Hej alle sammen...
Jeg vil lige fortælle om et sjovt eksperiment, som mig og min far lavede her til aften.
Efter fyraften var jeg et smut i Aldi og købte 5 liter madolie (rapsolie).
Først kørte vi bilen driftsvarm på alm. dieselolie, så den var klar til eksperimentet.
Vi hældte 1 liter af rapsolien i en halvanden liters flaske og fastgjorde den i motorrummet.
Derefter pillede vi brændstofslangerne af brændstoffilteret og førte sugeslangen og returslangen ned i vores nye "rapsolietank".
Så startede vi bare bilen og den gik helt fint i tomgang uden at banke eller noget.
Næste skridt var så at køre en tur i bilen... Den gik ligeså godt som på diesel, vi kunne hverken føle eller høre nogen forskel på de 12 km vi kørte i bilen.
Det bedste ved det hele var at bilen lugtede af grillbar ud af udstødningen...

og så forurener den heller ikke meget.
Problemet med rapsolien er at det er lidt tykkere en dieselolie. Så det er bedst for pumpe og dyser at motoren, dyserne og brændstofpumpen og dermed også rapsolien er varmet op så rapsolien bliver mere flydende.
Problemet kan løses ved at lave et system som forvarmer rapsolien inden det sprøjtes ind.
Evt. med et el-varmelegeme omkring brændstoffilteret eller en varmeveksler som sluttes til bilens kølesystem.
Det her har i hvertfald givet kløe i fingrene og gode idéer til at bygge bilen om selv...
I vil høre mere om mit projekt senere...
Mvh. Bay