blyfri 95 vs. rød oktan 98??

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

blyfri 95 vs. rød oktan 98??

#1 Indlæg af s@g »

Min bil kan køre på blyfri 95, hvis bare tænding står 6gr før top! Ellers hedder det rød oktan 98(data siger 97) hvis tænding er 10gr. Hvorfor denne forskel i tænding og oktantal?? Hva nu hvis jeg kører på blyfri 98 eller rød 95?? Kan nogen gi mig en forklaring? :? Det er en Sierra 2,0 OHC.
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

er det en standard 2.0OHC? med hvilken motorstyrring? hvad er det du undre dig over i forbindelse med oktantal og fortænding? forstår ikke rigtigt dit spørgsmål! måske fordi jeg er s ø v n i g! MVH. søren
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#3 Indlæg af s@g »

Det er en OHC karb med ESC II motorstyring. Det jeg undrer mig over er, hvorfor den kører den ska ændres i tænding, hvis den ska ha oktan 98? Og hva så hvis jeg vil køre på blyfri 98? Eller oktan 95(rød)? Hvordan ska tændingen så stå?? Og hvorfor??
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#4 Indlæg af Havneren »

Blyfri eller ej - Det skulle ikke have indvirkning på din tænding. Blyen har jo en smørrende egenskab som ældre motorer havde brug for i deres ventil system. I dag har andre ting jo så overtaget og man har ændret materialerne i motorerne.

Det du spørger om er hvorfor en 98 oktan kan klare en større avancering end 95 oktan inden den tændingsbanker, ikke?
s@g
Mester Medlem
Indlæg: 621
Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg

#5 Indlæg af s@g »

Syns bare ik den banker de par gange jeg har prøvet blyfri 98! Som jeg forstår det nu: hvis jeg hælder 95 på (alm ell blyfri) ska den tænde på 6gr og hvis jeg hælder 98 på ska den tænde på 10gr?

Altså er det oktantallet der bestemmer tændingtidspunkt?!?

Det vil så igen sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#6 Indlæg af mh »

s@g skrev:Det vil så sige at jeg kan køre på både alm eller blyfri med oktan 95 eller 98 når bare tændingstidspunktet er justeret derefter?


præcis oktan tallet angiver jo tændvilligheden på benzinen og derfor er man jo nød til at justere tændingen så man har mest udnyttelse af benzinen (og undgår tændingsbanken) hvis din bil SKAL kører med blyholdig benzin kan man godt kører på blyfri men du skal ca. hver 3. gang tanke en med bly så dine ventiler ikke går til... (bly'et i benzinen bruges til at smøre dine ventilstammer/styr...)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Pas på med bly benzin hvis du har lamdasonde i... Faktisk er blyholdig benzin så BANLYST.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#9 Indlæg af HenrikGM »

Eet spørgsmål melder sig:

Hvor dælen er det i skaffer bensin med bly i henne?
:shock: :shock:

Bly har været ude af markedet i guve hvor mange år, så hvor er det mon lige i finder det bly henne?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Hvad mon det er der ødelægger sonderne i bly benzin?
Besvar