Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 05:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Så vidt jeg kan se, så står der i overskriften at motoren er en 1,8T???
Betyder det så ikke, at mandens bil er født, synet og godkendt med turbo, og så kan han vel bare gå igang???
Hvor mange HK er det, at Havneren har fået ud af sin Golf 1,8T??

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 07:35 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 492
Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Det skulle ikke være et problem at få den synet.. Jeg har lavet en del med over 200hk som er blevet synet uden problemer.. du kan evt. pille stikket af 3vejsventilen, så kører den kun med ca 0,4bar i tryk...

_________________
Mvh Jesper
Jb coolers
Tlf: 60743564

!!! Ny Msn adresse!!!


Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 19:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
bemærk at manden spørger om det er lovligt.... ikke om det måske kan synes. det er oftest slet ikke det samme! tuning af så ny en bil er forbundet med meget store udgifter, hvis det skal være lovligt.....MVH. søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 apr 2005, 20:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
magongiflex skrev:
jeg har læst at det skulle være lovligt at forøge effekten.

magongiflex skrev:
her er der tale om bytning af turbo/ intercooler

Hej Søren.. :wink:
Ja, nærlæsning er helt sikkert en god ting...... :lol: :lol:
Jeg vil umiddelbart tro, at han nemt vil kunne øge effekten med de lovlige 20 procent.
Jeg tror også, at han "knapt så nemt" kan øge effekten en del mere end de lovlige 20%, uden at nogensomhelst vil have en jordisk chance for at opdage nogetsomhelst ulovligt.

VH Lars.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 20:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Der er nogen der er meget fikserede på 20% grænsen herinde.
Og det er rigtigt at op til 1986 er det den grænse der gælder.
Efter 86 strammede de reglerne, Mht forurenings krav.
Dvs man ikke umiddelbart kan få lov til at fjerne sit egr system, og Luftopvarmning mm.
Efter 1990 hvor katalysatoren blev indført, er det i realiteten fuldstop for alle Hjemmetunere/fuskere, Da hvis man vil have en lovlig bil, cå skal den certificeres, således at den ikke forurener mere en de gældene krav der er til bilen. Dette er givet af bilens registrerings dato dvs den første indregistrering.
Dette betyder at enhver ændring fra luftindtaget til og med katalysatoren, er ulovlig medmindre det er et komplet certificeret tunings kit.
Hvis denne ombygning overstiger de 20 % i effekt forøgelse, så kommer 20 % reglen ind i billedet, og man kan få problemer med Biltilsynet grundet for svage bremser/ undervogn, og karosseri.
Der næst er der Told og skvat der kunne finde på at se ombygningen som et identitets skift, og kræve en afgifts betaling.

Derfor valgte jeg en motorstæk og en topmodel indregistreret i 1981, for at lovligt at kunne montere en original turbomotor af senere årgang i.
Er den så lovlig i dag ja mht emmisionskraven så er der ingen problemer. Effekt mæssigt er der et problem, da den overstiger de 20% som den står nu, men et tryk på en knap og den er fuld ud lovlig.
Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse.

Skrevet af en der er totalt uforstående overfor de kombinerede emmisionskrav, og ombygningsmuligheder der findes i DK.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 21:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse

Jeg er faktisk ret sikker på, at Havnerens golf er synet og godkendt med effektforøgelsen, men nok om det... :wink:
Hovedsagen er, at "vi" mangler en første reg.dato for magongiflex´s bil.

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 21:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:
Havnerens tilfælde var meget specielt, men den er ulovlig i dag da han helt sikkert overstiger de 20% i effektforøgelse

Jeg er faktisk ret sikker på, at Havnerens golf er synet og godkendt med effektforøgelsen, men nok om det... :wink:
Hovedsagen er, at "vi" mangler en første reg.dato for magongiflex´s bil.

En original 1,8t 20v, i en golf 4 Jeg mener at den er efter 1990 Ret mig hvis jeg er forkert på den.
Ja Havnerens er synet og godkendt med turbo, Men siden hen er der kommet MS og meget større dyser på, og Gud ved hvilke andre ting.
Så jeg vil gætte på at den er lige så pisse ulovlig som min, og 99% af alle turbo tunede biler der figurere på denne side.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 22:05 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lige en sidebemærkning:

Havnerens bil er skam synet med både de væsentligt større dyser end originalt, og Megasquirt monteret(nok eneste grund til det lykkedes at komme igennem "sniffertesten").

Nu er visse ting jo justerbare, ligesom software er (som navnet antyder) en blød og bøjelig ting. Men stumperne sad skam i bilen da den blev synet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 22:27 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Lige en sidebemærkning:

Havnerens bil er skam synet med både de væsentligt større dyser end originalt, og Megasquirt monteret(nok eneste grund til det lykkedes at komme igennem "sniffertesten").

Nu er visse ting jo justerbare, ligesom software er (som navnet antyder) en blød og bøjelig ting. Men stumperne sad skam i bilen da den blev synet.

Men det gør den stadig ikke mere Lovlig end en chiptunet 1,8 20v eller min, eller din projekt motor med 250 Hk.
Ændring af software er en herlig funktion, specielt hvis det kan foregå med en kontakt, men det gør det stadig ikke lovligt. Desværre. :evil:

Men nok om det, problemet viser sig om 6 måneder for mit vedkommende, eller hvis jeg bliver stoppet før det tidspunkt hvis politiet ikke kan fatte at en Gl 264 kan køre fra den Turbo gti BMW porche ferrari.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2005, 22:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 482
Geografisk sted: Nordvestjylland
Jeg mener der findes et upgrade kit til 1.8 20v motoren til vag bilerne, som er godkendt af TUV, mener det var et 225hk upgrade??(noget med en Audi TT motor konventering.. men det er ikke sikkert jeg husker rigtig :?

Spørg evt ejeren af www.20v.dk om han har nogle lovlige upgrades

Jeg har skimtet siden igennem, og kan ikke lige finde noget info om det er tuv godkendt, men priserne på hans "stumper" syntes jeg er meget fair.

Skal dog lige siges jeg ikke kender noget til firmaet, eller deres produkter :wink:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team