Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 08:22

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Moderator

Morten VJ skrev:
Henrik det du beskriver, er nøjaktig på den måde standart kompensationen fungere.
Jeg har i en måned kørt uden lambda regulering.
med en sesor, der burde være ok placeringsmæssigt ca 15 cm efter ic.
og har observeret en ændring på 1 afr ved 10 graders temperatur ændringer, dette er ved dellast ca 80 km/t.
og meget magre værdier når den har heat soaked.
Generelt kan man sige jo varmere luft jo magre blanding, og den magre for meget ud.
Nu er muligheden der for at trimme kompensations kurven således at man kan få den til at passe bedre. Og slå den fra ved et bestemt omdrejningstal, hvis man er bange for at den feder for meget op ved højere omdrejnings tal.
En mekanisk defekt, eller en fejldiminsionering af IC-turbo-..... Kan den aldrig kompensere for.

MVH

Morten

Ligesom den hellerikke vil kunne ramme heat soak. Forsøge at ramme det med en kompensation på IAT corr. _vil_ medføre en "fejljustering" som motoren ser hvis temperaturen en dag kommer ud og tangerer heat soak værdien.

Hvis der skal kompenseres for heat soak, så er det langt mere interessant at lægge en karakteristik ind for reaktionstiden, og/eller måle på den generelle lufttemp.

Så er vi ude i en tidsline med IAT corr. x antal omdrejninger, plus en brugerdefinerbar IAT x corr. ala warmup enrich.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Ja... nemlig ja H. Jeg kan sku stadig ikke rigtig se hvordan heatsoak skulle kunne skydes ned med den der.

Hvis man havde en føler i luftfilteret og styringen så intepolerede mellem de to følere ville halvdelen af problemet være løst... hehe! Det ville nok også give bagslag den anden vej :wink: .

Har svært ved at se en skudsikker løsning. Hvordan gør fabrikkerne? Mon ikke man kunne måle lige efter luftfilteret f.eks.... Hvis man så havde et TABEL til korrektionen så man kan lægge et gennemsnits ind af turbo opvarmning kontra IC effekttivitet ved et givet RPM og KPA.
Ja ja... Helveds besværligt!!!!

V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Self. er faren der med at man tanger værdien, specielt hvis man kører dragrace.
Men det er jo ikke såddan at man magre ud tværtimod, får man en federe blanding. Dvs at man højesr mister effekt istedet for at risikere at brænde noget dyrt af i motoren.

Hvis ms havde en hukommelse kunne det laves mere enkelt.
Den skulde gemme kølevands tempen og lufttempen ved tændings afbrydelse.
Og ved genstart skulde den så sammenligne kølevands temperaturen , og hvis den lå inden for feks. +- 10 grader, så skal den vælge den indsugnings temperatur der var gældene inden motor stop. dette burde så løbe over en tidsperiode indtil at iat sensoren viser de reelle værdier.

Men lige pt vil jeg koncentrere mig om at fintune iat kurven, således at den passer min opsætning, og se om det hjælper på hot start problemet.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Morten du snakker om at din hotstart kan være skidt pga IAT... (er den langsom om at starte eller drukner den?)
bruger MS overhovedet IAT under cranking? eller mener du at din ve tabel+IAT modificering er skyldig ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Som jeg ser problemet.
Hvis bilen har stået stille med varm motor så længe at iat sensoren bilver ca 40 grader varmere end den reelle temperatur.
Så starter motoren fint for der efter at gå ud eller gå som en pose nødder indtil at iat sensoren giver mere virkeligheds tro værdier.
Dette i kombination med at jeg har observeret at afr. ændre sig med ca 1.
fra morgen til aften. DVS. et temp spring på +10 grader får afr til at magre 1 ud.
Det giver så den kombinerede effekt at sensoren viser en højere temp en den virkelige, og MS magre ud, men i forvejen magre den for kraftigt ud, således at vi opnår en meget mager blanding.

Dette kan afhjælpes hvis man sætter sensoren ud i luftfilter kassen, eller bag kofangeren, hvor sensoren ikke bliver påvirket af varme strålingen fra motoren.
Men det er ikke en option der er ideel på en trykladet motor, da vi er intersseret i tempen efter at den er blevet varmet af turboen, og eventuelt kølet af IC:

Jeg har fundet en stump plastic rør med en iat. sensor monteret, men self. er diameteren for lille, så det blifer nok skær bor nit og lim, for at montere det på mit trykrør efter IC.
Med denne modefikation håber jeg at isolere sensoren fra stålrøret, således at den ikke får ekstra varme fra dette.

Det er helt korrekt at iat sensoren ingen indflydelse har på start pw.
men den regulere lige så snart at motoren er startet.

MVH

Morten

Titel:
Moderator

kender du reaktionstiden på din temp.sensor??

Lyder som om den er for lang. Du er ihvertfald den første jeg har hørt bøvle med det problem. Du har vel ikke brugt en vandtempsensor, og så skruet den i manifolden,vel??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
kender du reaktionstiden på din temp.sensor??

Lyder som om den er for lang. Du er ihvertfald den første jeg har hørt bøvle med det problem. Du har vel ikke brugt en vandtempsensor, og så skruet den i manifolden,vel??

Du skulle undre mig meget lige fra Morten's side vil jeg sige.
Desuden er reaktionstiden jo kun bøvlet med heatsoak-delen af problemet. Det ændrer ikke på at 10 graders forskel i ambient temperatur giver 1 point i forskel i AFR.

Jeg har selv haft en lignende mistanke - den er ikke verificeret som sådan - men min motor er mappet ind en kølig sommeraften - gik forrygende. Efterfølgende kørte vi et løb i stegende hede, og jeg syntes nok der manglede kræfter i forhold til hvad jeg ellers havde oplevet af forskelle på en varm dag og en go' aften med Digifantstyringen. Jeg noterede mig det selv inden at jeg har hørt Morten snakke om at kompensationen er for høj - men jeg har ingen håndfaste beviser.

Jeg ved at du selv går meget op i at teste og påvise osv. - og det er meget fint - men lige nu synes jeg ærligt talt ikke at Morten's - efter min mening - klokkeklare problembeskrivelse bliver taget synderligt seriøst.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Det ved jeg nu ikke...

Problemet med heat soak skyldes stort set altid at IAT sensoren sidder for tæt på motoren, og/eller den reagerer for langsomt.

Eks:
En meget langsomt arbejdende sensor, feks en vandtemp, er mere end 60sekunder om at nå størstedelen af en ændring i temperatur.

I et heat soak tilfælde, vil sensoren have måske 10minutter til at nå op på feks 80grader. Når motoren startes er temperaturen i første 2-5slag ganske rigtigt 80, men den styrter hurtigt til noget i retningen af det halve. Problemet er så at en for varm placeret sensor dels suger varme fra monteringen, dels er mindst 60sekunder om at komme ned og vise den rigtige temp. og derfor også regulerer forkert.

Selve heat soak problemet kan man ikke korrigere sig ud af. Det vil være der om man så sætter alverdens tabeller ind. Man kan måske fikse lidt på symptomerne med det, men problemet er der stadigt.

En anden sag er det hvis ens motor ikke reagerer ligefrem proportionalt med den luft den suger til sig.

eks:
1liter luft indsuget v. 20grader, kontra 1liter luft v. 40grader.

MS regner på luftens MASSE, og den passer aldeles fremragende. Men der tages bla ikke højde for at motoren måske gerne vil brænde den varme(40) luft en smule federe/magre end 20grader luft.

Dette bør i så fald korrigeres som et tillæg til VE tabellen, hvorefter denne egentligt bør få en ekstra dimension(4D)

Morten; din skepsis for feks idealgasloven er ganske ubegrundet. Luften holder sig tæt ind til den lov, både i teori og i praksis. Bemærk der er nogle forudsætninger for loven, bla spiller luftens fugtighed dig nok et lille puds her.

En lille uigennemtænkt strøtanke, som jeg ikke senere vil citeres for:
Er AirDensity faktoren mon nu også rigtigt lavet?

MAT faktor og Therm faktor kan ikke laves forkerte, men AirDensity(der er beregnet ud af MAT) kan måske være lidt off.....Det vil (stadigt uden at ha gennemtænkt det) nok kunne forårsage det Morten ser som en udmagring v. høje lufttemperaturer. :?: :idea:

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Reaktions hastigheden på sensoren er opgivetet til < 9 sek i 90 % af tilfældene. Iflg. Bosch egne datablade.
Datalogs siger at det tager et sek fra 100 kpa til 180 kpa. at opnå en grads ændring i temp, og den stiger ikke efterfølgende. ved sluppet pedal.
Så det er udelukket.
Sensor placering er således at den flugter med bagkanten af batteriet. ca 1 m. fra indsugnings ventilen.
Så der er ingen problemer med sensor eller placering.
Sensoren måler nøjaktigt inden for - 10 til + 30 grader. verificeret med div termometre, der måler udendørs temp. inden motoren er startet kold.
Luftfugtigheden ændre sig vel ikke på 30 min en klar sommer dag, men det gør afr. iforhold til Iat.
Og ikke mindst motor gangen.
At ideal gas loven gælder er der vel ingen tvivl om, men desværre er en motor langt fra en ideal luftpumpe. Og derfor kan det være nødvendigt at justere lidt på loven.
Nøjaktigt det samme som alle motorfabrikanter gør, selvom de har væsentlig flere data til rådighed, erfaring, kendskab til komponenterne. og meget avancerede computer programmer.
Under alle omstændigheder vender jeg tilbage med en opfølgning om hvorvidt at det virker eller ej.
Og det kan vel tage hele vinteren, hvis det skal være brugbart.
men forelbigt ser det lovende ud. iflg. de 4 datalogs jeg har lavet med systemet tilsluttet, efter at jeg har fundet nogle rimeligt fornuftige værder, men der er stdig store huller.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Noget nyt?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 117 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time