Transitfar skrev:
Bremseskiver er en kritisk komponent, og jeg ville ikke turde eksperimentere med et ukendt materiale.
Måske kunne vi lokke Henrik GM på banen og fortælle lidt mere om materialer, kulstofindhold, materialespændinger, varmebehandling osv???
Jo, du kan såmen godt lokke med mig
Rent ud sagt, så mener jeg det er fuldstændigt vanvittigt, og aldeles uforsvarligt at begynde at "fikse" bremseskiver med huller, spor, og hvad man ellers kan finde på, alene for at give "look" af en dyrere komponent.
Sælger (producent) skal nok lige huske på at det nok ikke er så fedt at sælge en bremseskive til en der kører galt netop pga bremseskiverne!
Der findes et hav af forskellige materialer til at lave bremseskiver af, og tilsvarende med belægningerne. Jeg kunne nok bruge et par minutter på at dissikere bare et par af materialerne, men gider egentligt ikke da jeg finder disse hjemmegjorte "pornoskiver" ret så ubrugelige, og temmeligt uansvarligt.
Støbegods til bremseskiver til biler er ganske billigt materiale,(langt de fleste biler!) og ikke særligt stærkt. Til sammenligning er bremseskiver til MC af _langt_ højere kvalitet. Men, den hurtigste og nemmeste måde at danne sig et indtryk af materialets beskaffenhed, er at tage en automatkørner, og "slå" en kørnerprik i alm. jern, en bilskive, og en MC skive, og se forskellen. Prøv dernæst at slibe i samme materiale med en båndpudser, og vurder farven på gnisterne. En erfaren smed kan læse en del oplysninger om materialet ved at se på gnisterne, og ved at vurdere på slibebåndets bid i godset.
Men diskussionen er spild af tid. Det er stadigvæk aldeles livsfarligt af fikse sine egne pornobremseskiver. Forestil dig at skiverne i bag udvikler en revne, og skiven eksploderer v. +200kmt....Det vil sikkert resultere i en baghjulsblokade, og hvad er odds for at man slipper godt fra det med god fart i kanen??
IMO absolut ikke værd at forsøge. Så hellere køre +250km/t(ægte) i en 15år gammel toyota, med originale bremser! Ihvertfald mere forsvarligt end skære tilfældige riller med vinkelsliberen, og bore et par huller med håndboremaskinen, hvilket jeg sidestiller med OEM skiver modificeret til "pornolook" i CNC maskiner.
Så er det vist sagt så det kan forståes.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!