Shiftlight
Redaktør: Moderatorer
-
TDtweeks
Shiftlight
Er der nogen der kan hjælpe ? har undersøgt sagen lidt men kan ikke rigtig finde nogen shiftlight er bruger signalet fra generatoren istedet for tændningen. Så jeg kunne godt tænke mig at høre lidt erfaringer om der er nogen der kender til noget der kan bruges ???
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
??????? !
Signalet fra generatoren ?
Hvordan skulle det lige virke?
Efter regulatoren er det jo jævnspænding. Og det er den samme spænding hele vejen op gennem omdrejningerne.
Så skal du ind og tage veksel-spændingen direkte fra statoren og måle frekvensen på denne. Tror ikke lige det er en god og funktionel løsning ....
/Nolan
Signalet fra generatoren ?
Hvordan skulle det lige virke?
Efter regulatoren er det jo jævnspænding. Og det er den samme spænding hele vejen op gennem omdrejningerne.
Så skal du ind og tage veksel-spændingen direkte fra statoren og måle frekvensen på denne. Tror ikke lige det er en god og funktionel løsning ....
/Nolan
-
FALFA
- Senior Medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
- Geografisk sted: tæt på kbh
- Kontakt:
Det er ikke rigtigt noland, det er faktisk en mulighed at tagge på den PULSERENDE jævnspænding der kommer fra generatoren.
men kenner ikke nogen shiftlight der gør det,
laver dog selv et shiftlight der hedder "microshift" og som acceptere ret høje frekvenser tjekker lige efter weekenden , men så vit jeg husker så er det op imod 10Khz der kommer ud af en generator , i forhold til nogle 100 Hz i et traditionelt tændings system.
hvad med at sætte en magnet og et hall element (magnetisk føler) ved en af remskiverne, det behøver ikke at kost det helt vilde.
men kenner ikke nogen shiftlight der gør det,
laver dog selv et shiftlight der hedder "microshift" og som acceptere ret høje frekvenser tjekker lige efter weekenden , men så vit jeg husker så er det op imod 10Khz der kommer ud af en generator , i forhold til nogle 100 Hz i et traditionelt tændings system.
hvad med at sætte en magnet og et hall element (magnetisk føler) ved en af remskiverne, det behøver ikke at kost det helt vilde.
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Har godt nok aldrig haft et 'scop på generatoren, men kunne forestille mig, at den ripple der måtte være på generatoren bliver glattet MEGET ud af batteriet og diverse støjkondensatorer ?
Selvfølgeligt vil der altid være en ripple at finde men dennes niveau er formodentligt så lav, at det er svært at detektere ordentligt i bilens støjfyldte miljø.
Jeg hælder ihvertfald noget mere til at bruge en 'rigtig' RPM-giver på krumtappen istedet... Eller simpelthen bruge det signal fra tændingen der jo må være der ? (Ja, det kan selvfølgeligt være en diesel men den har jo formodentligt en VSS man kan tage pulserne fra....).
Kan egentligt ikke rigtigt forstå, hvorfor man skulle gå omvejen til generatoren for at få en puls?
Mvh
Nolan
Selvfølgeligt vil der altid være en ripple at finde men dennes niveau er formodentligt så lav, at det er svært at detektere ordentligt i bilens støjfyldte miljø.
Jeg hælder ihvertfald noget mere til at bruge en 'rigtig' RPM-giver på krumtappen istedet... Eller simpelthen bruge det signal fra tændingen der jo må være der ? (Ja, det kan selvfølgeligt være en diesel men den har jo formodentligt en VSS man kan tage pulserne fra....).
Kan egentligt ikke rigtigt forstå, hvorfor man skulle gå omvejen til generatoren for at få en puls?
Mvh
Nolan
-
Gæst
se her.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33679
ved ikke om den bruger den støjspike der kommer fra tændingen eller den anvender generatoren.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33679
ved ikke om den bruger den støjspike der kommer fra tændingen eller den anvender generatoren.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Nolan skrev:Har godt nok aldrig haft et 'scop på generatoren, men kunne forestille mig, at den ripple der måtte være på generatoren bliver glattet MEGET ud af batteriet og diverse støjkondensatorer ?
Selvfølgeligt vil der altid være en ripple at finde men dennes niveau er formodentligt så lav, at det er svært at detektere ordentligt i bilens støjfyldte miljø.
Jeg hælder ihvertfald noget mere til at bruge en 'rigtig' RPM-giver på krumtappen istedet... Eller simpelthen bruge det signal fra tændingen der jo må være der ? (Ja, det kan selvfølgeligt være en diesel men den har jo formodentligt en VSS man kan tage pulserne fra....).
Kan egentligt ikke rigtigt forstå, hvorfor man skulle gå omvejen til generatoren for at få en puls?
Mvh
Nolan
Tjaa, på min Transit virker omdrejningstælleren kun, hvis generatoren "følger" motoren....
Nej, der er ingen ekstra udtag....
Blev godt nok noget overrasket første gang (
Man har valgt at MÅLE motoromdrejningerne via generatoren (smart...
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
TDtweeks
Nu er jeg ikke den store el mand ! men det er til en diesel så derfor er der kun en puls fra generetoren tilrådighed menlig W udtaget som er på nogen Bosch generetore som bliver brugt til omd. tæller...
(Ja, det kan selvfølgeligt være en diesel men den har jo formodentligt en VSS man kan tage pulserne fra....).
pulsen fra generatoren er vel ikke samme som på tændingen ?? så er jeg vist gået glip af noget .. den er godt nok lidt T.hansen ud den der cigarstik bandit men det var jo en mulighed at prøve den ?? den fatter jeg godt nok ikke hvordan den dur ?
-
TDtweeks
-
Westmus
De nyeste G-tech udgave måler også motorens omdrejninger gennem 12 volten. Der er også indbygget shiftlight. Det er noget med at man indstiller den, ved at fortælle den hvor 2000 omdr. er. Så ligger den selv til og trækker fra.
www.gtechpro.com/ss.html#
www.gtechpro.com/ss.html#