Ford Escort - Div Spørgsmål

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
zaicrez
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 12 jan 2004, 22:35
Geografisk sted: Brønderslev
Kontakt:

Ford Escort - Div Spørgsmål

#1 Indlæg af zaicrez »

Jeg havde lige lidt forskelligt jeg ville spørge om før jeg går igang med at invistere i nye dele (spjæld fra 2.0 mondeo, eller 1.8i spjæld der er blevet boret op og knaster)

Jeg har invisteret i noget 2.5" rustfrit rør, en 45 graders bøjning og en 90 graders bøjning samt ca 70 cm lige rør, som en kammerart skal svejse til mig, som jeg så kan bruge til min indsugning, men er 2.5" stort nok til et Mondeo 2.0 spjæld? eller skal jeg have noget større?
(Billede af rørene er sendt med)

For det andet har jeg fået en dims, der angiveligt skulle være en luftmasse-måler fra en mondeo 2.0, men jeg kan ikke se om det er en fra en 2.0 eller 1.8, det eneste jeg kan se er at den er MEGET større end den der i forvejen sidder på min Escort 1.8i 16v 105 hk fra 95' (DOHC - IKKE Zetec) - og at de slet ikke ligner hinanden, det kan I måske hjælpe mig med at finde ud af?
(Billeder er sendt med)

For det tredje har jeg monteret 2.75" Udstødning fra min kat, og resten af vejen ud med 'ny' bagpotte, kan dette have givet nogen effekt? eller skal katten væk før man kan tale om at vinde større effekt ved at montere større udstødning?
Vedhæftede filer
Luftmasse-Måler 2
Luftmasse-Måler 2
luftmasse-maaler2.jpg (26.33 KiB) Vist 989 gange
Luftmasse-Måler 1
Luftmasse-Måler 1
luftmasse-maaler1.jpg (26.75 KiB) Vist 983 gange
rustfri-rQr-2.5-tommer.jpg
rustfri-rQr-2.5-tommer.jpg (25.37 KiB) Vist 981 gange
Senest rettet af zaicrez 27 jul 2005, 20:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
zaicrez
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 12 jan 2004, 22:35
Geografisk sted: Brønderslev
Kontakt:

#2 Indlæg af zaicrez »

Lige et billede mere (:
Vedhæftede filer
Luftmasse-Måler 3
Luftmasse-Måler 3
luftmasse-maaler3.jpg (26.5 KiB) Vist 978 gange
MØFFE(uden login)

#3 Indlæg af MØFFE(uden login) »

en escort 16V er en zetec.. lige meget hvad det er for en.. lige undtaget en RS2000 . dohc som der står på ventildækslet. betyder bare at der er 2 knastaksler. dobbelt over head cam..
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#4 Indlæg af Nolan »

Ja, en 16-Escort ER en Zetec med mindre det er en RS2000.

Standard-spjældet er 50mm. Mondeo 2.0 er 60mm.
Studsen på begge er 70mm, så dette burde være nok til indsugningen.

MAF'en fra Mondeo'en er også 70mm, så større rør giver dig ikke den store fordel, da alt dette ligger efter MAF'en.

Lige en ting.....
Hvis du rykker den originale indsugning helt af, kan du høre tomgangsventilen ret tydeligt. Den er pulsvidde-moduleret og det lyder lidt som et tågehorn på en færge, når den står i tomgang. Til gengæld får du en ret laber lyd, når den får noget skrue.

Og skal vi så lige blive enige om, at hverken spjæld eller knaster giver noget som helst uden en anden motorstyring (eller ihvertfald chip) ?

/Nolan
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#5 Indlæg af møffe »

normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#6 Indlæg af Nolan »

møffe skrev:normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.


Åh, det gør ondt inderst inde, når jeg hører sådan noget.....
Der er ingen, der kan 'trykke' en regulator nøjagtigt. Det er muligt, at der er nogen det lykkes for nogen men det er ikke optimalt. Det der sker er at mængden flyttes liniært op, hvilket jo også betyder at du feder resten af map-et op. Selfølgeligt kan ECU'en kompensere noget for det vha self-learning men det må være bedre at få det kørt ordentligt ind.

Mvh
Nolan
Brugeravatar
zaicrez
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 12 jan 2004, 22:35
Geografisk sted: Brønderslev
Kontakt:

#7 Indlæg af zaicrez »

Nolan skrev:Ja, en 16-Escort ER en Zetec med mindre det er en RS2000.

Standard-spjældet er 50mm. Mondeo 2.0 er 60mm.
Studsen på begge er 70mm, så dette burde være nok til indsugningen.

MAF'en fra Mondeo'en er også 70mm, så større rør giver dig ikke den store fordel, da alt dette ligger efter MAF'en.

Lige en ting.....
Hvis du rykker den originale indsugning helt af, kan du høre tomgangsventilen ret tydeligt. Den er pulsvidde-moduleret og det lyder lidt som et tågehorn på en færge, når den står i tomgang. Til gengæld får du en ret laber lyd, når den får noget skrue.

Og skal vi så lige blive enige om, at hverken spjæld eller knaster giver noget som helst uden en anden motorstyring (eller ihvertfald chip) ?

/Nolan


Som du skriver skulle mit spjæld standart være 50 mm, men mit er kun ~42 mm - se billede.

Noget helt andet er om det bedre kan betale sig at få det standart boet op, og om det evt kan bores mere end de 60 mm op?
- Målte også indsugningsmainfolden den er ca de 60 mm - kan dette evt bores op, og vil det have effekt?

- Det du skriver med pulsvidde-moduleret - hvor sidder det, og hvordan siger du jeg skal gøre for at få den til at lyde sådan? :-)
Vedhæftede filer
Indsugningsmanifolden
Indsugningsmanifolden
Billede(170).jpg (30.87 KiB) Vist 958 gange
Gas-spjæld fra 1.8 16v - Bagfra.
Gas-spjæld fra 1.8 16v - Bagfra.
Billede(169).jpg (34.99 KiB) Vist 952 gange
Gas-spjæld fra 1.8 16v - Forfra.
Gas-spjæld fra 1.8 16v - Forfra.
Billede(172).jpg (37.45 KiB) Vist 955 gange
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#8 Indlæg af møffe »

Nolan skrev:
møffe skrev:normalt "trykker" man benzin tryksregulatoren. hvor meget vd jeg ikke. men har en bekendt der har lavet en del af de konverteringer med succes. så det virker fint. de bliver oftest målt til 120-140 hk. med det opsæt.


Åh, det gør ondt inderst inde, når jeg hører sådan noget.....
Der er ingen, der kan 'trykke' en regulator nøjagtigt. Det er muligt, at der er nogen det lykkes for nogen men det er ikke optimalt. Det der sker er at mængden flyttes liniært op, hvilket jo også betyder at du feder resten af map-et op. Selfølgeligt kan ECU'en kompensere noget for det vha self-learning men det må være bedre at få det kørt ordentligt ind.

Mvh
Nolan


du ved hvordan det er .. folk vil ikke betale pengene til en chip/justering. jeg ved at han har en benzintryksmåler på.. så det bliver ikke gjort på må og få.. kun ca.. :wink: :wink: :wink:
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Besvar