Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
well da jeg nu har skildt min motor af (lettere renovering samt maling kom jeg i tanke om en polak jeg engang skrev lidt med der ævlede om at man godt kunne fjerne nogle gram uden andet end positiv effekt da svinghjul er lettere overdimentioneret..

men mit spørgsmål er så hvor meget har i fjernet fra jeres svinghjul og hvad affekt har det givet?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Here we go again.Der er lige så mange meninger som der er folk der læser dette.
MVH Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja det ved jeg godt og regner derofr heller ikke med at kunne få et konkret svar da det jo er forskelligt fra bil til bil og alt efter hvad man vil ha... men gad vide om det var helt i skoven at starte med at dreje 750 gram af?

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
mener jeg læste på PP´s indfo sider at det kan anbefales ikke at fjerne mere end 10%.. men tag et kik på svinghjulet, det kan være at der er nogle dele der kan undværes :wink: . jeg har også fjernet noget på min, og jeg har også det problem at der er ikke nogle der kan fortælle mig hvor meget jeg kan fjerne.. så jeg har fjernet en ring der er på bagsiden af svinghjulet.. (den er til at bore i når der afballanceres. mener jeg) og så er der fjernet 3mm på ydersiden af den. alt i alt ca 1,5 kg.. og svinghjulet vejer ca 14kg i alt.. men der er mange meninger om det

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
grydesvamp skrev:
hvor meget har i fjernet fra jeres svinghjul og hvad affekt har det givet?

Problemet er den effekt det giver, hvis man fjerner bare en lille bitte smule for meget... :twisted:

Men korrekt udført vil et afdrejet svinghjul få et væsentligt mindre inertimoment, og dette vil betyde at motoren hurtigere vil kunne komme op i omdrejninger.
Det vil dog også gøre det sværere at få en rolig tomgang.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja er som sagt også ude efter en mere omdrejningsvillig bil da jeg ikke regner min bil for at være en motorvejs ræser men en gadekrydsraket.. dvs 0-120 og så ik rigtig mere..

Titel:
Mit svinghjul vejede vist 6kg og vejer nu 1,5kg mindre. Den er blevet meget hurtigere til at tage vindinger, men man kan godt mærke at jeg har mistet noget moment. Jeg har ikke noget problem med at den står for højt i tomgang og motoren er stadig meget rolig. Det skal lige sides at det er afbalanceret til ca. 10.000omdr.

Men man skal passe meget på med at fjerne materiale på svinhjulet, da du får kappet benene af, hvis svinhjulet sprænges ved 7000omdr.... :shock:

Titel:
Mit vil ende på 4,2 kg (standard ca. 6-7kg)
Jeg har talt med andre, som har gjort det samme på netop samme bil og de fortæller:
1) bilen har lettere ved at gå i stå. Forstået på den måde, at det kræver lidt tilvænning, når man sætter igang. Men det er bare at lære det :wink:
2) bilen har lettere ved at tabe fart og holde fart (mere påvirkelig over for f.eks. bakker og vind).
3) Det kan have en mere urolig tomgang, dog ikke nævneværdig på min type bil.

-Så kan der selvfølgelig være det skrækscenarie vedr. et eksploderet svinghjul :shock:

Men bortset fra det, vil det ikke afholde mig fra at gøre det!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Jeg er gået fra ca 7kg til 5.5kg uden problemer.

Problemerne med det har været svær tomgang og lidt mere emsig koblingspunkt.

Den med at den bliver mere følsom overfor bakker og modvind tror jeg sku vi skal længere ud på landet med. Det er trods at forbrændingen i motoren der driver bilen fremad og ikke svinghjulets manglende 1.5kg efter letningen

Titel:
NMB1022 skrev:
Den med at den bliver mere følsom overfor bakker og modvind tror jeg sku vi skal længere ud på landet med. Det er trods at forbrændingen i motoren der driver bilen fremad og ikke svinghjulets manglende 1.5kg efter letningen

Teoretisk set er det, jeg siger jo korrekt. Man fjerner jo en del af energilagering fra svinghjulet.
Det er ikke fordi jeg vil starte en diskussion, men prøv at læse om inertimomentet, der er det beskrevet meget godt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time