Turbo på BMW E28 ( 525i)
Redaktør: Moderatorer
-
Gæst
Turbo på BMW E28 ( 525i)
Nogle der har nogle erfaringer med det, da jeg er ved at købe turbo til min egen, og gerne ville vide om nogle herinde fra, har nogle erfaringer.
Det er btw. en M30 motor der ligger i den.
Bilen har desværre kørt 269k , men har det noget at sige, hvis ladetrykket er lavt nok el. hvad skulle man ændre på motoren, hvis ladetrykket skulle være større (Forstået i den bane jeg tænker, hvis det kan lade sig gøre), selvom det ikke er min interesse lige pt.
Turbo'en er en Garret M24 BCC1 samt. ret stor intercooler, hvis det skulle noget ved lavt ladetryk.
Det er btw. en M30 motor der ligger i den.
Bilen har desværre kørt 269k , men har det noget at sige, hvis ladetrykket er lavt nok el. hvad skulle man ændre på motoren, hvis ladetrykket skulle være større (Forstået i den bane jeg tænker, hvis det kan lade sig gøre), selvom det ikke er min interesse lige pt.
Turbo'en er en Garret M24 BCC1 samt. ret stor intercooler, hvis det skulle noget ved lavt ladetryk.
- grydesvamp
- Mester Medlem
- Indlæg: 2537
- Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
- Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg ved så meget at det ikke er den ideelle motor at bygge en turbo på.
For det første er den meget højtkomprimeret, og har tendens til at tændings banke, som standart.
Bunden er nærmest uopslidelig, svagheden ligger i topstykket, specielt ventilstyrene.
Hvis jeg skulde lave såddan et projekt så vilde jeg lave en motor der svarede til dem der lå i 745 fra midfirserne, dvs bunden af motoren.
eller finde en 3,5l blok efter 89, og kopiere Anders koldstrups bi turbo- lavtryks koncept, da de trækker meget overbevisene.
MVH
Morten
For det første er den meget højtkomprimeret, og har tendens til at tændings banke, som standart.
Bunden er nærmest uopslidelig, svagheden ligger i topstykket, specielt ventilstyrene.
Hvis jeg skulde lave såddan et projekt så vilde jeg lave en motor der svarede til dem der lå i 745 fra midfirserne, dvs bunden af motoren.
eller finde en 3,5l blok efter 89, og kopiere Anders koldstrups bi turbo- lavtryks koncept, da de trækker meget overbevisene.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Mini
- Nyt Medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 11 maj 2005, 17:53
Kan du forklare lidt mere mht. tingene, for ham jeg havde planer om at købe det af, hans ven kører rundt med samme kit på en 325'er, og den har gået 85k med det, uden problemer, så derfor forstår jeg det ikke rigtigt.
Mener du jeg kan tage bunden fra en 745, ændre topstykke og ventiler, og så sætte det sammen, og ned i 525'eren?
Jeg har andet topstykke til at ligge, som der evt. kunne laves noget ved, men havde håbet på det kunne lade sig gøre, med et mindre lade tryk, så man så efterhånden kunne finde ud af hvad man ville.
Btw. ham der havde samme kit, kører med et ladetryk der siger 1,5 bar, men hvad har han mon så gjort (Hvad du tror), så det har kunnet lade sig gøre?
Prøver ikke gøre mig klog på noget, prøver bare at forstå tingene
Mener du jeg kan tage bunden fra en 745, ændre topstykke og ventiler, og så sætte det sammen, og ned i 525'eren?
Jeg har andet topstykke til at ligge, som der evt. kunne laves noget ved, men havde håbet på det kunne lade sig gøre, med et mindre lade tryk, så man så efterhånden kunne finde ud af hvad man ville.
Btw. ham der havde samme kit, kører med et ladetryk der siger 1,5 bar, men hvad har han mon så gjort (Hvad du tror), så det har kunnet lade sig gøre?
Prøver ikke gøre mig klog på noget, prøver bare at forstå tingene
BMW Mpower
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er så her at modelforvirringen spiller ind.
En E28 525 er født med en m 20 motor. aka den store blok.
Jeg overså at du skrev M30 motor. Hvilket er den lille blok, og findes først i E 30 modellen, og har kun været monteret i E 28 som 2 liters.
De samme regler mht slid gælder stadig.
Men 1,5 bar i tryk kræver en kompressions sænkning uanset motormodel.
MVH
Morten
En E28 525 er født med en m 20 motor. aka den store blok.
Jeg overså at du skrev M30 motor. Hvilket er den lille blok, og findes først i E 30 modellen, og har kun været monteret i E 28 som 2 liters.
De samme regler mht slid gælder stadig.
Men 1,5 bar i tryk kræver en kompressions sænkning uanset motormodel.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Mini
- Nyt Medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 11 maj 2005, 17:53
Nu er jeg slet ikke med.
Har fået af vide at flere nu, at den blok jeg har i bilen, er en 150hestes
30 blok, og M20 blokken er på 171hk, og det turbokit jeg har kigget på, er til M30. Finder lige et billed af motoren, selvom du nok er sikker i din sag, hvilket jeg på en måde håber du ikke har, for så er jeg da lost.
Har fået af vide at flere nu, at den blok jeg har i bilen, er en 150hestes
30 blok, og M20 blokken er på 171hk, og det turbokit jeg har kigget på, er til M30. Finder lige et billed af motoren, selvom du nok er sikker i din sag, hvilket jeg på en måde håber du ikke har, for så er jeg da lost.
BMW Mpower
-
Mini
- Nyt Medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 11 maj 2005, 17:53
http://tewak.dk/gallery/?gal=2&pic=2
Der er billedet af min motor, som blev taget inden jeg købte bilen.
Der er billedet af min motor, som blev taget inden jeg købte bilen.
BMW Mpower
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er stensikkert en 150 hk m 20 motor, og den har intet tilfælles med M30 motoren, udover volumen.
M30 findes som 2,0-2,5- 2,7( eta motoren) l
M20 2,5-2,8-3,0-3.2-3,5 l
2,7 l eta motoren findes også i e 28 modellen, men din er 100% en m 20 motor.
Dem du har talt med har været meget unge, eller ikke haft meget forstand på de Ældre BMW er.
MVH
Morten
M30 findes som 2,0-2,5- 2,7( eta motoren) l
M20 2,5-2,8-3,0-3.2-3,5 l
2,7 l eta motoren findes også i e 28 modellen, men din er 100% en m 20 motor.
Dem du har talt med har været meget unge, eller ikke haft meget forstand på de Ældre BMW er.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Mini
- Nyt Medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 11 maj 2005, 17:53