Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 17:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 01 aug 2005, 15:14 
Jeg skal ha lavet et plenumkammer til min Kadett E 2.0 16V, da det der sidder på spjældhusene i forvejen er på for få liter. Jeg har hørt at det skal være på mindst 8Liter hvilket svarer til 4X motorens kubik størrelse.

Men hvilken udformning er den mest optimale. Skal det være fladt og dybt, eller cylenderformet, eller hvordan skal jeg have det lavet.

Lige nu døjer jeg med et lidt for dårligt bundtræk, og det virker som om at motoren ikke kan hive nok luft ind ved lave omdr, kan et større plenumkammer have positiv indvirkning på dette? I så fald skal jeg jo have lavet et større plenumkammer. Det skal siges at der sidder 284graders indsugningsknast og 276graders udstødningsknast, mod standard 260graders. Selvfølgelig mister jeg lidt bundtræk på den bekostning, men hvis det kan forbedres, især under 2000omdr hvor den hugger uregerligt, så kom endelig med nogle input.

Enten her eller pr mail: gsi16vdriver@hotmail.com

På forhånd tak... Carsten :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 15:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tror ikke på at det bliver på omtalte måde du finder dit bundtræk... desværre! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 15:37 
Offline

Tilmeldt: 01 aug 2005, 15:17
Indlæg: 13
Okey, det må så være et justeringsspørsmål, eller også er det bare sådan som de knaster nu arbejder. Kan forestille mig at det er en blanding af de to ting.
Men har du erfaring med at antal liter og udformning på plenumkammeret har en positiv indvirkning på motoren effekt/moment. Kan jeg på en eller anden måde frage fordel af at lave mit nuværende 5.7 liters plenumkammer til 8liter. Og evt få det udformet anderledes. Lige nu er det 40x18x8 dvs 5760ccm, hvilket vel svarer til 5.7 liter.

_________________
Hellere blive taget af en pige på røven, end at blive røvet af en pige på taget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 16:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Med et gasspjæls så hedder tommelfingerreglen motorstørrelse*1,5. dvs 3l i dit tilfælde.
At lave det på 8l. Vil kun fremme turbotøven.
Dit problem er vel nok knasterne, og dårlig mapning.+ en tændings avancering der er totalt uegnet til motoren.
Det der undre mig lidt, er hvorfor den vilde knast på indsugnings siden, er Opel håbløst udformet på indsugnings siden ift. udstødning.
Hvis ikke så prøv standart knasten på indsugningssiden, og få lidt bundtræk tilbage.
Generelt kan man sige at en turbo motor ikke kan lide vilde knaster, og behøver dem ikke, da den sætter indsugningen under tryk, og gør knastens arbejdsområde noget større.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 16:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Morten VJ skrev:
Med et gasspjæls så hedder tommelfingerreglen motorstørrelse*1,5. dvs 3l i dit tilfælde.
At lave det på 8l. Vil kun fremme turbotøven.
Dit problem er vel nok knasterne, og dårlig mapning.+ en tændings avancering der er totalt uegnet til motoren.
Det der undre mig lidt, er hvorfor den vilde knast på indsugnings siden, er Opel håbløst udformet på indsugnings siden ift. udstødning.
Hvis ikke så prøv standart knasten på indsugningssiden, og få lidt bundtræk tilbage.
Generelt kan man sige at en turbo motor ikke kan lide vilde knaster, og behøver dem ikke, da den sætter indsugningen under tryk, og gør knastens arbejdsområde noget større.

MVH
Morten


hvem snakker turbo motor morten :lol:

men som morten siger så ville jeg også vælge et plenum på ca. 3L (tommelfinger regel)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 16:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg må vel være totalt blind, eller miljø skadet :D
Det må være alle de øl der skal til for at skylle slibestøvet ned.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 aug 2005, 16:39 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
haha ja det kan jo være :lol: :lol:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 aug 2005, 12:12 
Offline

Tilmeldt: 01 aug 2005, 15:17
Indlæg: 13
Det er nemlig rigtigt, der er IKKE tale om turbo montering, blot 4X45MM spjældhuse i et lukket plenumkammer.

Da jeg har 4 spjæld X 3 liter, må det jo blive nærmere 12 liter. Hvilket jo passer meget godt med det jeg har fået af vide af ham der har kørt min bil ind. :wink: MINDST 8Liter til en 2.0 motor.

Grunden til den skarpe indsugningsknast er for at få så meget luft ind som muligt, det skal der jo til på en sugemotor, og jeg må da sige at det på trods af dårligt bundtræk, virker ret godt. Godt nok har jeg ikke turbo på, men det tror de fleste alligevel haha.

Men lad mig så høre, hvordan er den bedste udformning på et plenumkammer på en sugemotor ?... cylenderformet eller hvad? :)

_________________
Hellere blive taget af en pige på røven, end at blive røvet af en pige på taget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 aug 2005, 12:14 
Offline

Tilmeldt: 01 aug 2005, 15:17
Indlæg: 13
Der er tale om denne her sag! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=21814

_________________
Hellere blive taget af en pige på røven, end at blive røvet af en pige på taget.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 aug 2005, 14:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Gsi16Vdriver skrev:
Da jeg har 4 spjæld X 3 liter, må det jo blive nærmere 12 liter.

:shock:
nej det er 3L ialt for din motor størrelse (dog kun plenumkameret) hvor ville du skulle have dine føder hvis det skulle være på 12L så skal du da til at flytte torpedovægen en del :wink:

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team