Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 17:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: tæt på kbh
fosfor syre er svaret !
så en demonstration af det i sverige i sommers det er helt utroligt tingene ser sandblæste ud når de kommer op (metallet skades ikke), og trods navnet ikke særligt giftigt eller skadeligt.
syren holder næsten uendeligt og rusten bundfælder og syren kan bruges igen , kostede ca 200 gr for 1 liter tror jeg .
kan desverre ikke huske navnet på firmaet men demonstrationen foregik på johannesberg flygplads i væsterås til powermeet.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Citronsyre er super til at fjerne rust og skader ikke jern/stål eller maling. Det er et pulver som normalt bruges til rengøring.

Jeg har selv "afsyret" en masse dele, ved totalrenovering af en "veteranbil". Det opløser simplethen rusten og det helt ned i porene på metallet. Jeg har haft tidligere meget rustne ting, til at stå ubehandlede i flere måneder i værkstedet efter syrebadet, uden at rusten kom igen.

Jeg brugte en 4% opløsning (40g pr. liter vand). Det opløses bedst i varmt vand og tingene skal være affedtede. Er uskadeligt og kan hældes i kloarken bagefter. F.eks Borup-kemi (dem med de grønne flasker) har det i større mængder og min farvehandler kunne lave en god pris på en 25 kg dunk han skaffede hjem. De små 1kg (ca 80kr) man kan få ved materielisten til opvaskemaskinen er lidt for dyre ved større brug.

Til en motorblok hvor man ikke kan hjælpe mekanisk i vandkanelerne, ville jeg nok forsøge mig mig en kraftigere opløsning, da en 4% opløsning arbejder meget langsomt. Godt rustne ting hvor man lige mekanisk har fjernet de værste rustklumper, skal ligge 1-2 døgn i badet. Så kan man med et stivbørste/ blød stålbørste uden det mindste besvær fjerne rusten fra selv de værste kratere ind til fuldstændigt rent metal. Rusten smuldre nærmest lige som pulver. :)

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
http://www.rustfjerner.dk

Der står lidt forskelligt.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
Hvordan går det med at få rusten ud ?

Titel:
Moderator

Mads B 405 2.0 skrev:
Hvordan går det med at få rusten ud ?

Alt er lige sat i pause-mode lige pt.

Flytterod.Over det hele.....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time