Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 17:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Jeg skal ha lavet et plenumkammer til min Kadett E 2.0 16V, da det der sidder på spjældhusene i forvejen er på for få liter. Jeg har hørt at det skal være på mindst 8Liter hvilket svarer til 4X motorens kubik størrelse.

Men hvilken udformning er den mest optimale. Skal det være fladt og dybt, eller cylenderformet, eller hvordan skal jeg have det lavet.

Lige nu døjer jeg med et lidt for dårligt bundtræk, og det virker som om at motoren ikke kan hive nok luft ind ved lave omdr, kan et større plenumkammer have positiv indvirkning på dette? I så fald skal jeg jo have lavet et større plenumkammer. Det skal siges at der sidder 284graders indsugningsknast og 276graders udstødningsknast, mod standard 260graders. Selvfølgelig mister jeg lidt bundtræk på den bekostning, men hvis det kan forbedres, især under 2000omdr hvor den hugger uregerligt, så kom endelig med nogle input.

Enten her eller pr mail: gsi16vdriver@hotmail.com

På forhånd tak... Carsten :)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

tror ikke på at det bliver på omtalte måde du finder dit bundtræk... desværre! MVH. søren

Titel:

Okey, det må så være et justeringsspørsmål, eller også er det bare sådan som de knaster nu arbejder. Kan forestille mig at det er en blanding af de to ting.
Men har du erfaring med at antal liter og udformning på plenumkammeret har en positiv indvirkning på motoren effekt/moment. Kan jeg på en eller anden måde frage fordel af at lave mit nuværende 5.7 liters plenumkammer til 8liter. Og evt få det udformet anderledes. Lige nu er det 40x18x8 dvs 5760ccm, hvilket vel svarer til 5.7 liter.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Med et gasspjæls så hedder tommelfingerreglen motorstørrelse*1,5. dvs 3l i dit tilfælde.
At lave det på 8l. Vil kun fremme turbotøven.
Dit problem er vel nok knasterne, og dårlig mapning.+ en tændings avancering der er totalt uegnet til motoren.
Det der undre mig lidt, er hvorfor den vilde knast på indsugnings siden, er Opel håbløst udformet på indsugnings siden ift. udstødning.
Hvis ikke så prøv standart knasten på indsugningssiden, og få lidt bundtræk tilbage.
Generelt kan man sige at en turbo motor ikke kan lide vilde knaster, og behøver dem ikke, da den sætter indsugningen under tryk, og gør knastens arbejdsområde noget større.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Morten VJ skrev:
Med et gasspjæls så hedder tommelfingerreglen motorstørrelse*1,5. dvs 3l i dit tilfælde.
At lave det på 8l. Vil kun fremme turbotøven.
Dit problem er vel nok knasterne, og dårlig mapning.+ en tændings avancering der er totalt uegnet til motoren.
Det der undre mig lidt, er hvorfor den vilde knast på indsugnings siden, er Opel håbløst udformet på indsugnings siden ift. udstødning.
Hvis ikke så prøv standart knasten på indsugningssiden, og få lidt bundtræk tilbage.
Generelt kan man sige at en turbo motor ikke kan lide vilde knaster, og behøver dem ikke, da den sætter indsugningen under tryk, og gør knastens arbejdsområde noget større.

MVH
Morten

hvem snakker turbo motor morten :lol:

men som morten siger så ville jeg også vælge et plenum på ca. 3L (tommelfinger regel)

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg må vel være totalt blind, eller miljø skadet :D
Det må være alle de øl der skal til for at skylle slibestøvet ned.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

haha ja det kan jo være :lol: :lol:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:

Det er nemlig rigtigt, der er IKKE tale om turbo montering, blot 4X45MM spjældhuse i et lukket plenumkammer.

Da jeg har 4 spjæld X 3 liter, må det jo blive nærmere 12 liter. Hvilket jo passer meget godt med det jeg har fået af vide af ham der har kørt min bil ind. :wink: MINDST 8Liter til en 2.0 motor.

Grunden til den skarpe indsugningsknast er for at få så meget luft ind som muligt, det skal der jo til på en sugemotor, og jeg må da sige at det på trods af dårligt bundtræk, virker ret godt. Godt nok har jeg ikke turbo på, men det tror de fleste alligevel haha.

Men lad mig så høre, hvordan er den bedste udformning på et plenumkammer på en sugemotor ?... cylenderformet eller hvad? :)

Titel:

Der er tale om denne her sag! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=21814

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Gsi16Vdriver skrev:
Da jeg har 4 spjæld X 3 liter, må det jo blive nærmere 12 liter.

:shock:
nej det er 3L ialt for din motor størrelse (dog kun plenumkameret) hvor ville du skulle have dine føder hvis det skulle være på 12L så skal du da til at flytte torpedovægen en del :wink:

www.RavenZ.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time