Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 16:57

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 jun 2005, 13:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Javel så - nu har jeg fået min Rotrex centrifugalkompressor (i ved, dem der nærmest er den kolde side af en turbo med et remhjul på i stedet for udstødningsturbinen) hjem, og går så småt og lurer på hvordan det skal monteres.

Bilen det skal på er en Jetta 16V (i al væsentlighed er den ude foran magen til en Golf 2 16V). Plads skal jeg nok finde ud af - laderen er ikke vildt stor, og jeg har set en del billeder af at det KAN lade sig gøre at sætte den f.eks. under generatoren.

Anyway - mit spørgsmål går mere på placering af gasspjældet - up- eller downstream fra laderen?
Nemmest er naturligvis downstream - for så lader jeg bare gasspjældet sidde hvor det er, og så er den skid jo sådan set slået.
Men fra en kammerat der har nørklet med en BMW E30 med Rotrex ved jeg at uden en recirkulerende BOV der har en pæn kapacitet, så bliver man bindegal af at køre med det setup ved delgas - det larmer hele tiden fordi kompressoren flytter mere luft end der kan bruges.
Med en recirkulerende BOV er man ude om larmen, men det er vel lidt småt med fordelene alligevel (ud over at rørføringen er noget nemmere).

Nogen der har lidt gode bud på hvad der er smart og hvorfor? Har søgt nettet tyndt uden at få rigtigt gode bud - og da særligt amerikanerne, der jo er glade for kompressorer, har det med at bruge kompressorer af positive displacement-typen (f.eks. Eaton og andre Roots varianter) er det svært at overskue præcis hvilke problemer det giver med en centrifugalkompressor der trods alt fungerer på en lidt anden måde.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2005, 17:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
bag laderen, dvs. på tryksiden! ellers kan det let gå galt med pakdåsen. MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jun 2005, 17:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
lqs skrev:
bag laderen, dvs. på tryksiden! ellers kan det let gå galt med pakdåsen. MVH. søren


Takker - fandt selv at du tidligere har skrevet det - men efter yderligere research så jeg at Rotrex selv angiver det mest optimale som at sætte spjældet før kompressoren. Undrer mig lidt.

Men da jeg har BOV osv. til rådighed, så regner jeg med at lade spjældet sidde hvor det er - og så ellers sætte det op med en BOV som det er Rotrex' 2. anbefaling.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team