Pumpe til vandindsprøjtning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Spyde
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:45

Pumpe til vandindsprøjtning

#1 Indlæg af Spyde »

Er der nogen der ved hvor man kan finde sådan en til fornuftige penge? jeg er igang med at se om man kan lave noget der virker selv, så hvis der er nogen der ved noget om det vil jeg da meget gerne høre lidt om det ( udover det der står her på siden )
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#2 Indlæg af Slavteren »

hvor meget skal den levere? en pumpe til lygtevaskerne på en civic fra 2005 leverer en pæn del mere end en alm sprinktlerpumpe, og den koster kun ca 150,- for en ny original tilmed...

Der står det her på den ved stikket:

Made in uk
>PBT-30GF<

hvis ingen kan finde noget data på den, må jeg se om jeg kan lave lidt målinger på den, men har set den lave en stråle så mand skulle tro at der var åbnet for en haveslange udgangen er ca 7-8mm
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#3 Indlæg af Slavteren »

sorry, det er vist fra en 2003, men det er nok det samme alligevel. :oops:
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
Spyde
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:45

#4 Indlæg af Spyde »

ja jeg havde også tænkt lidt på sådan en!! den skal vel trygge 2-3 bar
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Spyde skrev:ja jeg havde også tænkt lidt på sådan en!! den skal vel trygge 2-3 bar


Ja, MINDST. Glem alt om stråler. Hvis den ikke kan lave en decideret vandTÅGE, så duer det slet ikke.

Konceptet går jo på at man skulle kunne hive varme ud af indsugningsluften, og den eneste måde der er en chance for det er at vandet sprøjtes ind i meget små, og _meget_ fint forstøvede mængder.

Så spørgsmålet er nærmere hvilken dyse man vil bruge.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Mine forsøg med vandindsprøjtning. Kørte med det i et år.
Indikerede at hverken mængden, eller trykket fra pumpen var maget kritisk.
En gl sprinklerpumpe Fra en volvo levere 3 bar blokeret.
Mit system bestod af en tank der har manifold tryk sprinklerpumpr en returventil , en restriktion, og et afrivnings rør.
dvs en 8mm bolt med et 6mm hul der var vendt i luftstrømmens retning.
Og det forstøvede ganske fint.
En lidt mere avanceret løsning vilde være at bruge en hjælpeventuri fra en gammel karburator.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
FALFA
Senior Medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Geografisk sted: tæt på kbh
Kontakt:

#7 Indlæg af FALFA »

jeg har også kørt med vand sprøjt eller rettere alkoholsprøjt
en danska vodka flaske som tank. en sprinklerpumpe af tandhjulstypen ikke centrifugaltypen, den trykker ca 3 bar blokeret og 2 bar med det flow som jeg kørte med et rør over karburatoren og 2 stk 0,6 mm hulle der er rettet ned af et hjemmelavet filter (men et lille benzinfilter kan nok bruges) , filtret mest pga. de små huller.
systemet aktiveret af en chikken switch fra et lattergas anlæg som kan indstilles til at slutte ved 0.1-2 bar denne switch er med slange tilsluttet tryksiden af min kompressor og indstillet til at slutte ved 0,5 bar,
jeg har også experimenteret med dyser fra spraydåser, næsespray, blomsterforstøvere, små spraydåsebrandslukkere, og fælles for dem alle er at de skal ha over 3 bar for at give en ordentlig forstøvning, (en næsespray virker faktisk ved ca 8 bar avfordenda),
så mine 2 stråler rammer en bjælke som er i carburatoren og splatter ud på denne og findeles noget her.
det skal tilføjes at pga mit setup så går vandet igennem kompressoren og fordeles yderligere her.
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#8 Indlæg af Slavteren »

den pumpe jeg skrev om er centrifugal-pumpe.
med hensyn til dysser har jeg hørt at dysser fra en puch skulle passe i dæk-ventiler. billigere blir det da ikke, og de kan fås i næsten alle størrelser...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Besvar