Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 17:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Hejhej

Jeg har en Opel 2,0'er (110hk) med indsprøjtning. Der er et 65 mm spjæld på nu, men jeg skal have manifolden af for at pudse den op og jeg tænnkte om man kunne vinde noget ved at tilføje et spjæld mere??? Det ville så ligeledes være en 65mm... Det orginale spjældhul vil så blive svejset til og de 2 nye huller vil være overfor ndsugnins-rørene

Styringn vil være vha. ms og map.

Men kan det ikke oså blive for meget luft? den skal jo heller ikke være bovlam under 4000RPM

Har også tænk på at tage 2x50mm spjæld...

Håber i kan hjælpe mig!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

jo det bliver for meget, men det er en gange Ø 65 også til 110hk.... bilen kan nu sagtens komme til at køre for det! bare lav det og tag div. problemer derfra. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
I princippet er der ikke noget i vejen med det - men på et eller andet tidspunkt så hjælper det bare ikke mere - og så kan det komme ud på et.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Okay, tak for de hurtige svar!

Så i bund og grund er det bare skønne spildte kræfter ;) Ud over lyden :D Eller hvis den ligepludselig kommer til at yde 200HK :shock:

Iden var at få samme spjældstørrelse som hvis man 4x40mm spjældhuse, men hvis spjældene bliver for store vil det vel også påvirke tomgang og speeder-responce??

Det synes mig at forrekomme jeg har set en tabel for cm3 & ydelse?!? Eller ihvertfald noget lign.

AIT

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
40x4 enkelte er ikke det samme som at man skal op på et tilsvarende areal for at bruge en plenumindsugning lige så effektivt. Har noget at gøre med de pulser som det "kører" i.

En motor "bruger" et eller andet antal liter luft i minuttet - det afhænger af motorstørrelse, RPM, om den er med tryk, knast osv. - hvis spjældet er en begrænsende faktor pt., så vil det kunne give lidt at gå en størrelse eller to op i spjæld - men 65 mm. på en bil der laver 115 hk'er lyder i mine ører ikke som om det ligefrem er en prop.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Nej tror heller ikke den ligger som en begrænsning... Måske kan der opnåes bedre flow?? Men hvis det er så lidt at hente gider jeg ikke besværet ;)

Så bliver det bare MS og MAP :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
min har 187 sugehk på 60mm

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
min teori ville være at de to luftsrømme vil "støde sammen", men jeg ved at tyskerne tit gør det at de fjerner kanalerne de 2 bagerste kanaler fra en 3l. 12v 6cyl indsugningsmanifold, det flower meget bedre og har lidt større spjæld, samtidig skulle det kunne lade sig gøre at få det originale indsprøjtning til at køre med en mængdemåler fra bmw 630, som ligeledes er en anelse større. hvis motoren ikke er født med sprøjt skal du samtidig fined et udstødningmanifold fra en bil med indsprøjtning, da det flower LANGT bedre end det til karburator, nogle siger at det er tilstrækkeligt op til 180 hk, og den motor vi piller ved kører perfekt med det (ca 160-170hk) held og lykke med projektet.

www.slavteren.tk

Titel:
Okay... jeg er hoppet fra iden igen da det vist kun er ekstra arbejde ;)
Slavter kan du ikke fortælle mere om den maskine??

HVordan er det med knasten? Er den ikke rimelig bøvlet at skifte???

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
ikke ud over at du skal ha toppen af, og husk at hvis du planer toppen ret meget skal du hen og lave en manuel kædestrammer. hvis du alligevel skal ha skiftet knasten, så husk at smide nogle mekaniske løftere i. hvis du er trænet kan du sagtens rive toppen af og på igen på pænt under en time... :evil: havde lidt problemer med planet top og hydraulisk kæde strammer på ascona-maskinen... Der er ikke så meget at sige om den maskine, ud over at det er en fantastisk manskine at tune på. og lyden er et helt kapittel for sig når den får et par webere at suge igennem. Så er der altså creme i bukserne...
hvis du smider mig en mail kan du da sagtens få lidt specs på maskinen, min addr. står på min hp.

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time