generelt om dyser

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

generelt om dyser

#1 Indlæg af Joker »

Hvad er fordelen og ulempen ved for store dyser når man tuner?

Hvad er fordelen og ulemperne ved for SMÅ dyser i samme tilfælde?

Jeg er ved at se om ikke jeg kan få nogle dyser til min 4.0L V8 (bmw 740 - 286hk/400nm) fra en ældre version af bmw's M5 som havde 315hk standard. Problemet er bare at jeg ikke ved om jeg skal gøre det ordentligt og komme op i meget større str. Det ser jeg er tilfældet når jeg læser flere indlæg herindefra.

Den gamle M5 leverede altså 315hk standard på 6 cyl og min har så 8 cyl, men jeg aner ikke om tilfældet er sådan at M5'eren brugte et meget højere tryk

Målet er 500-600hk (tættest på 600) som bliver genereret af en skruekompressor fra AMG.

Kan I ikke hjælpe mig og fortælle nogle guldkorn så jeg bliver klogere på området der hedder "dyser generelt"? :wink: :D
Gæst

#2 Indlæg af Gæst »

uden at prøve på at fornærme dig, vil jeg efter at have læst din tråd på e30 mm. råde dig til enten at overlade dette projekt til andre (betale dig fra det!) eller satte dig ind i emnet..... du får brug for CA. 700ml dyser hvis du vil lave 600hk ved hjælp af kompressor på din 4liters V8. men dyserne bliver den MINDSTE UDGIFT i den sammenhæng!
Yugo Turbo
Mester Medlem
Indlæg: 2515
Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
Geografisk sted: Veksø Sjælland

#3 Indlæg af Yugo Turbo »

ganske enkelt kan man sige om dysser at de skal ku levere mad nok til at din motor ikke hverken sulter eller bliver overmæt. (kører for fed eller for mager)

i store træk kan man forenklet sige at der skal en meget bestemt mængde benzin til en bestemt ydelse. hvis motoren får for lidt benzin vil den blive for varm og i værste fald brænde sammen og kører motoren for fed vil du få en nedsat effekt og et større slid på motoren end nødvendigt samt at du naturligvis får et for højt benzin forbrug!

http://www.injector.com/injectorselection.php der kan du beregne hva du skal bruge af dysser i forhold til de hk du ønsker

venlig hilsen Lasse
Brap brap brap...
Billede
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#4 Indlæg af Joker »

Anonymous skrev:uden at prøve på at fornærme dig, vil jeg efter at have læst din tråd på e30 mm. råde dig til enten at overlade dette projekt til andre (betale dig fra det!) eller satte dig ind i emnet..... du får brug for CA. 700ml dyser hvis du vil lave 600hk ved hjælp af kompressor på din 4liters V8. men dyserne bliver den MINDSTE UDGIFT i den sammenhæng!


Det bliver 100% ikke mig selv der skal stå for det, men vil gerne have viden omkring de ting der bliver lavet på den alligevel. Alt hvad jeg kommer frem til vil jeg snakke med ham der står for projektet om.

Og det skal så siges at delene ER indkøbt, men dette jeg søger nu er det bilen skal ud for i omgang nummer 2, altså ude i fremtiden... derfor søger jeg lidt allerede.

så no offence taken :wink:
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#5 Indlæg af Joker »

Yugo Turbo skrev:ganske enkelt kan man sige om dysser at de skal ku levere mad nok til at din motor ikke hverken sulter eller bliver overmæt. (kører for fed eller for mager)

i store træk kan man forenklet sige at der skal en meget bestemt mængde benzin til en bestemt ydelse. hvis motoren får for lidt benzin vil den blive for varm og i værste fald brænde sammen og kører motoren for fed vil du få en nedsat effekt og et større slid på motoren end nødvendigt samt at du naturligvis får et for højt benzin forbrug!

http://www.injector.com/injectorselection.php der kan du beregne hva du skal bruge af dysser i forhold til de hk du ønsker

venlig hilsen Lasse


okay, lidt ved jeg da. For jeg kan se at ovenstående kendte jeg til i forvejen... men tak for det alligevel
Joker
Junior Medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 26 aug 2004, 15:45
Geografisk sted: Nordvestsjælland

#6 Indlæg af Joker »

Nu har jeg regnet lidt på den side Yugo Torbo har smidt også efter "gæst" har skrevet 700ml dyser :shock: Er det ikke helt vildt overkill :?:
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#7 Indlæg af kepsus »

Skal man så sætte BSFC(2): til 0,6 hvis man kører med turbo ?
Brugeravatar
bmwmanden
Medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
Geografisk sted: Vejle

#8 Indlæg af bmwmanden »

Hej

Jeg vil nu nok osse anbafale ca 5-600 ml dyser..700 r nok lige i overkanten...har selv købt 6 stk 600 ml dyser til et 600hk projekt til en 6-cyl motor...hvis ikke du allerede har det, så skal du nok også brueg en lidt større pumpe...jeg er ikke 100% sikker på det men kunne næsten kun forestille mig det...
BMW ---> Best Motor in the World!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#9 Indlæg af lqs »

kepsus skrev:Skal man så sætte BSFC(2): til 0,6 hvis man kører med turbo ?
regn roligt med 0.7! ved kompressor.... husk at skal motoren tage mange rpm. skal dyserne være til svarende større... ang. turbo ville jeg regne med mindst 0.65... men det er ret forskelligt. både hvor effektiv motoren er og hvilket blandingsforhold den holder mest af. 11-1 er ikke uhørt, på en gammel to ventilet turbomotor, med en literydelse på 200hk eller mere! hvorfor er det folk er så bange for at deres dyser bliver for store? MVH. søren
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#10 Indlæg af kepsus »

nææ, bange ved jeg nu ikke, men er måske i den lidt naive opfattelse, at de helst skal passet rimligt tæt på den efekt jeg søger. Det er en 2l 16v, som skal yde 300 hk, syntes bare at hvis jeg sætter den til 0,7 , bliver det til ret store dyser, men ok ,hvis det er det der skal til er det selv. ok
Besvar