I denne uge måtte jeg (igen) bedrøve en ung familie med, at bilens urolige tomgang og voldsomme benzintørst (Escort ´97 Zetec 1,8 ) skyldtes en brændt udstødningsventil (eller to).
Hver gang er spørgsmålet: Hvorfor brænder udstødningsventilerne på en moderne 16-v motor med elektronisk indsprøjtning??
Blandingen har været for mager, det kan skyldes dårlig indsprøjtningsventil eller for lavt benzintryk.
Eller ventilen er ikke blevet kølet tilstrækkeligt, hvis de står for stramt eller den hydrauliske løfter af en eller anden grund "dropper" spillerummet.
Well, den tekniske forklaring er folk som regel ligeglade med, de vil bare have en garanti for, at det ikke sker igen!!
Morten VJ skrev:
Så hvis man skifter til en større lmm så vil ecu'en pr automatik tro at den suger mindre luft ind, og dermed tilføre mindre benzin.
En meget pålidelig måde at brænde en ventil eller to på.
Hmm, den havde jeg så ikke tænkt på.
Ikke fordi der er blevet pillet ved den pågældende motor på nogen måde, men vil en fejl i LMM kunne medføre for mager blanding, uden at lambdasonden sørger for at korrigere blandingen??
Nå, kort og godt: Hvad skal man (udover de defekte ventiler..
) udskifte, for at det ikke sker igen??
Og hvilke kontroller vil I anbefale??