Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 08 jun 2025, 18:21

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 23 jul 2005, 15:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
Jeg har en golf GTD.. og jeg syntes den er vildt lavt gearet..

er der nogen der kender forskellene på gearingerne på golf gearkasserne.

feks.. er den fra en gti den højeste gearet.. eller er det den fra en manhatten.. det er der nogen der siger..

men de er ikke helt sikre..

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2005, 21:46 
http://www.doppel-wobber.de/gtr2.html

Hvis du har koden på gearkassen kan du se gearingen


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 12:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Golf 2 gearkasser er MANGE ting - som du kan se af det udmærkede link du har fået, så findes der et hav af modeller - mange er rimeligt ens i udvekslingerne uden andre forskelle end årgange, andre igen har lidt forskelle omkring højgearsakslens diameter, trækakselflangernes diameter, samt design af trækakselflangen, for ikke at snakke om en masse småting omkring låse/klikmekanismen til skifteren, 5. gearsgaffelens lås, osv. osv.

GTD-kassen er den højeste du kan finde så vidt jeg husker - 4T bør den hedde - eller en tilsvarende med 22 mm. højgearsaksel og 100 mm flanger.

GTi 8V er den næst-laveste med 3,67:1 i sluttrinnet, og 0,8-et-eller-andet i 5'eren. Aller-lavest er 16V - den er gearingsmæssigt identisk med 8V med undtagelse af 0,92 i 5'eren.

ALLE 020 (typen i Golf 2) gearkasser har samme første gear - 3,45. Det er latterligt lavt, men gør det ekstremt nemt for Herr und Frau Schultz at køre bilen, sætte igang osv.
Dertil kommer at der kun findes to varianeter af 2. gear - og det er 1,92 og 2,12. 2,12 er i de såkaldte close ratio kasser som findes i GTi'erne (at kalde dem close ratio er dog en kæmpe joke), hvor 1,92 er for stort set alle andre.

4T (diesel) har 3,92 som slutgearing, og et temmeligt højt 3, 4 og 5. gear - hvilket giver en rigtig behagelig kasse til cruise - særligt hvis man skulle finde på at montere den på en benziner - men med 3,92 på slutrinnet, og 3,45 på 1'eren, samt 1,92 i 2'eren, så føles de første par gear meget lave - og er det reelt også. Men der kompenseres så rigeligt for det længere oppe - springet mellem gearene er dog næsten astronomiske.

Manhattan gearkassen (og mange andre af 1.8'erne) minder meget om 4T'eren - eksempelvis 4S'eren stammer herfra. Den har også 3,97 slut, 3,45 1'er, samt 1,92'er - men 3, 4 og 5. er ikke helt så højt - men stadig en del højere end GTi'erne.
Jeg har sådan en svend på min Jetta 16V og var egentligt lidt ked af det i starten da jeg kommer fra en 4,64 gearet 16V kasse i min GTi til klubrally - men jeg har lært at værdsætte den. 16V'eren har fornuftigt med kræfter til at trække det, og hvis man røre i suppen kan der ske noget - og slutteligt så bliver økonomien tåleligt med omkring 13,5 km/l.

Skriv hvis du har yderligere spørgsmål - 020 gearkassen er lidt af en labyrint :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 15:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 17:40
Indlæg: 837
Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
hvad kan jeg sige... TAK... det er rart at der er nogen med viden man kan trække lidt på... men desværre...

nu kan jeg jo ikke finde en med højere gearing til min gtd... men det er jo også en diesel så den stopper ved 4500rpm.. det lyder bare så højt når man pendler med 140kmt ind om morgenen..

_________________
Venlig hilsen Lars

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 15:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Minilars skrev:
hvad kan jeg sige... TAK... det er rart at der er nogen med viden man kan trække lidt på... men desværre...
Citat:

Velbekomme.

Citat:
nu kan jeg jo ikke finde en med højere gearing til min gtd... men det er jo også en diesel så den stopper ved 4500rpm.. det lyder bare så højt når man pendler med 140kmt ind om morgenen..


Har selv en GTD'er som du kan se af signaturen - så jeg er med på at 140 km/t river nogle snoninger af sig.
Jeg plejer at ligge på omkring 120 km/t hvor jeg synes at den kører bedst - jeg kører normalt heller ikke nogen steder hvor der er tilladt 130 km/t så jeg ligger ikke i vejen som sådan.

For mig at se er der kun et par veje ud:
1- Tage de døde topstykker og toppakninger som de nu kommer som følge af lidt mange prygl.
2. Slappe lidt af i højrefoden og nyde en bedre brændstoføkonomi, lavere driftsomkostninger og så leve med at det tager 5 minutter længere at tage den køretur (har du målt hvad det betyder i tid? - næppe meget).
3. Gå i krig med at bygge en mega-bastard af en gearkasse. 3,67 slutgearingen fra en GTi-kasse monteret i GTD-kassen. Det vil give ca. 10 procent højere gearing.
Jeg har selv komponeret en bastard-kasse til min GTi'er der er et mix af 16V, GTi 8V samt en motorsportsgearing - men lad mig sige med det samme: 020 gearkassen er små-besværlig at skille ad, og stor-besværlig at samle igen. Jeg researchede GRUNDIGT inden jeg gik i krig med mit projekt - og endte alligevel med at stå med håret i postkassen da jeg gik i gang med at samle. Fik det dog løst - men der kræves kreativitet - eller dyre special-værktøjer.
Du kan se mere på mit website på http://www.lbrt.dk/ - inkl. link til en hjemmeside af en amerikaner der har specialiseret sig i at skille og samle de kasser med hjemmebyggede værktøjer. Jeg har dog også måtte give HAM fif den anden vej faktisk :-).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 16:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jan 2005, 22:43
Indlæg: 329
kunne man ikke mase en TDI gearkasse på fra G3'er, min render med lige knap 3000rpm ved 130 km/t det er lækkert til cruise

Jeg har i øvrigt fået dine puder Lars


svan

_________________
Nu: Golf 3 TDI med BOV og box
Før: MK3 XR3I med turbo og SYN


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 17:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
svan skrev:
kunne man ikke mase en TDI gearkasse på fra G3'er, min render med lige knap 3000rpm ved 130 km/t det er lækkert til cruise


Joe... man KAN... men ikke så nemt.
Få af 3'erne kører med 020 gearkassen - og det passer rimeligt over så vidt jeg ved. Men det er næppe de senere modeller som f.eks. TDI'eren vil være. Her er man ovre i 02A kassen. Den er noget mere omgængelig mht. at renovere osv. - angiveligt i hvert fald - men det er lidt af en ombygning på stort set alt andet end en G60 Golf 2. 3'eren kører nemlig med hydraulisk kobling og kabeltræk til gearskiftet, så det skal der omtransmogryffes til. Det er muligt - men ikke bare sådan lige.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 23:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Dette svare ikke på nogen spørgsmål, bare ret hygge snak...

Jeg har altid kørt med 4T gearkasse. Det er rigtig nok... Der er enorme spring mellem gearene. Den gik 160 - 170 i 3 gear og 110 i 2. gear... Den rev så på et tidspunkt 2. gearet af akslen (2. gearet er fræst ud i højgearsakslen). Jeg fandt så en golf 3. gearkasse med deffekt differentiale. Jeg byggede så akslen fre G3 kassen over samt 1. 2. og 3. gearet bare fordi de var nyere... Jeg vidste godt der var lidt gearings forskel men tænkte at det nok ikke gjorde så meget. 3. gear kom den til at gå omkring 140 og så stadig de her lidt over 200 i 4. gear... Sikke et hop. Det kan ikke anbefales.

Jeg har så efterfølgende købt en ACD kasse (GTI)... Egentligt ville jeg gerne have haft en AUG kasse fordi 2. gearet er som i en 4T og resten er lave som i en ACD... I den her ACD er 2. gearet så også ret lavt. Ved 7000 tror jeg lige den går 100. I 5. gear ligger den så på 3000 ved 100. Det blev jeg lidt træt af så nu har jeg smid 5. gearet i fra 4T kassen og bruger det som en slaks økonomi og motorvejs gear. Virker fint nok.

Nu er jeg ved at skille min 4T kasse ad IGEN. Planen er at sætte 4. gearet i fra den G3 også så de passer sammen der op ad. Ud over det vil jeg forstærke differentialet med bolte og så har jeg fundet et BILLIGT "spær" man kan købe som et kit fra USA. Det koster 500kr. Har intet med spær at gøre som sådan... Se her:

http://www.peloquins.com/products_80.html

De har både til 40% og 80% spær.

Jeg mangler i øvrigt en 12 stjernet 5,5mm torx agtig ting for at skille kassen ad. Det er for at skrue leje holde tingen af ved 4 gearet. Eller lige bag 5. gearet. Bliver nok nøf til at runde Skoda og låne værktøj.

WILDERT er jo ALDRIG på MSN men ellers ville jeg netop have hørt ham ad om han kendte til det her med at skift bolt i defferentialet og avt havde set sådan et "SPÆR" før???

Lige for at nævne det er der jo 2 forskellige gearinger i differentialer, så måske kunne man lave noget her for at finde en anden gearing der passer bedre. Pas bare på med at SKIFTE differentiale. Lejerne inde bag ved skal nemlig chimpses op og det er ikke BARE LIGE noget man gør. Vi snakker måle ur og skille ad og samle flere gange! Jeg har endnu aldrig våget at forsøge.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 jul 2005, 23:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Af special værktøj skal man lave en bøjle med en 10mm gevindstang igennem for at kunne spænde trækaksel flangerne ned så man kan få låse ringen af. Så skal man finde et 27mm bolthoved og svejse på en stang eller noget for at skrue dækslet af til gearskiftet. Man skal her efter have den her 5,5 12 stjrenet fætter og her efter skal man bruge en aftrækker med nogle lange arme hvis man skal have hjul af akslerne osv også. Man bør nok forsøge at undgå at trækkeskiftemufferne af hjulene så låsene falder ud og så holde øje med små fjedre og kugler til gearskifte låse systemet... Ellers er det ikke SÅ galt at have med at gøre hvis noget får lyst til at forsøge.

V/h Christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 jul 2005, 10:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Havneren skrev:
Ud over det vil jeg forstærke differentialet med bolte og så har jeg fundet et BILLIGT "spær" man kan købe som et kit fra USA. Det koster 500kr. Har intet med spær at gøre som sådan... Se her:

http://www.peloquins.com/products_80.html

De har både til 40% og 80% spær.


Det har INTET med spær at gøre - jeg kan se at du er klar over at det ikke er et spær - men er lidt i tvivl om hvor meget du er klar over at det er :-).
VW gearkasserne er forsynet med sådan en slags fjederbelastet bronzering der kører inde i en anden konisk bronzering bagved trækakselflangerne - det giver en lille smule limited slip og har til hensigt at minimere momentstyring som følge af at trækakslerne har uens længde (irriterende konstruktion - men sådan er det).
Det som Peloquin-kittet og andre lignende kits gør, er at de giver dig nye ringe, og strammere fjedre og/eller shimsringe til at stramme fjedrene op med så ringene trykkes hårdere sammen => mere limited slip.
Standard er det dog et sted mellem nul og ingenting (men kan dog mærkes hvis man forsøger at dreje hjulene hver sin vej med hænderne), mens det er lige over ingenting med Peloquin-kittet og des lignende.
Med andre ord: Forvent ikke den helt store fidus. Det med procenterne skal forøvrigt også tages med et gran salt - mange får "oversat" de 40 eller 80% til at det er spærregraden - no dice. Hvis du læser på sitet, så shimmer kittet de originale 20% anti torque steer effect op til 40 eller 80% - det har ikke noget at gøre med 40 eller 80% spær.
Standard er break-away momentet på anti-moment-styringseffekten noget i retning af 4-5 kg/m mener jeg at have læst - det kan du så fordoble, eller firedoble (hvis værdierne holder) - men du er stadig laaangt fra de +80 kg/m som et rigtigt spær er oppe på.

Peloquin-kittet er der som sådan ikke noget i vejen med så vidt jeg ved - men det må endeligt ikke forveksles med et spær - du får hvad du betaler for. Fint til prisen - men ikke noget mirakel.

Citat:
Jeg mangler i øvrigt en 12 stjernet 5,5mm torx agtig ting for at skille kassen ad. Det er for at skrue leje holde tingen af ved 4 gearet. Eller lige bag 5. gearet. Bliver nok nøf til at runde Skoda og låne værktøj.


Den var i mit bitssæt fra Biltema - det her: http://www.biltema.dk/products/product. ... emId=80475
Den er så ikke 5,5 - men bare 5 mm. - men jeg havde da ikke problemer.

Citat:
WILDERT er jo ALDRIG på MSN men ellers ville jeg netop have hørt ham ad om han kendte til det her med at skift bolt i defferentialet og avt havde set sådan et "SPÆR" før???


Hehe - jeg er normalt på hele dagen mens jeg er på arbejde, men sjældent om aftenen når jeg er hjemme. Nu har jeg så lige haft en uges ferie, og så har jeg SLET ikke været på.
Ellers send en email - dem får jeg normalt svaret på.

Men for at svare: Ja, jeg har skiftet bolte i differentialet - jeg har jo monteret gearingskit i min 020'er med Quaife - så det har været aldeles splittet :-).
Men da det var et Quaife så var det gamle "kronhjul" allerede monteret med bolte - så jeg prøvede ikke det med at fjerne "nitterne" som det er monteret med fra fabrikken. Men det skulle ikke være det store problem. Nu ved jeg ikke om du har Bentley-manualen, men lad det være sagt med det samme: Få fat i den - den har et mega afsnit om gearkassen inkl. hvordan man skiller og i særdeleshed samler. De bruger dog meget de autoriserede værktøjer, så man skal stadig lige være lidt kreativ her og der hvis man ikke har adgang til dem.
Der er dog et eller andet med at Bentley'en har en fejl på billedet hvor de borer nitterne ud - noget med at de faktisk borer fra den forkerte side. Igen - kig på min hjemmeside her: http://lbrt.dk/index.php?module=photosh ... ges&fid=69 - der er et link til en fyr der giver tips om at skille gearkassen ad - mener han har en forklaring. Han har forøvrigt lavet en video hvor han meget grundigt viser hvordan har skiller gearkassen ad - den er meget grundig og der er MANGE gode tips i - er ca. 1 time lang - men værd at kigge igennem et par gange - kontakt mig hvis du skal bruge den og ikke kan hitte den andre steder (den er aldeles public domain, så der er ikke noget copyright bøvl).

Ang. Peloquin - så se ovenfor.

Citat:
Lige for at nævne det er der jo 2 forskellige gearinger i differentialer, så måske kunne man lave noget her for at finde en anden gearing der passer bedre. Pas bare på med at SKIFTE differentiale. Lejerne inde bag ved skal nemlig chimpses op og det er ikke BARE LIGE noget man gør. Vi snakker måle ur og skille ad og samle flere gange! Jeg har endnu aldrig våget at forsøge.


Det er som sagt det jeg foreslår - fra 4T/4S'erens 3,92 til ACD et al's 3,67'er med 4T indmad - giver ca. 10% yderligere. Men ellers findes der ikke noget højere end 3,67'eren i 020'erne, og da gearinger til motorsport etc. normalt laves for at få LAVERE gearing, så er der ikke meget hjælp på eftermarkedet :-).
Ang. at shimme diff lejerne, så har jeg ikke prøvet dette - konstaterede at de var ok på mit Quaife, og da jeg brugte samme hus som det havdet siddet i, så sprang jeg simpelthen over hvor gærdet er lavest.
Shimning af spidshjulsakslen er dog samme bøvl - inkl. at man skal bruge mindst to forskellige shimringe - de kan dog købes hos VW, og koster ikke mere end noget i retning af 25 kr. stykket inkl. moms - de kan normalt have dem fra dag til dag. Men det gør at det ikke er et projekt der kan klares over weekenden eller på en aften, da man ikke på forhånd ved hvilken ring man skal bruge. Der til kommer at man enten skal bruge (og evt. lave - igen se mit website) en "blind hole bearing puller" - eller være kreativ med en akselstump og noget fedt nede i hullet til at trykke lejeringen ud med. Her skal først bruges måleur for at måle slup, derefter skal også bruges en ultra fintfølende momentnøgle til at måle/mærke modstanden - det er noget ala det der skal gøres ved diff'et. Jeg nøjedes dog med at bruge måleuret (igen er der et billede af en opstilling på mit website).

Havneren skrev:
Af special værktøj skal man lave en bøjle med en 10mm gevindstang igennem for at kunne spænde trækaksel flangerne ned så man kan få låse ringen af. Så skal man finde et 27mm bolthoved og svejse på en stang eller noget for at skrue dækslet af til gearskiftet. Man skal her efter have den her 5,5 12 stjrenet fætter og her efter skal man bruge en aftrækker med nogle lange arme hvis man skal have hjul af akslerne osv også. Man bør nok forsøge at undgå at trækkeskiftemufferne af hjulene så låsene falder ud og så holde øje med små fjedre og kugler til gearskifte låse systemet... Ellers er det ikke SÅ galt at have med at gøre hvis noget får lyst til at forsøge.


Jeg havde faktisk skiftemufferne af - det var rimeligt overskueligt. Der står ret præcist i Bentley'en hvordan de skal sættes sammen igen. Ikke noget stort problem.
Udover flangeværktøjet (som i øvrigt følger med Peloquin-kittet), så skal der også bruges en lille "bro" til at trække 5. gears huset af med - det er dog ret overskueligt at lave af noget firkantrør eller lign.
Men inden da kan man ret nemt risikere at skulle bruge sådan en justeringshimstregims-special-værktøjsdingenot som kan justere 5. gearsskiftegaflen - jeg lavede min af noget tyndvægget firkantrør - vil tro at det var 15x15 mm. - men det var rent held at jeg havde noget der passede - virkede i øvrigt fint - bare pas på den skide aksel der holde skiftegaflerne - hvis den falder ud, så er man på'en.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team