Morten aasted skrev:
Det er ikke noget jeg har lavet færdig endnu, men derfor kan du jo godt høre min plan
Det er en gammel polo to fra 85 der skal laves lidt fin, hvis du forstår.
Hehe - jow jow - kender godt bilen - min kæreste havde en

.
Citat:
Har købt to standart bærearme, banket standart bøsningerne ud, og fræst hullerne så de er helt lige. 239 kr stykket
Ja det er ved gud også den mest slatne konstruktion jeg har set længe. Samme koncept som Ford Escort Mk II - men lavet endnu mere spinkelt.
Citat:
Fået en stang nylon ved sanistål til at konstruere alverdens bøsninger, styretøj, stabilisator, bagtøj osv. 500 kr
Næste gang (yeah right - for det er jo tit at man laver sådan noget

) så forhør dig hos RIAS i Roskilde. Jeg fik tiltusket mig en ø50 mm. stang - 2 m lang for ca. 200 kr. inkl. levering. Det var ganske vidst lidt special price og alt det der - men der er langt til 500,- kr.
Citat:
Ledlejer ved DKC til de inderste bøsninger på bærearmen ( skal nylon i den yderste) 100 kr stykket
Så det er altså ikke led med gevind på kan jeg regne ud? Rart at have en reference på prisen - skal som sagt nok snart skifte mine.
Citat:
Et nyt fæste til bærearmen, med tre huller kontra et på det standart så det er muligt at justere lidt, Gratis
Nu ved jeg ikke lige om du satser på at syne med de ting på, men ellers er det faktisk nemmere at lave bærearmen selv i sømløst Cro-Moly rør med led med gevind på - så er der trinløs justering i alle ender.
Det er "rally-opskriften" på sådan noget.
Citat:
Problemet med tårnene på sån en polo er at fjederbenet ikke sidder er tre bolte som på eks. en golf, men bare hviler på en gummiblok, så hvis jeg skal lave det nummer du har lavet, skal jeg bore huller i tårnet til en konsol.
Well, det er det samme på en Golf 2 (som mine) - det er kun 1'eren hvor det er boltet fast. 2'eren har præcis samme konstruktion som din Polo.
Problemet med Polo'en er dog at tårnene ikke just er flade på hverken under eller overside som det ellers er tilfældet på Golf'en - det gør det jo ikke just nemmere.
Men hvis du nu er lidt listig - for jeg kan jo høre på det hele at du ikke er bange for lidt fabrikation - så burde det være muligt at lave en nylon-version af den originale gummikonsol, og så ellers bare smide et ledleje i den konsol. Presto...
Citat:
Angående det aksiale tryk.
Snakkede med FAG om det, og de sagde at der fandtes specielle tryklejer når belastningen lå der.
Det er sådan set også rigtigt - men som du har opdaget så er de kostbare, og ofte er de ikke bare sådan så nemme at montere heller.
I praksis fungerer kugleledlejer faktisk udmærket, og det er hvad man bruger på masser af rallybiler. Ok, de skal måske skiftes lidt oftere - men til ca. 100 kr. stykket vs. 1000 kr. stykket - så kan man skifte mange lejer

.
Jeg har kørt 1½ fuld sæson i klubrally med MEGET hårde fjedre (ca. 320 pund pr. tomme - standard er omkring 80-90 pund/tomme på sådan en Golf II) så de har taget mange tæv. Jeg havde dem ude fornylig for at smøre dem op med lidt fedt, og kunne da godt se en blankslidning på tryksiden af lejet - men ingen ar eller lignende.
Jeg har forøvrigt korresponderet lidt med en amerikaner der kører rally om samme opbygning, og hans siger at han skiftede til hver sæson "bare fordi" - og det var altså "rigtig" rally - hvilket er meget længere end klubrally - og alt er på skov- og grusveje => heftige stød og bumb.
Efterfølgende havde han så bygget en smørenippel ind i monteringskonsollen - det gjorde det sidste for holdbarheden.