Styring af variabelturbo
Redaktør: Moderatorer
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Styring af variabelturbo
Er der nogle der har erfaring med styring af en variabel turbo ?
Jeg har en variabel turbo som skal på min 1,8 diesel, skal den kun styre ud fra omdrejninger eller skal der andre paremetre med også ?
Jeg har en variabel turbo som skal på min 1,8 diesel, skal den kun styre ud fra omdrejninger eller skal der andre paremetre med også ?
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
zky skrev:ikke helt, man tager en for stor turbo og "laver" den mindre for at den kan lave tryk ved laveomdr. også blive større for at kunne følge med op i omdr. uden at blive for lille så den bliver en forhændring
Er det ikke det jeg siger? om det er en lille der bliver stor eller en stor der bliver mindre er vel et fedt
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
zky skrev:det er ikke trykket der bestemmer størrelsen, men omdr. på motoren - for at den kan lave trykket
Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
zky
- Senior Medlem
- Indlæg: 310
- Tilmeldt: 06 jul 2003, 15:26
- Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk![]()
MVH
Morten
vi snakker diesel her
Mvh Kenneth
Alt under 800Nm burde være 2 takt
Alt under 800Nm burde være 2 takt
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Jeg vilde lave den afhænig af omdrejninger og tryk.
Da volumen ved et fast omdreningstal er styret af trykket, og brænstofmængden.
'''''
En anden måde kunne være at måle trykket i udstødnings manifolden.
Og forsøge at holde trykket konstant i denne.
F.eks. vi ønsker et tryk i manifoolden på 2 bar.
Under dette så flytter vi vingerne således at der kommer mere luft til turbine hjulet.
Over så flytter vi dem modsat således at der går mere luft forbi turbinen.
På denne måde får vi jo udnyttet den variable geometri optimalt.
'''''
Dette er kun en tanke opstået inde i mit hoved, og jeg aner ikke om det vil virke.
MVH
Morten
Da volumen ved et fast omdreningstal er styret af trykket, og brænstofmængden.
'''''
En anden måde kunne være at måle trykket i udstødnings manifolden.
Og forsøge at holde trykket konstant i denne.
F.eks. vi ønsker et tryk i manifoolden på 2 bar.
Under dette så flytter vi vingerne således at der kommer mere luft til turbine hjulet.
Over så flytter vi dem modsat således at der går mere luft forbi turbinen.
På denne måde får vi jo udnyttet den variable geometri optimalt.
'''''
Dette er kun en tanke opstået inde i mit hoved, og jeg aner ikke om det vil virke.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- duckstar
- Mester Medlem
- Indlæg: 784
- Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
- Geografisk sted: Brønshøj/Husum
I mine øjne er idéen med en VNT lader (jeg har to stk. liggende her ved siden af mig) at den skal holde et tryk ensartet gennem omdrejningerne fra de helt lave til de høje samme. Morten har et par gode parametre at måle på, men hvordan du vil styre det ved jeg ikke. Jeg ville have lavet det på min benzin motor, men opgav da jeg ikke ved hvordan jeg skal styre det. En VNT turbo har en "omvendt" aktuator, der trækker i en aksel der ændrer vinklen på varmtiden af turboladeren - dermed styret af vacuum modsat en traditionel lader hvor aktuatoren lever af tryk. Det hele er styret elektronisk, med vacuum tilført en styreboks fra vacuumpumpen på en diesel motor - noget som en benziner igen ikke har, hvorfor mit projekt endte med en traditionel T2 istedet for GT17'erne jeg har liggende.
Vh. Anders
