Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Olsen tør øjenene :wink:
Linket til tråden om programmet findes her.
http://forums.turbobricks.com/showthrea ... ge=1&pp=25
Læs det hele og drag selv dine konklusioner.
Det kræver en WB sensor, ingen entritchments og ingen lambda korrektion. Loggen skal startes ved driftvarm motor.
Foreløbigt resultat ser meget lovende ud.
Den har ikke rykket særligt meget på min dellast, som er et meget tunet område.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg fik testet programmet lidt idag og det ser lovende ud.
Men jeg syns ikke de fangede alle de bins jeg var igennem, selvom jeg satte "minimum hits" ned til 1.

Version 1.2beta drillede gevaldigt, men 1.21beta virker noget bedre og så kan man lave et regneark med hvilke AFR værdier man ønsker i de forskellige bins. Lækkert !

Men som Morten VJ skriver, læs hele tråden igennem og drag dine egne konklusioner og husk at det er beta software, så det er dig der tester!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ja ver 1.2 var umulig at arbejde med. ver121 virker mere brugervenlig.
Fik lavet 2 logs af 25 min idag kørte dem igennem programmet, satte filtret til 14 hits, og de afveg maks 1 ve fra hinanden, undtagen 2 bins og det var meget iøjenfaldende.
fik udfyldt ca 2/3 af mit brugbare map.
Og da værdierne ikke afveg særligt meget fra min oprindelige VE så tør jeg godt bruge dem ved tryk og høje omdrejninger.
Det bekræftede kun min teori om at jeg kørte for fedt i disse områder, og jeg burde magre ud

MVH

Morten

Titel:
Senior Medlem

I aften rodede jeg med cranking (igen) :wink: Det er et område jeg ikke har så meget erfaring med og så har man ikke så mange forsøg med en kold motor pr. døgn...

Så iaftes fik jeg mest af alt pillet ved cranking på varm motor og alle de følgende notater er da også på driftvarm motor.

Jeg har problemer med datalogning under cranking. Med de 2 laptops jeg har, den ene med USB->Seriel, den anden med native serielport.
Jeg får simpelthen ikke nogen datalog under cranking og har meget svært ved at forstå hvordan jeg skal få det. Måske det er firmwaren i MS, hvem ved... Jeg har ikke lyst til at skifte version lige nu, så jeg tyede til andre metoder.

Jeg har købt en LM-1 som WB controller og der er noget ret lækkert logger software med til den, så jeg tilsluttede WB controlleren til en 220v->12v konverter, således kunne jeg se lambda under cranking, hvilket ellers ikke har været muligt pga lav batterispænding. Så startede jeg simpelthen en "realtime log", med den er det muligt på kurveform at se lambdaværdi.

Ved 54gr startede jeg med 6mSek, der startede motoren hver gang, men kunne kræve at man trådte på speederen for at den ikke stallede lige efter start. Morten VJ gav som hint at det lød som om den fik for meget at leve at. OK tænkte jeg, det skal prøves.

Jeg crankede og observerede en lean spike under cranking, men så snart motoren gik igang faldt lambda værdien brat til lambda 0.8 og det der var værre. Ja så måtte der jo være noget om det med, at den fik rigeligt med benzin :wink:

Derefter kørte jeg værdierne 0.2mSek ned for hver gang jeg crankede, men motoren rullede en del lige efter cranking var overstået. Det fik motoren til at gå ud 50% af testene. Hverken acc enrichment eller ASE var slået til, så jeg kiggede i tuningsdisplayet af ve tabellen. Der observerede jeg, at den farede igennem den laveste rpm kolonne (600rpm) og at vakuumet var lavt (80kpa) inden den fandt tomgang. Jeg kører ikke ved 600rpm, da tomgang ligger ved 850rpm. Derfor tillod jeg mig at leane værdierne ud selvom vakuumet var lavt.

Nu kunne jeg se en kraftig reduktion i den fede spike umiddelbart efter cranking var afsluttet og dermed kunne jeg se en effekt af min reducerede cranking værdi. Så jeg fortsatte med af nedsætte cranking pulsewidth i step af 0.2mSek. Da jeg nåede til 2mSek ville den ikke starte mere og jeg syns selv den startede ret godt ved 2.3mSek og jeg havde observeret en backfire ved 2.2mSek. Så lige nu kører jeg altså med 2.3mSek ved driftvarm motor og har indtil videre bare lagt 0.1mSek på hver gang temp falder indtil 4gr, derefter øger jeg springende til 0.2mSek.

Den skal ha´ noget tid inden den starter, men til gengæld starter den nu tilsyneladende hver gang. En Prime pulse, skulle kunne nedsætte cranking tiden væsenligt. Lige nu har jeg valgt at køre med 2mSek, men mærker ingen effekt af det og mistænker derfor Motronic´en for ikke at lave benzintryk før cranking... Jeg overvejer kraftigt, at lade MS overtage styringen af pumpen snarligst. På den måde har jeg selv 100% styr over sagerne og jeg skal jo alligevel i den retning.

Titel:
Senior Medlem

Ja jeg trimmer lidt videre på cranking.. hæhæ men der er store fremskridt! Ved visse temp nærmest hopper den igang og kørbarheden er også anstændig. Jeg skal self nok publicere værdierne når jeg mener der er noget som er værd at vise frem!

Igår var lidt lissom at være til eksamen. Jeg havde bilen på rullefelt og her er resultatet:
[img]http://62.79.57.124/bmw/billeder/BMW325I4d1990/MegaSquirt/Måling_Hos_ASS_af_325_MS_Fuel_Only_024s9.jpg[/img]
EDIT: Hmm min server gør knuder, så målingen må i vente med til senere.

Det kræver vist en nærmere forklaring!

Der er 2 målinger, den ene på 173hk er uden LMM monteret og den anden på 171hk er med LMM monteret. Det med at afmontere var et sjovt uvidenskabligt eksperiment. Jeg har ingen anelse om hvad Motronic gør med tændingen når den aldrig ser et udslag på LMM´en, men prøves skulle det.

Min blanding er ved at være ret og den ligger ca på AFR 13.5, måske den skal fedes lidt op?, hvad sir i guruer ? :)

Men hvorfor yder den så ikke mere end en std? tja mine gæt er som følger:

Jeg tror ikke tændingen står optimalt i motronic ecuen, det er blevet trimmet på et tidspunkt, men ret hurtigt mistede den hestene igen. Jeg har ikke en hatfis forstand på hvad der triller rundt nede i Motronic´en, så det er rimelig ukendt område.

Min udstødning er utæt i samlingen mellem manifold og forrør og flowet er nok heller ikke så godt i den efter en mislykket redningsoperation. Så jeg skal nok have kigget på en anden udstødning. Jeg har dog trukket den fordi netop den stump hænger sammen med kat´en. Læs: ikke billig :wink:

Jeg vil prøve, at lægge min blandingskurve over rullefeltsmålingen og se om der er pukler/dale forårsaget af blanding. Det skal blive spændende!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg ville nok lave udstødningen som det første.
Da en utæthed før lambdasensoren, Kan få den til at indikere et højere afr. end motoren egentlig kører med.
13,5/1 Er nok lige magert nok. Jeg ville foretrække omkring 12,5/1 til 12,0/1. For at være sikker på jeg ikke brænder ventiler af.

Men lav udstødningen først.

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
xillur skrev:
Min udstødning er utæt i samlingen mellem manifold og forrør og flowet er nok heller ikke så godt i den efter en mislykket redningsoperation.

Det kender jeg overhovedet ikke noget til :-D.
Damn jeg var træt af den bil på det tidspunkt - hehe.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Wildert skrev:
Det kender jeg overhovedet ikke noget til :-D.
:wink: hæhæ

AFR 12 - 12.5 er det ikke lige fedt nok for en sugemotor ? Ok 13.5 er måske for magert, så jeg kan godt forsøge at fede den op. Måske jeg sigte efter AFR 13?

Mht udstødning, så er der noget på vej... Jeg er ikke til de der megalarmende brian udstødninger, men jeg snakkede forleden med en bekendt der får lavet rustfri udstødninger i tyskland. Han luftede selv om ikke jeg havde lyst til at købe en billig "beta" udstødning. Jeg hørte den der sad på hans egen e39 m5 og den lød bare najs :P

Titel:
Moderator

Turbo laver typisk max effekt mellem AFR 12,2-12.7, og sugemotorer typiskt AFR 13-13.8

Jo bedre de brænder(oftest lig med jo hurtigere) desto mere magert kan man køre dem.

Gamle turbomotorer kan kræve så lavt som AFR 12.

Herunder hjælper det som regel ikke at fede blandingsforholdet op for at kvæle banken. Banker den v. AFR12, så gør den også v. AFR 11, eller for den sags skyld også v. AFR 10(MEGET fedt!)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Turbo eller NA så giver de vel maks effekt ved samme afr.
En langsom-hurtig forbrændingshastighed justeres med tændingstidspunktet.
Hvis jeg kørte den ind på felt turbo eller NA så vilde jeg satse på den fedeste blanding hvor den ikke mister effekt, for at have en lille margin hvis jeg skulde ud at køre i længere stræk med fuld belastning.
uden EGT måler, eller med egt måler og uden erfarings værdier om hvad motoren kan tåle af temp.
Dette er ud fra synspunktet benzinforbruget er af mindre betydning ved fuld belastning, Men en brændt ventil gør ondt i tegnebogen.

MVH

Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time