Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 08:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 apr 2005, 12:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
Jeg har brug for nogle gode råd.

Det drejer sig om en standard Escort Zetec 1.8 115Hk som har følgende symptomer :

1. Umanerligt højt benzinforbrug. Køre 7-10 Km/L. Den plejer at køre omkring de 12 og det er ikke fordi jeg køre rådent. Det er lige meget om jeg lister afsted i byen eller køre lange ture på motorvejen men konstant 110km/t

2. Dårlig tomgang. Når man kobler ud slipper gassen falder omdrejningstallet til de normale ca 1000 RPM men den dykker først lige til omkring 400-500 RPM og får sig så hostet op igen. Sker dog ca halv delen af gangene at den bare går ud. Den kan sagtens stå roligt i tomgang, men når man gasser op og lader RPM falde igen dykker den kraftigt eller går i stå.

3. Tager automatisk mange RPM. Er oplevet 2 gange i sidste uge. Kobler ud med ca 3000 RPM og slipper samtidig speederen. Motoren tager så omdrejninger op til ca 4000 holder sig der et par sek og falder så igen og opføre sig som i punkt 2.

Jeg har et nyt papir luftfilter på (har kørt med KN men det blev droppet igen).

Nogen der har et godt råd til hvor jeg skal begynde at lede efter fejl og evt. nogle værdier jeg kan måle mig frem til på de enkelte sensore (MAF, AirTemp, VandTemp osv.)

Med de benzinpriser vi har lige nu må man jo presse de sidste meter ud af de dyre dråber :wink: )

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 14:05 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
har du kontrolleret dit gasspjæld for sod...

men det omdregnings problem tror jeg skyldes din tomgangs motor...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 14:18 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 02 maj 2004, 23:37
Indlæg: 450
Geografisk sted: Vejle
Min fatters kæreste har en fiesta 1.25 der har lignende problem. Længe siden jeg har prøvet det nu men det var noget med at når man trådte koblingen ned eller koblede ud så kunne man træde let på speederen så motoren gik op i omdrejninger. Det sjove ved det var så at når man slap speederen igen så faldt omdrejningerne ikke tilsvarende men blev ved med at være høje. Først når man brugte koblingen igen faldt omdrejningerne igen... :shock:

_________________
Kære brevkasse,
Jeg har for mange biler, for mange projekter, for lidt tid og for få penge... Hvad skal jeg gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 15:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Dagooz skrev:
Min fatters kæreste har en fiesta 1.25 der har lignende problem. Længe siden jeg har prøvet det nu men det var noget med at når man trådte koblingen ned eller koblede ud så kunne man træde let på speederen så motoren gik op i omdrejninger. Det sjove ved det var så at når man slap speederen igen så faldt omdrejningerne ikke tilsvarende men blev ved med at være høje. Først når man brugte koblingen igen faldt omdrejningerne igen... :shock:


det er fordi der sidder en omdrejnings sensor på speeder kablet som registrere at bilen kører og så holder den omdregningerne oppe på motoren (via tomgangs motoren) for at give et lettere gearskifte hvis du prøver at at kører over til at kryds eller lign så prøv at træde ud og sætte i frigear samtidigt med at du triller lidt hastigst afsted så vil du opleve at den holder omdregningerne på ca. 1000-1500 omdregninger så prøv at brems helt op uden at røre koblingen så prøv at se når du har holdt stille i ca 1/2 sekund så falder den ned på tomgangs omdreginger igen...

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 apr 2005, 16:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Brisse skrev:
Jeg har brug for nogle gode råd.

Det drejer sig om en standard Escort Zetec 1.8 115Hk som har følgende symptomer :

1. Umanerligt højt benzinforbrug. Køre 7-10 Km/L. Den plejer at køre omkring de 12 og det er ikke fordi jeg køre rådent. Det er lige meget om jeg lister afsted i byen eller køre lange ture på motorvejen men konstant 110km/t

2. Dårlig tomgang. Når man kobler ud slipper gassen falder omdrejningstallet til de normale ca 1000 RPM men den dykker først lige til omkring 400-500 RPM og får sig så hostet op igen. Sker dog ca halv delen af gangene at den bare går ud. Den kan sagtens stå roligt i tomgang, men når man gasser op og lader RPM falde igen dykker den kraftigt eller går i stå.

3. Tager automatisk mange RPM. Er oplevet 2 gange i sidste uge. Kobler ud med ca 3000 RPM og slipper samtidig speederen. Motoren tager så omdrejninger op til ca 4000 holder sig der et par sek og falder så igen og opføre sig som i punkt 2.

Jeg har et nyt papir luftfilter på (har kørt med KN men det blev droppet igen).

Nogen der har et godt råd til hvor jeg skal begynde at lede efter fejl og evt. nogle værdier jeg kan måle mig frem til på de enkelte sensore (MAF, AirTemp, VandTemp osv.)

Med de benzinpriser vi har lige nu må man jo presse de sidste meter ud af de dyre dråber :wink: )


det lyder meget som en luftmasse måler der er død, prøv at tage stikke af og kør uden

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 17:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Jeg tror, at der er mindst 2 fejl:

Tomgang: Tomgangskontrolventilen "hænger", skift den!

Benzinforbrug: Enten defekte tændrør/ledninger, eller evt defekt lambda-sonde.

Nå-ja, for stort benzinforbrug kan selvf. også komme fra hængende bremser, tung højrefod osv... :wink: .

VH Lars

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 17:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 15 jul 2003, 11:34
Indlæg: 504
Geografisk sted: Stevns
@Tinasmartin: Checker spjældet i morgen. Tomgangsmotoren, hvor finder jeg sådan ca. den. Bare så jeg har lidt at gå efter (er lidt handicappet uden min trofaste Haynes)

@ZKY: Det var også min første tanke, men hvis jeg piller stikket af til den, så kan motoren næsten ikke starte og humper fælft når den endelig kommer i gang.
Men det kan jo godt være den bare er "halv-defekt" så den giver forkerte værdier tik ECU'en.

Tænkte også på om det kan være nogle sensore der er stået af.
- Hvad skal modstanden være på LuftTEmp-sensoren ved 20 gr?
- Kan man måle på LMM'en om den er defekt?
- Andre sensore jeg bør måle på?

_________________
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 18:27 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Transitfar skrev:
Jeg tror, at der er mindst 2 fejl:

Tomgang: Tomgangskontrolventilen "hænger", skift den!

Benzinforbrug: Enten defekte tændrør/ledninger, eller evt defekt lambda-sonde.

Nå-ja, for stort benzinforbrug kan selvf. også komme fra hængende bremser, tung højrefod osv... :wink: .

VH Lars


det er ofte (som transitfar skriver) tomgangsregulatoren der hænger. men du kan skille den af og og smøre den med WD40 og så skulle den kunne igen. men der er en del på FKD der ved mere om det.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 18:52 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 apr 2004, 16:02
Indlæg: 292
Geografisk sted: falster
har haft samme problem på min. Det var egr ventilen. Den koster 4500 hvis du kører på ford. mørke autogenbrug. Hvis det er det. min var fuldstændig smadret som om den havde været varm.

_________________
Vil du stå forrest i flokken skal der stå FORD på blokken.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 apr 2005, 22:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Når du tager stikket af lmm skal den gå i nødprogram og køre normalt hvis den er defekt, så tyder det på et let defekt tomgangsventil og måske en defekt egr ventil, du kan kun måle på lmm med et scope, lufttemp. og vandtemp. skal være ca 38kohm ved 20 grader

ellers kig lidt på lamdasonden (hvor langt har bilen kørt ?)

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team