Getrag 262/265 og hvad de nu hedder på Volvo 240

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

Getrag 262/265 og hvad de nu hedder på Volvo 240

#1 Indlæg af Morten Lunde »

Har været inde på diverse hjemmesider for at barbere lidt information om de ovennævnte gearkasser og hvilke biler de findes på, men er lidt forvirret på området.
Jeg kører med den originale M46-gearkasse og på et tidspunkt skal volvoen have så stor overhaling at der skal en anden gearkasse til, spørgsmålet er bare hvilken af de gearkasser vil være bedst, findes der nogen i 6-trins, hvordan er montering/modifikation til at den på en 240, hvilke biler findes de på (BMW, hvilken årgang?) og hvad er den øvrige grænse af effekt på dem?

Mvh Morten
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Hrm, hvilken M46 kører du pt med?

Hvis det skal være så hidsigt, så er 265getrag, næsten plugnplay på gammel model koblingshus, men alle er stortset kneppet i smadder, bogstaveligt talt. Eller så rasende dyre at ingen kan betale dem.

Alternativet er en supra gearkasse. Meget polulært mod. i US. Både i 5 og 6trins.

Hvilken effekt går du seriøst efter?
Jeg mener _helt_ seriøst?

Ikke noget med 700hk for 15000dkr alt incl. vel? :shock:
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#3 Indlæg af Slavteren »

i må ikke hænge mig 200% op på det, men sidder der ikke en 265 getrag på senator 3,0? der må der da efterhånden stå et par stykker på de danske ophuggere, og senatoren er jo ikke ligefrem en alm brianbil...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Måske. Kan nogen bekræfte at senatoren kører med seperat koblingshus?

Visse af getragkasserne har jo integreret koblingshus, og er derfor stortset værdiløse i volvoøjemed.

Visse M3, 635, og vistnok nogle få 5serie har getrag uden intg. koblingshus, og de skulle kunne bruges.

Hele gearskiftet skal dog laves i hånden.......
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Morten Lunde
Medlem
Indlæg: 210
Tilmeldt: 23 jul 2003, 18:22
Geografisk sted: Vestjylland

#5 Indlæg af Morten Lunde »

Jeg tror ikke det er P-modellen jeg har, men den fejler ikke noget, og jeg har ikke planer om at skal ha meget mere end 250-300 hk., men stadig nok til at M46'eren vil få en alvorlig sygedag lige pludselig så der skal helst en anden til på et tidspunkt.
På et tidspunkt skal jeg til at ha bygget en anden motor op, men det er først et godt stykke ude i fremtiden, men jeg må se om det ikke kan være muligt at lave 400 hk. med tiden/pengene.
Ang. Supraen så er det også en mulighed, så er det bare om de er til at støve op til fornuftige penge/stand.

Men det kunne være om man skulle undersøge det med Senatoren, for det er tænkelig at de BMW'er har fået tæsk.

Mvh Morten
perbs

#6 Indlæg af perbs »

HenrikGM skrev:Måske. Kan nogen bekræfte at senatoren kører med seperat koblingshus?

Visse af getragkasserne har jo integreret koblingshus, og er derfor stortset værdiløse i volvoøjemed.

Visse M3, 635, og vistnok nogle få 5serie har getrag uden intg. koblingshus, og de skulle kunne bruges.

Hele gearskiftet skal dog laves i hånden.......



Jeg kan bekræft at Opel Senator 3.0 A modellen kører med seperat koblingshus. og Getrag 265 gearkasse
( som passer koblingshus med M3, M535, og 635)
De er dog heller ikke til at finde, for det skal være en 3.0 model i skal have det fra og de fleste af disse er solgt med automatgear.

Held og lykke med det

Mvh PERBS
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

ang. getrag gearkasser kontra supra.... så er den fra twinturbo en getrag! de gamle supra turbo gearkasser herhjemme fra er helt anderledes... og ikke vanvittig stærke! på andre markeder findes den gamle model (mrk. 3) også som 2.5liters twinturbo..... den kasse er stærk og tung... det er sådan en jeg selv har på min ene ford. getrag med løst koblingshus sidder bla. også på visse rover 3500.... mener det er dem der hedder sd1 eller noget i den retning. MVH. søren
nibdk
Medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Frederikssund

#8 Indlæg af nibdk »

Det nemmeste er da en M90 gearkasse fra en nyere 940. De holder til en del, ca. 350 hk siges det og så passer de.

Niels
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#9 Indlæg af Volvo-Dennis »

Med en M90 er der jo også hydraulisk kobling osv...
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

nibdk skrev:Det nemmeste er da en M90 gearkasse fra en nyere 940. De holder til en del, ca. 350 hk siges det og så passer de.

Niels


Ja, hvis du får fikset koblingsproblemet, laver "svejsetricket", og hidser en mukkert op i det røde felt....

Kardantunnellen er for smal et enkelt sted, så der skal tæskes lidt med en hammer. Volvoen er god stærk lige der, så der skal slåes TIL.

Dertil kommer at den er lidt småsvær at finde.

Nåja, kardanakslen skal også laves om.

Alt ialt er der vist ikke sparet det store v. M90 ifht så mange andre kasser.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar