Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 10:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Har kigget lidt på nettet , da jeg selv har været i tvivl om, hvilket intercooler element kan foretrækkes frem for andre.
Jeg har set på flg. typer:

- Bar plate element benyttes af bl.a. Spearco
- Tube and fin element som bl.a. Greddy og HKS benytter sig af.

Nogen vil måske sige, at dette ikke har den store betydning for gør-det-selv tuneren. Men det skader ikke med lidt "research" :-)

Det kunne være være interessant at høre folks erfaringer/meninger mht. flow og virkningsgrad, når man sammenligner de to elemente typer.
Hvad siger i??

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Bar&plate har typiskt mere gods, og kan derfor akkumulere mere varme i materialet.

I teorien vil man gerne have denne egenskab til dragrace, hvor tube&fin er mere velegnet til feks baneløb hvor belastningen typiskt er meget længere, og der derfor kræves en god varmeoverførsel.

Det er dog lidt tvivlsomt om det har den store betydning på gadebiler.

Bar&plate bør tåle mere tryk, men hellerikke det er relevant for alm biler.

Hvor vil du købe elementerne henne?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
HenrikGM skrev:
Bar&plate har typiskt mere gods, og kan derfor akkumulere mere varme i materialet.

I teorien vil man gerne have denne egenskab til dragrace, hvor tube&fin er mere velegnet til feks baneløb hvor belastningen typiskt er meget længere, og der derfor kræves en god varmeoverførsel.

Det er dog lidt tvivlsomt om det har den store betydning på gadebiler.

Bar&plate bør tåle mere tryk, men hellerikke det er relevant for alm biler.

Hvor vil du købe elementerne henne?

Det har jeg endnu ikke fundet ud af.
Synes bare det kunne være interessant, om der var andre herinde, som havde tænkt tanken omkring de forskellige typer.
Det gør jo ikke noget at blive klogere :D

Læste også at bar/plate elementet kan akkumulere mere varme end tube/fin elementet. Faktisk op imod 35% mere synes jeg at have læst.

Sjovt at HKS og Greddy vælger tube/fin elementet. Især hvis det er dårligere til at akkumulere varmen! Og de er jo ikke ligefrem billige...

Titel:
Moderator

well, ud fra et race synspunkt, så vil jeg nok også vælge en tube/fin intercooler, da den har potentiale til at aflede noget mere varme vedvarende, end tilsvarende vægt bar/plate.

Det kommer sgu lidt an på kørselsmønsteret....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Der er meget bedre flow i tupe - fin elementer og synes nu også de køler bedst..

!!! Ny Msn adresse!!!

Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time