Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 mar 2025, 12:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 22 mar 2005, 10:53 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Er der nogle der har erfaring med styring af en variabel turbo ?

Jeg har en variabel turbo som skal på min 1,8 diesel, skal den kun styre ud fra omdrejninger eller skal der andre paremetre med også ?

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2005, 11:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
bliver den ikke styret ud fra trykket..... altså så den virker som lille turbo op f.eks 0.5bar og derefter virker som en større ?

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2005, 17:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
ikke helt, man tager en for stor turbo og "laver" den mindre for at den kan lave tryk ved laveomdr. også blive større for at kunne følge med op i omdr. uden at blive for lille så den bliver en forhændring

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 mar 2005, 21:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
zky skrev:
ikke helt, man tager en for stor turbo og "laver" den mindre for at den kan lave tryk ved laveomdr. også blive større for at kunne følge med op i omdr. uden at blive for lille så den bliver en forhændring



Er det ikke det jeg siger? om det er en lille der bliver stor eller en stor der bliver mindre er vel et fedt

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2005, 14:34 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
det er ikke trykket der bestemmer størrelsen, men omdr. på motoren - for at den kan lave trykket :)

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2005, 15:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
når ja den del... det kan du ha ret i :-)

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2005, 16:04 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
zky skrev:
det er ikke trykket der bestemmer størrelsen, men omdr. på motoren - for at den kan lave trykket :)

Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk :!:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 mar 2005, 22:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Morten VJ skrev:
Faktisk er det volumen, af udstødnings gassen, og hastiheden der er altafgørende, Vilket afhænger af motorens virkningsgrad, men det er en anden diskussion.
Hvilket igen ikke gælder på en diesel da der vol direkte afhænig af omdrejninger. (næsten)
De få disel turboer jeg har set med variabel geometri har været styret af ECU'en, og vacum. ikke tryk :!:

MVH

Morten


vi snakker diesel her :!: , jeg er godt klar over at mekanisk er turbo'en styret af vaccum/ecu, men det mest elektroniske på min motor er gløderørene, så jeg skal lave noget styring til min "nye" turbo, jeg er bare ikke helt klar over om det "kun" er omdrejninger der er faktoren for størrelsen eller om der også skal tages højde for eks. temp. :?: :?: :?:

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 mar 2005, 05:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg vilde lave den afhænig af omdrejninger og tryk.
Da volumen ved et fast omdreningstal er styret af trykket, og brænstofmængden.

'''''
En anden måde kunne være at måle trykket i udstødnings manifolden.
Og forsøge at holde trykket konstant i denne.
F.eks. vi ønsker et tryk i manifoolden på 2 bar.
Under dette så flytter vi vingerne således at der kommer mere luft til turbine hjulet.
Over så flytter vi dem modsat således at der går mere luft forbi turbinen.
På denne måde får vi jo udnyttet den variable geometri optimalt.
'''''
Dette er kun en tanke opstået inde i mit hoved, og jeg aner ikke om det vil virke. :wink:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 mar 2005, 11:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
I mine øjne er idéen med en VNT lader (jeg har to stk. liggende her ved siden af mig) at den skal holde et tryk ensartet gennem omdrejningerne fra de helt lave til de høje samme. Morten har et par gode parametre at måle på, men hvordan du vil styre det ved jeg ikke. Jeg ville have lavet det på min benzin motor, men opgav da jeg ikke ved hvordan jeg skal styre det. En VNT turbo har en "omvendt" aktuator, der trækker i en aksel der ændrer vinklen på varmtiden af turboladeren - dermed styret af vacuum modsat en traditionel lader hvor aktuatoren lever af tryk. Det hele er styret elektronisk, med vacuum tilført en styreboks fra vacuumpumpen på en diesel motor - noget som en benziner igen ikke har, hvorfor mit projekt endte med en traditionel T2 istedet for GT17'erne jeg har liggende.

_________________
Vh. Anders


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team