie i dieselbiler er såmænd sjov nok, men hvorfor forurener den pludseligt mindre... :roll: ????

Rapsoliebillinks:
http://www.folkecenter.dk/plant-oil/index.htm
http://www.rapsbil.dk/html/index.php
http://www.elsbett.com/
http://de.wikipedia.org/wiki/Elsbettmotor

Eller søg selv på Google: Elsbett-motor

VH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Medlem

Transitfar skrev:
Ideen med rapsolie i dieselbiler er såmænd sjov nok, men hvorfor forurener den pludseligt mindre... :roll: ????
VH Lars

Det er vist noget med, at der ikke er svovl og andet "stads" i rapsolie....

Jeg bryder mig dog ikke om tanken af at blive overhalet på motorvejen, ruden komme ned og der bliver bestilt 2 BigMac og en lille cola.... :)

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Buus skrev:
Transitfar skrev:
VH Lars

Naaaah.
Det har nok mere noget at gøre med, at det CO2 der frigives ved forbrændingen er den CO2 raps-planten har optaget i sin levetid. Derfor kaldes den type bio-brændsler også CO2-neutrale brændsler.
Lidt ligesom at hælde træpiller på fyret hjemme på gården istedet for olie.

/Nolan

Nolan skrev:
Buus skrev:
Transitfar skrev:
VH Lars

Naaaah.
Det har nok mere noget at gøre med, at det CO2 der frigives ved forbrændingen er den CO2 raps-planten har optaget i sin levetid. Derfor kaldes den type bio-brændsler også CO2-neutrale brændsler.
Lidt ligesom at hælde træpiller på fyret hjemme på gården istedet for olie.

/Nolan

hvad er det en liter rapsolie koster?? er det ikke en 10-20kr....så skal der da køres noget...

mvh tobias

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Rapsolie koster 7,25 kr. literen hvis man køber det som madolie i Fakta eller Aldi...

Det kan dog sagtens fås billigere..
Der findes firmaer som leverer det til din dør for 4-5 kr. literen 8)

Prisen for en liter diesel idag set hos Q8 : 8,60 kr. :evil: :evil: :evil:

Jeg er en af dem som kører rigtig meget og gider sgu ikke betale så meget for én liter diesel mere.

Mvh. Bay

Titel:
Medlem

"eksperter" forventer faktisk at prisen på diesel overhaler prisen på benzin i l løbet af 2007-2008 pga det kraftigt stigende forbrug.

Flytrafikken stiger helt åndsvagt i disse år, og Europa har fået øjnene op for dieselbiler.

Så det at købe en dieselbil fordi det er billigere, behøver ikke nødvendigvis at være korrekt.

Jeg har lavet en beregning for en kunde, ud fra om der skal købes en Focus diesel eller benzin, begge 1,6 motorer.... prisforskellen og forrentningen deraf, samt afskrivningen gør faktisk at set over 3 år, så er benzinbilen billigst. (der regnes ud fra 30.000km om året).

Det skal dog siges, at forskellen lå på ca 6-6500 kr, så det er vist lige så meget overbevisning som alt andet der råder, når man skal vælges brændstofart.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time