målt kompresion vs teoretisk kompresion ?????

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

målt kompresion vs teoretisk kompresion ?????

#1 Indlæg af FALFA »

Nogen der kan sige mig hvad en motor med mild knast og målt kompresion på 11 har i teoretisk kompresion.
Det er jo kendt at man ofte måler kompresionen højre end den faktisk er pga. at luften bliver varm under kompresion.
gerne nogle eksempler fra det virkelige liv.
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Målt kompression? Du mener vel målt kompressionstryk?

Knastakslerne, indsugningslængden, og "det døde rum" har jo afgørende betydning for hvad du rent faktisk måler.

Derfor er det ikke bare muligt at forudse hvad du skal måle, da der ikke behøver være en sammenhæng mellem kompressionsforhold og målt kompressionstryk.

Hvad skal det bruges til???
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#3 Indlæg af FALFA »

Jeg har for første gang målt kompresion på min nu 2 år gamle motor (købt i usa lavet til 6/71 kompressor). den er bestilt med en teoretisk kompresion på omkring 6,5 til 7 og nu måler jeg 11 på kold motor er det ikke lidt mærkeligt ????
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

det er vel ikke så mærkeligt, hvis altså kompressoren er fint tæt! og stadig monteret!! MVH. søren
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#5 Indlæg af FALFA »

kompressoren er afmonteret
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Well, min gamle 240T har jo ab fabrik et kompressionsforhold på 1:7,5, og den trykker mellem 10,2 og 10,5 bar når man laver en komp.test på lun motor.

Det er ikke så usædvanligt at nå højere komp.tryk end forholdet indikerer. Det skyldes en stribe faktorer, se tidligere indlæg.

Faktisk vil jeg gå så langt, som til at sige at komp.fh ikke kan vurderes med en komptrykmåling. Der er alt for mange usikkerheder.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Det eneste en komp. måling kan bruges til er at sammenligne de enkelte cylindre med hinanden, for at se om der er en der har lavere komp.
Det er også umuligt at sammenligne komp fra år til år.
Da starterens og batteriets kondition har en meget stor indflydelse på resultatet.
Det mest entydige svar er v.h. af en lækagemåling, men det kræver at man bruger det samme apperatur hvis man skal sammenligne fra år til år.
Kopforhold kræver en adskillese af motoren og en udmåleing.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar