Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:06

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 15:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay, kan en standard Map sensor bruges? For så kan jeg vel bare bruge den som sidder på motoren som er i nu (b230k).. Hvad med næste søndag, er det muligt jeg kan kigge forbi der? der er nok nemmere at forstå det når man har set systemet i virkeligheden.. Skriv evt. en privat besked hvis vi skal aftale nærmere ang. det at jeg kigger forbi.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 15:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Volvo-Dennis skrev:
Okay, kan en standard Map sensor bruges? For så kan jeg vel bare bruge den som sidder på motoren som er i nu (b230k).. Hvad med næste søndag, er det muligt jeg kan kigge forbi der? der er nok nemmere at forstå det når man har set systemet i virkeligheden.. Skriv evt. en privat besked hvis vi skal aftale nærmere ang. det at jeg kigger forbi.

Map sensoren er indbygget i MS, så det eneste du behøver er en lille ombygning af fordeleren, Modulet har du i forvejen fra motoren.

Crank trigger udgaven er et lækkert alternativ, men der ikke mange muligheder på en b230 motor. Uden man skal til at modeficere svingnings dæmper, eller skjoldet over tandremmen. der er mindre end 2,5 mm og ingen centrering på svingningsdæmperen.
På en b 23 motor ser det lidt nemmere ud da det er et separat narv med løse remskiver, der er boltet sammen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 15:56 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
>>>MortenVJ>>> OK! Så er det jo faktisk meget få dele man skal have fat i! Kan man ikke bare få fat i remskiven fra en B23'er så? det passer vel over uden problemer?.. Hvis man skal lave crank trigger ud af remskiven fra en B23, skal det stykke plade så bare svejses på, eller boltes på?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 17:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Desværre passer det nok ikke lige over remhjulene.
Da selv eftermarkeds aluhjul har forskelligt varenr.
Kører selv med en b230 med crank trigger, men valgte en modeficeret hall fra en strømfordeler, og en 1,5 mm tyk plade, der var skruet fast i den solide del af vibrationddæmperen, og skruerne blev derefter sikret med en svejseklat. Men selv om jeg brugte undersænkede skruer, så tog den lidt af skjoldet.
Henriks model kræver et lidt kraftigere materiale da den trigget på periferien, eller i det lodrette plan, min trigger i det vandrette. som jeg har set det, har dog aldrig set hans trigger opsætning på en b23 motor.
Et billede vilde være helt fint, da jeg selv er ved at bygge en b23 variant.
En låst fordeler virker helt fint, en cranktrigger er lidt mere præsis.
Fordelen med en cranktrigger er at man kan bruge fordeleren som nødsystem.
Min første tanke da jeg byggede sparkdelen på.
Hvis jeg ikke kunne få det til at virke så kunne jeg altid bygge tilbage
Det har ikke været nødvendigt endnu.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 17:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Okay, der er nogle forskellige måder at gøre det på kan jeg se. Har du et billede af hvordan du har sat det sammen nede på krumtappen?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er to
det første blev ændret til 60 grader lukket og 120 grader åbent, istedet for det du ser her.
Billede
Hall giverren er modeficeret, magneten flyttet, og en ekstra magnet er tilføjet.
Billed 2 viser det monteret
Billede
Det har en del side kast, og højdekast, men det er underordnet grundet sensorens opbygning.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 18:42 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Tak for det! Er det bare hall-giveren fra en b230a fordeler du har lavet om, eller er det stort set lige gyldigt hvilken bil den kommer fra?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 19:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Min giver kommer fra en Saab 900, men den har samme nr som en volvo.
Egentlig er det ligegyldigt da alle strømfordeler monterede Hall givere har samme virkemåde.
Ser magneten, kan ikke se den grundet blænden.
Stikket til hall giveren passede ikke, og så slagtede jeg en Vag fordeler
for stikkets skyld, sensoren var mindre ombygnings venlig.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 20:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ok! Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre. Jeg får lige fundet ud af noget med det MS :D

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 maj 2005, 20:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Volvo-Dennis skrev:
Ok! Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre. Jeg får lige fundet ud af noget med det MS :D


Der er vel nok til et par afteners læsning eller XX. :lol:

Du dropper vel relativt snart karburatorene, når du ser fordelene ved benzindelen, ift, nogle relativt dumme analoge karburatorer.
Men så kører ruletten, og hvor skal man stoppe :wink:

Her er et link til en samling links, som forhåbentlig vokser sig større.
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.php?t=12751

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team