Bosch-temp sensor og placering af denne...

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

Bosch-temp sensor og placering af denne...

#1 Indlæg af Saab-Daniel »

Hey drenge...
Samler så småt sensorer ind til MS (on-going process i efterhånden lang tid, men hva' pokker :) )
Jeg fik fingrene i en ny sensor med bosch-nummer: 0 280 130 055, det er en vand-temp måler. Er der nogen der ved om den er kompatibel med MS? Jeg mener den kommer fra en saab 9000, så den burde kunne bruges, men vil da lige dobbelt-tjekke!
Med hensyn til placeringen af denne, så sidder den normalt i topstykket. Spørgsmålet er så, om den nødvendigvis skal sidde her, eller om den kan smides i en kølerslange tæt ved toppen? Grunden til spørgsmålet er, at sensoren formentligt ikke passer helt korrekt i toppen (den nye er, så vidt jeg ved, en anelse længere end den nuværende, og den nuværende skulle ikke være i stand til at måle temp'en korrekt), og jeg ville derfor lave ovenstående løsning, om det kan lade sig gøre. Samtidigt vil jeg gerne kunne bibeholde muligheden for, at skifte tilbage til CIS igen ved en senere lejlighed. Bilen er en saab 900 turbo med k-jetronic.
Tak for hjælpen,
Daniel.
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Mål temperatur/modstandsværdier, så er du nemmere at hjælpe.

Hvis du gider lave de målinger(hvilket jeg vil påstå at du SKAL), så passer den sandsynligvist. Det er sjældent at sensorer ikke kan håndteres af MS.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#3 Indlæg af Wildert »

Med lidt held kan du finde den i kataloget på http://www.bosch-motorsport.de/ - om ikke andet så er det formentlig samme værdier som en af de andre kølevandssensorer.

Jeg bruger en Mercedes sensor til indsugningstemperatur, og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten VJ Ikke logget på

#4 Indlæg af Morten VJ Ikke logget på »

Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt.

MVH

Morten
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

Morten VJ Ikke logget på skrev:Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt.

MVH

Morten


Få og få... det ved jeg sgu'tte. De kom i '88 - mange af de Golf GTi'er der triller rundt i DK i dag er med netop den kværn da der efterhånden er mange importerede.

Men nu sidder den ikke i termostathuset - det sidder nemlig nede på vandpumpen. Mon ikke du mener på studsen ud af topstykket? Men ja - hvis man enten laver gevindet selv, eller hitter en studs fra en med elektronisk sprøjt, så er man godt kørende.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Wildert skrev:, og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede.


Ohm meter+stegetermometer+mors kogekedel+2minutter+blyant+papir=komplet karakteristik.

Ohm meter på sensoren. sænk den ned i vandet i kogekedlen.
Stik stegetermometeret ned samme sted. Mål værdien i koldt postevand.
Tænd for kedlen et stykke tid, og sluk så igen. Aflæs igen.
Tænd igen og aflæs igen senere.

Gå efter at ramme 0grader, 20 og 80 grader. om det er 20, eller 12 eller 36 er ikke så vigtigt.

Så svært er det sgu hellerikke.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#7 Indlæg af Wildert »

HenrikGM skrev:
Wildert skrev:, og så i ånden at jeg var nødt til at måle efter manuelt. Jeg opdagede så at der også var et Bosch-nummer på sensoren, men kunne ikke finde data for lige præcis denne sensor. Det var dog tydeligt udfra nummeret at det var samme serie som nogle andre IAT-sesnorer, og efter lidt verificering kunne jeg se at værdierne passede.


Ohm meter+stegetermometer+mors kogekedel+2minutter+blyant+papir=komplet karakteristik.

Ohm meter på sensoren. sænk den ned i vandet i kogekedlen.
Stik stegetermometeret ned samme sted. Mål værdien i koldt postevand.
Tænd for kedlen et stykke tid, og sluk så igen. Aflæs igen.
Tænd igen og aflæs igen senere.

Gå efter at ramme 0grader, 20 og 80 grader. om det er 20, eller 12 eller 36 er ikke så vigtigt.

Så svært er det sgu hellerikke.....


I know - men en tabel er nemmere ;-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Morten VJ Ikke logget på

#8 Indlæg af Morten VJ Ikke logget på »

Wildert skrev:
Morten VJ Ikke logget på skrev:Et alternativ er at sætte den i thermostat huset, som er originalmonterings punktet. på de ganske få 8v motorer der fik elektronisk sprøjt.

MVH

Morten


Få og få... det ved jeg sgu'tte. De kom i '88 - mange af de Golf GTi'er der triller rundt i DK i dag er med netop den kværn da der efterhånden er mange importerede.

Men nu sidder den ikke i termostathuset - det sidder nemlig nede på vandpumpen. Mon ikke du mener på studsen ud af topstykket? Men ja - hvis man enten laver gevindet selv, eller hitter en studs fra en med elektronisk sprøjt, så er man godt kørende.


Jeg referede faktisk til spørgerens Saab motor. Og ikke en VW.

MVH

Morten
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#9 Indlæg af Wildert »

Morten VJ Ikke logget på skrev:Jeg referede faktisk til spørgerens Saab motor. Og ikke en VW.

MVH

Morten


Duh - du har ret - jeg er bare så vant til fra andre fora at når snakken går på CIS osv. - så er det naturligvis VW. Miljøskade...
Min fejl!
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#10 Indlæg af HenrikGM »

Wildert skrev:[

I know - men en tabel er nemmere ;-).



Nope.

Tabellen er kun nemmere HVIS den passer.

Ellers sparer du på minutterne i starten, og risikerer at fyre timer af i den anden ende. Noget der tager 5minutter at tjekke det skal man ikke lade være med at gøre.

Helvede er løs hvis du justerer efter en smådefekt lufttempsensor(især på turbo) og senere bytter den til en ny der er iorden.
Alene derfor skal man tjekke en sensor.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Besvar