Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 15:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 apr 2005, 13:47 
Hejsa jeg har et spørgsmål vedrørende tuning af min G4 1.8t. jeg har læst at det skulle være lovligt at forøge effekten. men hvad siger syns drengene ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 13:50 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
alt er lovligt op til 20%. Derefter bliver det lidt mere kompliceret men ikke umuligt. Men ellers hvis nogen har et link til færdselsstyrelsens stof... Folks?

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 14:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Uddrag om regler for tuning.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.

og det direkte link
http://www.fstyr.dk/sw23095.asp

Ud fra dette er det totalt ulovligt at montere selv et luftfilter med en anden konstruktion, med mindre det er godkendt til bilen.

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Senest rettet af Morten VJ 25 apr 2005, 14:06, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 apr 2005, 14:06 
Ved tuning af den originale motor type (det skal nødvendigvis ikke være den der lå i bilen) er der ikke tale om identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig ombygning, gælder 20% reglen."
Dette betyder i hovedtræk at hvis du udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtarp, motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype


Top
  
 
Indlæg: 25 apr 2005, 14:08 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
magongiflex skrev:
Ved tuning af den originale motor type (det skal nødvendigvis ikke være den der lå i bilen) er der ikke tale om identitetstab og du kan derfor tune den uden begrænsninger. Der er dog et "men" i reglerne og den er at "Hvis tuningen har karakter af en egentlig ombygning, gælder 20% reglen."
Dette betyder i hovedtræk at hvis du udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtarp, motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype


++++ For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

som morten skrev

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 14:09 
netop med min tuning piller jeg hverken ved motorblok krumtap eller topstykke.

her er der tale om bytning af turbo/ intercooler


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 14:25 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
magongiflex skrev:
netop med min tuning piller jeg hverken ved motorblok krumtap eller topstykke.

her er der tale om bytning af turbo/ intercooler

ennu et udrag.
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

Og så døde drømme om en lovlig turbo montering helt og aldeles.

MVH

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 14:30 
Pis =P

så skal der bare skrues ned for tryket så sprøjter den igennem syn.


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 21:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 nov 2003, 23:30
Indlæg: 621
Geografisk sted: Østfyn/Nyborg
Palms Auto mener jeg da laver motortuning af V.A.G. (Volkswagen A. G.)med godkendelser.


http://www.dimsport.dk/

_________________
Lille problem, lille hammer. Stort problem, stor hammer!

Fri bane, fuld hane!!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2005, 23:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
s@g skrev:
Palms Auto mener jeg da laver motortuning af V.A.G. (Volkswagen A. G.)med godkendelser.


http://www.dimsport.dk/


hehe ja det kan skam laves HVIS MAN ER FØDT MED EN GULDSKE I RØ....

man kan jo også selv få lavet en test af et prøvnings institut og på den måde få den godkendt men det kommer til at koste BOXEN hvor palm og andre de tager bare mindre (men stadigt betydeligt mere end værksteds prisen og stumperne) 60.000kr for at monteret kompressor eller lign med en kopi af TYV godkendelsen ved siden (en test af DTI koster 125.000kr)

http://www.teknologisk.dk/laboratoriern ... m_id=11016

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team