Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 16:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Er der et klogt hovede herinde som lige har et godt råd.. Jeg er ved at "bygge" en motor til min go'e gamle 240.. Det er en 2.3'er (B230A) der bliver sat to dobbelte dellorto karburatorer på og en del andet guf.. tændingssystemet er en strømfordeler med hall-giver og mekanisk tændingsavancering.. Altså vakuum og centrifugalreguleret og en lille slange til indsugningen.
Spørgsmålet lyder på hvor den vakuum slange fra strømfordeleren skal sidde, for den skulle gerne sidde lige efter gasspjældet på karburatoren, for at der kommer det rigtige sug til vakuumdåsen på strømfordeleren. Men det er sådan at jeg ikke har fået karburatorerne endnu, så ved ikke om der sidder en lille studs på en af dem, eller dem begge hvor den slange kan sættes på.. Har spurgt en del kolleger osv og enten ved folk det ikke eller så siger de om man ikke bare kan undlade at sætte den på.. Men det går ikke, for så vil den jo begynde at tændingsbanke, da den ikke kan stille tændingen senere i dellastområdet..
Er der ikke en herinde som kører med webere eller dellorto'er på sin bil som ved lidt om det her? For skidtet skal jo gå rigtigt!

Mvh. Dennis

På forhånd tak!!!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vestjylland
hej Dennis..

hvis den studs mangler er det så ikke bare at fabrikere en..

hvis du borer et passende hul, skærer gevind, og så borer hul igennem en pistol skrue eller har en slangestuds kan du sætte slangen på den..

og hvis lortet ikke duer sætter du bare en skrue i sammen med noget gevind sikring og så er dine kaburatore tætte igen..

med volvo hilsen Morten og Martin

Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848

Titel:
DEt er ikke noget man bare lige borer hul i.. den studs skal sidde et helt specielt sted for at der er det rigtige sug. Men nogle siger at der "måske, vidst nok" er nogle sådanne studse på Dellorto'er, men derimod ikke på Weber? Det er noget forvirrende.. Men det er så "heldigvis" dellorto'er jeg får! Men det skal jo også spille optimalt, så jeg må betale mig fra at få den trimmet et eller andet sted i landet.. Lortet skal jo bare du ;-)

En volvo-hilsen herfra også! Døjer du forresten stadig med din tænding?

Dennis

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Uanset om du så sætter den "rigtigt" (hvilket der sådan set ikke er noget der hedder, for den skal bare have vakuum og det er ens over hele manifolden), så er chancen for at vakuumet passer perfekt til den dåse der er på strømfordeleren, samt at det i øvrigt passer med den avanceringskurve det giver sammen med centrifugalavanceret - meget lille.

Selve opkoblingen er der ikke meget hokus-pokus i - to studser i manifolden - enten på 1 og 4, eller 2 og 3, og så er du et langt stykke af vejen. Evt. kan du koble alle 4 cylindre sammen for et mere jævnt vakuum.

Men det er det mindste problem...

De fleste dropper vakuumavancering når de kører med karburatorer af den slags, og nøjes med mekanisk - evt. modificeres den mekaniske lidt - men det er ikke ret nemt.
Velkommen til den fagre nye verden med elektroniske systemer der kan programmeres ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Okay, oven i hver insugningsmanifold sidder der godt nok en lille forskruning, 4 ialt selvfølgelig... (på cyl. 4 sidder der en studs til bremseforstærker og de andre er blændet af..) Så hvis man tog noget slange og satte på 2'eren og 3'eren og så et lille t-stykke og så til strømdordeleren, så skulle det køre nogenlunde? Jeg har bare hørt at den metode ikke duede, for studsen SKULLE sidde i karburatoren.. Men jeg prøver det her!! Ved du forresten hvad en indkøring på rullefelt af de karburatorer ca. vil koste?

[/img]

Vedhæftede filer:
Filkommentar: Den ene manifold..
Billede 005_2.jpg
Billede 005_2.jpg [ 15.57 KiB | Vist 1455 gange ]

Titel:
Mester Medlem

Volvo-Dennis skrev:
Okay, oven i hver insugningsmanifold sidder der godt nok en lille forskruning, 4 ialt selvfølgelig... (på cyl. 4 sidder der en studs til bremseforstærker og de andre er blændet af..) Så hvis man tog noget slange og satte på 2'eren og 3'eren og så et lille t-stykke og så til strømdordeleren, så skulle det køre nogenlunde? Jeg har bare hørt at den metode ikke duede, for studsen SKULLE sidde i karburatoren.. Men jeg prøver det her!! Ved du forresten hvad en indkøring på rullefelt af de karburatorer ca. vil koste?

Ingen anelse om pris på rulning, men få fat i nogen der ved noget om det - særligt om tændingsdelen for det er ikke så nemt at modificere så det gør noget.

Det der med at den skal sidde i karb'en er noget fis - hvorfor? Kig på den oprindelige tilslutning - den sidder på motorsiden af spjældet i karb'en - længere er den såmænd ikke.

Men ja, at hooke den op til 2 og 3'eren på den måde er ikke helt skævt. Evt. kan du indbygge en forsnævring f.eks. ved hjælp af en kontaktdyse til en MIG svejseværk (ca. 1 mm. - så kan du bore op derfra), og måske et benzinfilter for at udjævne pulserne. Det er trial and error.
Men du kan sagtens høre i tomgang om du har et ujævnt vakuum - du vil høre sådan en klikken fra strømfordeleren - det er fordi avanceringsmekanismen hele tiden bliver aktiveret og deaktiveret - det giver lidt lyd :-). Prøv evt. først med vakuum kun fra en cylinder og uden forsnævringer osv. - så kan du sikkert høre det.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syddjurs
Okay, det er da til at finde ud af så!! Men undskyld jeg måske spørger lidt dumt, men hvad er det for en forsnævning du snakker om man kan indbygge? Og hvad er den til? er det en indsnævring som også bare skal sættes imellem på slangen til fordeleren?.. var det for at begrænse eller "udjævne" suget?

Tak fordi du lige vil tage dig tid til at hjælpe ;-)

Titel:
Mester Medlem

Forsnævringen kan både udjævne og begrænse suget - deraf finten med at det er trial and error.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel: Dellorto..
Nyt Medlem

Geografisk sted: Mors/ Jyland
jeg køre selv med Dellorto og på den ene af de to sidder en lille studs lige til at sætte slangen på...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vestjylland
Hej igen du.

Tændingen er blevet bedre efter vi har pillet-rodet-raget ved det, men jeg aner snerten af tændingsbanken ved høje omdr. i 3-4-5 gear så en perfekt indstilling ville være at foretrække.

Mvh Morten

Volvo for life

-Volvo 855 T5 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=276354
-Volvo 240 turbo --Nu med B23ET--
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=34308
-Volvo PV 544 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=328848

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time