Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 13:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
C.Beyer skrev:
hmmm......hvem kan anbefales til den helt store tur når man køre over broen?????

men Morten mener du at man kan lokke +300hk ud af et std volvo topstykke med ventiler 44ind & 35ud (& måske lidt bearbejdet kanaler )

hilsen C.Beyer

Grottis deroppe er jo død, så mit næste bud på en yderst kompetent volvomand er Mike Aaro fra UNITEK.

+300 er nok lidt i overkanten, da udstødningssiden ikke nær flower så meget. Skyldes mest en usædvanlig dårlig udstødningsmanifold.

Gå et nummer op i udstødningsventil, og forsk i et bedre forbrændingskammer samt en omhyggelig portning af udstødssiden.
Indsugningen flower langt bedre end udstødningssiden.

Eller bed MikeAaro om at bygge en top til 300,400, eller hvad i nu skal ende med(få knasten med!).

Hvis proppen ligger i manifolden hvad hjælper de så at lave hullerne større inden denne restriktion?
Udstødnings sideden på turboen er nok den værste 2.25" :twisted:
Arbejd på udstødnings siden af topstykket, og det giver mest bang for kronerne.
Større ventiler er måske ikke nødvendigt, da jeg har set en del der påstår at de har 400 hk med standart ventil størrelse.
Det svenske blad bilsport kører pt en artikkel serie om en 8v volvomotor, Der måske kunne have interesse.

MVJ

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg kan ikke lige finde hans email, men her er hans telefonnummer.
+46705301562

Niels

Titel:
Nyt Medlem

att: nibdk tak for tele nr. Hvis du falder over den emaile en anden dag må du da også gerne skrive den....

mit projekt er: projekt volsom volvo som nok går hen og bliver lidt mere volsomt end først udtænkt
:shock:

Morten vj: har selvfølige alle bilsport artikkler om denne turbocontainern :D

Hilsen C.Beyer

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis det bliver over 300 hk så burde du nok se på andre plejlstænger findes her.
http://www.stenparnermotor.se/
Men gearkassen er stået af for længst, hvis det er en M46.

Og det er faktisk mit hoved problem pt, selv om jeg kører med den svageste kombination, aka en tidlig B230 motor, med tynde plejlstænger, lille turbo, og 1,3 bar i tryk.
Motoren kører upåklageligt, men gearkassen brokker sig højlydt.
Min erfaring med Volvo er at for hver 50 øre man ofre på motoren så skal man ofre 1 kr på transmissionen. gælder 240, og 740 modellerne.
Men igen hvad er måler 2-3-4-5-600 HK.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

Hvis man kan få skidtet synet, vil jeg i stedet satse på en 850 turbomotor.
Dem er der flere af i Sverige i 240 modellen, og de kører da bare for fedt.

Niels

Titel:
Moderator

nibdk skrev:

Niels

jotak, men som du skriver: "hvis"....

Motoren vil yde mere end volvo vil sige god for på karrossen, og så bliver det ikke billigt længere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
Unitek vil jeg tro bliver en halvdyr fornøjelse. Han kan sit kram, men det koster også derefter.
Patrick som jeg vil anbefale kommer en del hos Erland Cox og trimmer de Volvo topstykker der kommer ind der.
Det forum han skriver på er selvfølgelig nede nu, men jeg kigger lige om han ikke også skriver andre steder.

Hvad går dit projekt ud på?

Niels

Halvdyrt på kort sigt, eller på lang sigt??

Iøvrigt synes jeg hans priser på topstykker er _SÆRDELES_ konkurrencedygtige, især sammenlignet med diverse halve løsninger.

Der findes jo flere måder at "porte" og at "lave" topstykker på. Nogen er godt tilfredse med at få topstykket glasblæst udvendigt, så det ser pænt ud, andre går efter resultatet på akslen(jeg snakker ikke om ren topeffekt!)

Så et dygtig "portet" topstykke kan nok sælges som en "racetop" bare den ser blank ud. Ligesom turboladere på mystisk vis kan blive til meget dyre turboer alene pga et nypoleret kompressorhus.
Blot stof til eftertanke. Ikke alt er hvad det ser ud til.

Mr. Beyer; hvad er præcist dit mål? Ny DHB bil, eller en high-end gadebil, eller hvad dælen er målet?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
nibdk skrev:

Niels

jotak, men som du skriver: "hvis"....

Motoren vil yde mere end volvo vil sige god for på karrossen, og så bliver det ikke billigt længere.

Man kan da tage 2.0 udgaven fra en 850 turbo, og hvis man endelig vil, så skifte krumtap og plejlstænger og så har man en 2.3 i 2.0 forklædning.
Eller måske en lavtryksturbo med 2.5 l 193 hk motor, de kan da trimmes til ca. 350 hk med ændrede plejlstænger og større turbo og stadig se original ud.
Hvad er maks effekt der tillades i en 240 uanset motor?

Niels

Titel:
Moderator

200 i en 240 og 220 i en 260.

Jeg har en oversigt eet eller andet sted, hvor disse max effekter er opgivet. Der er også et max moment med.

Hvorfor der er forskel på 240 og 260 karrossen er mig en gåde da jeg ikke lige kan få øje på forskellen i karrossen. Måske Volvo har lidt modelpolitik med i spillet.

Citat slut.

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
200 i en 240 og 220 i en 260.

Jeg har en oversigt eet eller andet sted, hvor disse max effekter er opgivet. Der er også et max moment med.

Er det lige meget hvilken årgang 240 man bygger på, gælder 200 hk grænsen uanset hvilken model det er?
Man kan eks. finde en B5234T7 motor med eksakt 200 hk og 285 Nm fra en S60 eller V70. Vil en sådan sammenbygning så kunne blive synet og godkendt?
Hvad hvis man køber en bil der er godkendt i Sverige, vil det gøre det lettere at indregistrere den i Danmark eller er det ligemeget om den har været indregistreret i et andet land?

Niels

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time