Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
Hmm.. De 20% er vel af hensyn til T&S - Jeg mener ikke det har noget som helst at gøre med SBI.. I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..

Med mindre har du penge nok og gode kontakter..

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:
Hmm.. De 20% er vel af hensyn til T&S - Jeg mener ikke det har noget som helst at gøre med SBI.. I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..

Er det ikke omvendt 8) ????
Du kan altid få synet og godkendt, hvis effektforøgelsen ikke overstiger 20%.
Men bilen kan sagtens skifte identitet, uden at tune motoren. Det fik jeg da at vide af den tolder, som stoppede mig ved Padborg grænse mandag aften.... :twisted: .

Att Morten V J: Så vidt jeg husker, er det netop IKKE slået fast med syvtommersøm, at chiptuning er ulovligt???????

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Senest rettet af Transitfar 27 apr 2005, 17:08, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Them
@ Transitfar, mener 100% det er som jeg har skrevet.. Tror T&S er mere eller mindre ligeglade med feks en knast.. Som i princippet er ulovlig ved SBI - Sådan en bandit kan så bare heldigvis ikke ses ;)

Sakset fra http://www.peugeot.dk/services/AfterSal ... 650297ca62

Citat:
Nutidens motorer er fyldt med elektronik og derfor er det muligt at gøre dem ekstra kraftfulde ved at ændre dem elektronisk. Det gør bilen ekstra hurtig at køre, men til gengæld mister man også reklamationsretten – og måske mere end det. Derfor skal du tænke dig godt om først.

Kravene til mindre forbrug og mindre forurening står øverst på ”ønskelisten”, hvorfor dagens biler alle er styret af elektronik. Dette gør sig gældende for både benzin og dieselbiler. Og fabrikkerne bruger milliarder af kroner i udvikling for at sikre at begge krav tilgodeses optimalt, samtidig med at motorernes holdbarhed og levetid udbygges.

Reklamationsretten bortfalder
For hver hestekraft der trækkes ud over standard, stiger belastnings- og temperaturpåvirkningerne voldsomt i bilens drivlinie etc. På samme måde påvirkes levetiden tilsvarende i negativ retning, hvorfor reklamationsretten naturligvis bortfalder. Dertil skal det nævnes, at ændringer i bilens motorstyring bliver lagret i motorstyreboksens hukommelse og ved tvivl kan Peugeots laboratorium afgøre sagen.

Nummerpladerne er i fare
Som nævnt bruger bilfabrikkerne milliarder af kroner på at sikre et lavt forbrug, lav forurening og lang levetid. Det er disse ting bilerne er standardtypegodkendt efter, og dermed er det garantien for at de lever op til lovens krav.
Det er en balance at opfylde de strenge forureningskrav, og ”pilles” der blot en smule i tændingen eller indsprøjtningen, går det galt. Bilen opfylder ikke længere standardtypegodkendelsen og med det lovens krav. Dermed er nummerpladerne i fare hvis politiet skulle få lyst til at kigge nærmere på bilen.

Det er sjovt at få mere kraft ud af motoren, og det er muligt, men det er på helt eget ansvar, og konsekvenserne er så store at det må frarådes på det kraftigste!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time