Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 23:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Hvis man har en bil der vejer 1000kg og har 200hk... Hvad tror du så bedst kunne mærkes - At øge med 10hk eller at smide 50kg? Der skal MANGE kg til før det kan mærkes.

Mht. Mortens udregning - Er det ikke som om at du glemmer at det er benzinen der laver effekten og ikke kompressoren morten? Og at når du regner volt * ampærer = kw glemmer du en faktor 1000? Ellers misforstår jeg nok din udregning...

Som jeg ser det skal man betragte sådan en el-kompressor som en almindelig kompressor bare med flere væsentlige tab... Men tilgængæld med en RET stor "buffertank" (battariet). Og man bøj jo ikke glemme at generatoren aldrig kan tage mere effekt fra krumtappen end den kan leverer*virkningsgrad og hvad ligger en normal generator på? 60A * 14V = 0,84kw * 1,5 = 1,26kw på tappen måske... Sådan lige udmiddelbart vil jeg så sige at batteriet omtrent vil løbe lige så hurtigt dødt som når jeg bruger min starter motor, er det omkring 30 sek før den begynder at falde i rmp?.

Her med BESTEMT ikke sagt at en el-kompressor er en god løsning. Der er mange tab undervejs i forholdet til andre bedre metoder.

Laver det ikke el - kompressorer med et omløb på når den kører på sug. Jeg tror det virker sådan på min kammerats uden at jeg skal kunne sige det med sikkerhed.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
brøøl skrev:
Har kørt lidt med el compresoor.. og det er nu ellers en større videnskab at få det til at spille.. først prøvede vi med et ekstra batteri, og selvom det kunne diskuteres om det gav ekstre, så lavede vi et relæ board hvor vi kørte tre ekstra batterier på en generator, når de manglede strøm og den kørte UDEN at lade på compressoren.. men så slog det generatoren fra når der skulle køres med tryk, så elcompressoren kun kørte over batterierne og ikke generatoren.. så er der ingen effekttab på krumtappen.. se det kunne mærkes.. MEN igen så er det ikke nemt at få hele skidtet til at arb. sammen.. men hvis man skal køre med elcompressor, så SKAL man køre det som et seperat system.. ellers mener jeg vi regnede det ud til at effekt tabet på generatoren (krumtappen) var størrer end den genererede effekt fra compressoren..
Samt når man kører uden den lader, så skal den hive luften igennem compressoren, og så virker den pludselig som en begrænsning..
Mit råd, køb en turbo.. selv en lille ct-20 burde kunne sparke mere af sig en selv en stor elcompressor.. :? :?

Hvor meget ladetryk kunne den lave ?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Havner glemte et 0, og dermed er det 3296 ampere,
eller ca 45 startere af en kw stykket,
og ser vi på henriks 35 hk på akslen ved 185 hk så er det vel ikke helt forkert, kun ca 50 KW skudt forbi I maks effekt :roll:
Om så man reducere det til 1/4 Så svarer det kun til 10 startere i forbrug, og medmingre man har en batterikapacitet som en ellert, og kun bruger det en gang pr 100 km, så er det koncept totalt ubrugeligt

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Tror kun den lader omkring 0,1 - 0,15 bar, men det er ikke lykkes mig at få ham til at sætte et ur i.

Jeg kan ikke gennemskue din tankegang i din udregning Morten... Sådan lige umiddelbart syntes jeg det ligner noget vrøvl. Måske tager jeg fejl?

v/h christian

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Her der er ihvertfald en der en monteret : http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26507

Så kunne man jo høre ham hvordan han har gjort :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

havnerenn skrev:
Tror kun den lader omkring 0,1 - 0,15 bar, men det er ikke lykkes mig at få ham til at sætte et ur i.

Jeg kan ikke gennemskue din tankegang i din udregning Morten... Sådan lige umiddelbart syntes jeg det ligner noget vrøvl. Måske tager jeg fejl?

v/h christian

Dette er min teori bag udregningen en kompressor tager noget energi for at give den til motoren.
Hvis vi antager at den er 80% effektiv så bruger den 20 kw ved en 100 kw effektsførøgelse på svinghjulet.
Dette vil i følge min kugleramme kræve en 20 kw el motor til at drive den. Dernæst har vi tab i gearing, ledninger, og generator, og et effekt tab til generatoren i størrelses ordnen 1,2- 1,4 kw ved 100 ampere.
Hvis vi ser bort fra alle tab og kun ser på kompressorens effekt forbrug som er 20 KW
Så svare det til ca 20 normalt store startere til en 2l 4 cylindret motor.
Og det kan mit battri ikke trække i et spit sekundt uden spændings fald.
Men hvis vi er nede på 0,1- 0,15 bars tryk så er det jo ikke alverdens effekt forøgelse vi får ud af det. Og derfor ikke det store ampere forbrug.

Og en konventionel tuning vilde helt sikkert være billigere.
Men så har man jo ikke en el kompressor.

Hvis du har et forslag til en bedre beregning så skriv endelig da jeg som sagt er meget usikker på min udlægning.

MVH

morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Hvis vi antager at den er 80% effektiv så bruger den 20 kw ved en 100 kw effektforøgelse på svinghjulet.

Det er jo her det halter lidt...
Effektforøgelsen kommer fra den ekstra benzin, kompressoren skal jo bare (kom)presse ekstra ilt ind i kammeret.
Hvad nu hvis kompressoren fx bare skulle presse lidt nitroglycerin ind i stedet for luft??

Du nævner en effektivitetsprocent (80-85) på en turbo.
Hvordan definerer du den, og har du evt. (interessante) links??

MvH Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:
Hvis vi antager at den er 80% effektiv så bruger den 20 kw ved en 100 kw effektforøgelse på svinghjulet.

Det er jo her det halter lidt...
Effektforøgelsen kommer fra den ekstra benzin, kompressoren skal jo bare (kom)presse ekstra ilt ind i kammeret.
Hvad nu hvis kompressoren fx bare skulle presse lidt nitroglycerin ind i stedet for luft??

Du nævner en effektivitetsprocent (80-85) på en turbo.
Hvordan definerer du den, og har du evt. (interessante) links??

MvH Lars

Nej jeg er ikke helt halt ennu. :D
Ekstra effekten kommer ikke fra brændstoffet, Hvis det var så nemt så monterede jeg jo 1000 ml/min dyser i volvoen. Og glemte alt om turboen :?
At føde en motor med luft er ikke bare da det er meget større volumen.
Sidder i baghovedet, lang tids læsning, og intet kilde materiale kan huskes :?

MVH

Morten

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Åh-jo, effekten kommer fra brændstoffet, eller rettere afbrændingen af af brændstoffet, som så kræver den nødvendig ilt....
Mon ikke vi egentlig er enige, ilt + kulbrinter = energi, og så er der vel ingen grund til ordkløveri....
Morten VJ skrev:
Sidder i baghovedet, lang tids læsning, og intet kilde materiale kan huskes :?

Pu-ha, lyder som mig selv..... :cry:
Så det argument har jeg STOR respekt for....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Nå... Nu havde jeg jo skrevet et særdeles fornuftigt indlæg (syntes jeg selv) og så gik computeren selvfølgelig ned! :evil:

Det SKAL kunne lade sig gøre at finde et datablad på sådan en el-lompressor. JEg har forsøgt men uden held. Det kunne være sjvot at se hvor mange watt sådan en elmotor er på samt hvor meget den kan leverer til osv... Kan nogen finde noget?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time